مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
الفبای زناشویی
1393/03/08 12:15

چگونه احساسات منفی خود را بیان کنید؟

 

هر زنی برای اینکه از نظر جسمی و روحی سالم باشد، باید بتواند احساسات منفی خود را بیان کند. البته هر انسانی باید چنین توانایی داشته باشد، ولی زنان تربیت شده‌اند «زیادی خوب» باشند و «زیادی خوب» بودن می‌گوید :

 

تحمل کن !

حرفی نزن !

وانمود کن مسئله کوچکی است !

آرامش دیگران را بهم نریز !

آسایش خودت را فدای آسایش دیگران کن !

دیگران از تو مهم‌تر هستند !

 

کتاب‌های روان‌شناسی غربی ما زنان را به صحبت در مورد مشکلات و احساسات تشویق می‌کند. مشاور ما گفته بود، من و همسرم هفته‌ای یک بار جلوی هم بنشینم، در مورد احساسات منفی خود با هم صحبت کنیم و اشک بریزیم. من عاشق این برنامه بودم، ولی شوهرم حالش از این برنامه بهم می‌خورد. انجام این تمرین باعث می‌شد ما از هم دور‌ و دور‌تر بشویم.

 

 

خواهش می‌کنم اشتباه مرا تکرار نکنید. من نمی‌دانم این توصیه‌ها از کجا پیدا شده‌اند. نمی‌توانم بگویم این روش با فرهنگ ما سنخیت ندارد، بلکه من تصور می‌کنم این روش با فرهنگ هیچ کجای دنیا هماهنگ نیست. تصور کنید قرار باشد هر هفته شما و بهترین دوست خانمتان جلوی هم بنشینید و احساسات منفی خود را بهم بگویید و گریه کنید! خدا وکیلی از چنین برنامه‌ای خوشتان می‌آید؟ من که ترجیح می‌دهم چنین دوستی را هرگز نبینم .

 

من معتقدم بعضی گله گذاری‌ها، توقعات بیجا هستند. ما به عنوان زنان باهوش و مستقل امروزی باید بتوانیم بسیاری از خواسته‌ها و نیازهای خود را برآورده کنیم .

 

بعلاوه بعضی مسائل تغییرناپذیر هستند و قرار است ما آن‌ها را فقط بپذیریم و زور نزنیم که تغییرشان بدهیم. بعضی از مسائل شخصیتی همسرمان همین است که هست. پس به جای تمرکز روی عیب‌ها به خوبی‌ها متمرکز شویم .

 

ولی بعضی مسائل باید مستقیم مورد بررسی قرار بگیرند و حل بشوند .

 

اینکه کجا کوتاه می‌آیید، کجا محکم می‌ایستید، نشان می‌دهد آیا زن خردمندی هستید یا خیر. کسی که همیشه کوتاه می‌آید، ظلم را گسترش می‌دهد. کسی که برای هر چیزی بالای منبر می‌رود و داد و قال راه می‌اندازد، یک کوچولو، همچی یه نمه، قاطی دارد !

 

کسانی که مردسالاری تشویق می‌کنند و ترویج می‌دهند فقط یک روش بلد هستند و به زن مستقل و توانای امروزی تلقین می‌گویند: «تو همیشه باید کوتاه بیایی و حرف نزنی و هرچه شوهر انجام داد، شاکر باشی.» ولی بعضی اوقات لازم است در مورد احساسات منفی خود حرف بزنید و نیازهای اساسی خود را به روشنی درخواست کنید .

 

فمینیست‌ها دوآتشه هم معتقدند همیشه دست بالا بگیر و حرف خودت را بزن و حق خودت را بگیر .

 

تفاوت آموزه‌های من با سایر آموزگاران در همینجاست. من معتقدم در عین اینکه لازم است خیلی جا‌ها کوتاه بیایید و حرفی نزنید. لازم است در موارد مهم و اساسی زندگی حرف بزنید و زیر بار حرف زور نروید. لازم است از درون محکم و از بیرون شیرین و نرم باشید. من اصطلاح دست آهنین و دستکش مخملی را دوست دارم. این اصطلاح می‌گوید رفتار شما باید به گونه‌ای باشد که وقتی کسی که شما را می‌بیند، تصور کند چه دست ظریفی و چه دستکش مخملی زیبایی به دست دارید. ولی هنگامی که دست شما را می‌فشرد، متوجه می‌شود شما دستی آهنین دارید. پس تا وقتی کسی به شما فشار نیاورد و زور نگوید، از لطافت رفتار شما لذت می‌برد. ولی کسی که می‌خواهد به شما زور بگوید یا پا روی حق و حقوقتان بگذارد، بسرعت می‌فهمد با بد کسی درافتاده است !

 

برای پیدا کردن چنین شخصیتی لازم است، تمرینات بهترین سال زندگی را با پشتکار انجام بدهید و روی اعتماد به نفس خود کار کنید .

 

من سه روش برای بیان احساسات منفی به کار می‌برم که به تفصیل در «زندگی مثل عسل» آن سه روش را می‌آموزم :

یک) ناراحتی‌ات را با حالت صورت و بدنت نشان بده. ولی حرفی نزن. قدری کناره بگیر .

دو) مسئله با شوخی و خنده بیان کن .

سه) چهار جمله جادویی را به زبان بیاور. چهار جمله‌ای که با «من» شروع می‌شود .

 

چهار جمله بگویید که با من شروع می‌شود :

 

۱.       من دیدم (یا شنیدم یا متوجه شدم)

۲.       من احساس می‌کنم...

۳.       من فکر می‌کنم...

۴.       من ازت می‌خواهم...

 

در جمله اول واقعه را شرح بدهید، بدون اینکه توهین کنید یا تهمت بزنید .

در جمله دوم احساسات خود را بیان کنید .

در جمله سوم افکار خود را بگویید .

در جمله چهارم بوضوح بگویید چه درخواستی دارید .

 

این روش بالغانه‌ترین روش بیان احساسات و درخواست هاست. کار آسانی نیست. نیاز به تمرین‌های زیادی دارد. و نیاز به بلوغ ذهنی و رفتاری فراوان. من انتظار ندارم شما با یک بار خواندن این دستورالعمل یکباره دارای این مهارت بشوید. شما هم از خودتان این انتظار را نداشته باشید. ولی به شما قول می‌دهم وقتی به چنین روشی مسلط بشوید، چنان متانت و جذابیتی پیدا می‌کنید که کمتر زنی دارای آن است .

 

توجه داشته باشید که لحن شما بسیار مهم است. اگر با لحن محبت آمیز و محترمانه بیان کنید، می‌توانید احساسات منفی خود را به شکلی بیان کنید که طرف مقابل بپذیرد و این تذکر را نشانه عشق و تلاش برای صمیمیت بیشتر بداند. منظور شما از بیان احساسات منفیتان همین است، مگر نه؟ شما می‌خواهید صمیمیت بیشتری با همسرتان داشته باشید و موانع احساسی بین شما برداشته شود. شما خیال ندارید از فرصت استفاده کنید و حالش را بگیرید و رابطه را تیره و تار بکنید .

 

شما می‌توانید تجربه خود از بکارگیری این چهار جمله جادویی را اینجا بنویسید.

 

توجه لطفا که فقط روی رفتار و گفتار خود متمرکز باشید. از بدگویی و توهین به همسرتان خودداری کنید، چون حذف می‌شود. لطفا فقط شرح واقعه را بنویسید و نتیجه‌ای که به دست آوردید .

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

MONA47

سلام گیس گلابتون جان.ممنون از اینکه اطلاعاتت رو با ما قسمت میکنی به وجود انسانهایی مثل تو در سرزمینم افتخار میکنم و همیشه سعی کردم ازت یاد بگیرم.همیشه دنیا به کامت باشهلبخند

پاسخ
MONA47

ببخشید گیس گلابتون جان من امشب فهمیدم که ما شهرستانیها میتونیم به آقای دهقانی بگیم که CD چگونه همسر دلخواه خود را جذب کنیم رو برامون پست کنه و متاسفانه تموم شدهنگران

پاسخ
گیس گلابتون

کنکور پسر تمام بشه، کیت ازدواج ارائه خواهم داد: سی دی صوتی قابل گوش دادن در ماشین و موبایل، فیلم، کتاب، جدول راهنما!
آره جونم کلی برنامه دارم. ولی الان یک وضعیتی داره زندگی ام که کافر نبیناد.

پاسخ
گیس گلابتون

کنکور پسر تمام بشه، کیت ازدواج ارائه خواهم داد: سی دی صوتی قابل گوش دادن در ماشین و موبایل، فیلم، کتاب، جدول راهنما!
آره جونم کلی برنامه دارم. ولی الان یک وضعیتی داره زندگی ام که کافر نبیناد.

پاسخ
مهکامه

گیسو جون من مدتی هست که دارم ازین روش استفاده میکنم...مثلن چند روز قبل با همسر درباره خانواده ش و ناراحتیم از اونها صحبت میکردم:
عزیزم من نمیخوام ناراحتت کنم ولی احساس میکنم خواهرت با من ...شاید هم دارم اشتباه برداشت میکنم ولی چون فلان جا فلان حرف و زد و فلان جا فلان کار و کرد، من همچین احساسی دارم و البته دوست ندارم ناراحت باشی ولی به نظرت چیکار کنم؟!
خب وقتی اینطوری میگم همسر(شاید تو معذوریت احساسی) با من همدردی میکنه و ازم حمایت میکنه...این طور شد که 2 روز بعد خواهرهمسر زنگ زد و به شیوه خودش ازم دلجویی کرد...لبخند
ولی اوایل زندگی سکوت میکردم این میشد که همسر مدام از خانواده من گله میکرد که فلان کردن و بهمان کردن، یه بار نشوندمش و گفتم اگر من هم با عینک بدبینی تو به خانواده ت نگاه کنم، هرگز نمیتونم کنارشون شاد باشم...و به مرور رفتارهاشون و به همسر یاداوری میکردم که به نظرت منظور مامانت از فلان حرف که بهم زد چی بود؟یا خواهرت چرا اینطور گفت و... به این صورت همسر دست از سر گله گذاری از خانواده م برداشت!

پاسخ
sahara57

سلام خانم دکتر عزیز
همونطور که می دونید من هنوز ازدواج نکردم و اینجا باید بگم که دو سه بار به دلیل بیان غلط احساساتم رابطه ام با اشخاصی که تا مرز ازدواج پیش رفته بودیم بهم خورده.
الان متوجه موضوع شدم، من احساس منفیم رو با هدفی کاملا سازنده بیان می کردم چون می خواستم احساساتم روی رابطه تاثیر منفی نزاره و به قول معروف از هم دور نشیم. اما کاملا نتیجه عکس می شد، طرف به جای دلجویی شدیدا موضع می گرفت، فاصله اش بامن بیشتر می شد و زمانی که از سر استیصال می گفتم دیگه نمی تونم ادامه بدم بدون کوچکترین اصراری قبول می کرد!
من همیشه توی مکالماتم می گفتم ((تو)). تو اینطور رفتار می کنی، تو اینجور آدمی هستی و ...
در نهایت ظاهرا بهش توهینی نکرده بودم ولی اینطور که پیداست ندونسته به شخصیتش حمبله کرده بودم، یعنی طرف بجای اینکه بفهمه من چقدر ناراحتم از وضعیت و بخواد جبران کنه یا دل منو بدست بیاره اینو یهحمله به خوش تلقی می کرده و در صدد دفاع و حمله مقابل بر میومده که کار رو هزار برابر خراب می کرده.
امیدوارم با دونستن این نکات در رابطه بعدیم موفق باشم و یه ازدواج سعادتمند در پیش داشته باشم :)
مرسی

پاسخ
گیس گلابتون

آفرین سحر. آفرین. خوب فهمیدی. بارک الله به تو دختر باهوش

پاسخ
سارانگ1

ممنونم سحر جان از اين كامنتت، خيلي موثر بود. آفرين

پاسخ
atussa

سلام گيس گلابتون جان
من هر وقت از دست همسرم ناراحت ميشم ار تكنيك صحبت كردن به روش آرام استفاده ميكنم و الحق كه هميشه هم نتيجه مطلوب گرفتم اما مشكلي كه دارم اين است كه وقتي همسرم از دستم عصباني ميشود از تكنيك سكوت و بي محلي استفاده مي كند و من بشدت از اين روش بدم مياد.....هرچي هم بهش مي گم وقتي از من ناراحتي در موردش باهام حرف بزن ميگه خب چي بگم خودت بايد بفهمي كه كارت يا حرفت ناراحت كننده بوده.....
و من هميشه از روي حدس و گمان بايد به حل مساله بپردازم.....(البته خداروشكر كينه شتري نيست و وقتي خودم سر صحبت را باهاش باز مي كنم خيلي زود ناراحتي اش را فراموش مي كند).....نمي دانم چه كنمسوال

پاسخ
گیس گلابتون

عضو زندگی مثل عسل هستی؟

پاسخ
atussa

گيس گلابتون جان عضو نيستم.....راستش هميشه با خودم فكر مي كنم اين دوره به درد كساني مي خورد كه خيلي زندگي سخت و بغرنجي دارند، زندگي من كه خوب است پس نيازي به اين دوره ها ندارم. آيا اشتباه مي كنم؟

پاسخ
گیس گلابتون

کسانی که زندگی سخت و بغرنجی دارند که باید مشاور خانواده بگیرند. ممکن است با یک دوره مکاتبه ای کارشان راه نیفته.
اگر شاغل هستی، توصیه می کنم در دوره شرکت کنی. جواب سوالاتت را می گیری.

پاسخ
سارانگ1

گيس گلابتون! اين پست جزء بهترين‌ پست‌هاي اين سايت و در واقع جزء بهترين آموزش‌هايي هست كه به ما دادي... واقعا ممنونم، بسيار در اين زمينه مشكل دارم. حتما كلي استفاده مي‌كنم.

پاسخ
نجمه
http://gahyman.blogfa.com

چقدر خوب ..دوست داشتم حرفاتونو حفظ تعادل بين تحمل و ستيزه ،يه رقص قشنگه...من مشكلم اينه كه مشكل خاصي با هم نداريم اما دنيامون از هم دوره ميشه تو اين سن و سال براي افزودن بر مشتركات تلاش كرد..؟

پاسخ
sindrella

عالی
ممنونمگل

پاسخ
sindrella

عالی
ممنونمگل

پاسخ
فرزان جونی محمدی

سلام گیسو جون خوشگلم
وااااااااای این پست عالیه.من الان در یک رابطه ازدواجی هستم اگه خدا بخاد .بخاطر همین از امروز شروع کردم به خوندن تمام پستهای مربوط به زندگی زناشویی.من الان 30 ساله هستم فقط و فقط بخاطر همین مشکل یعنی خوب و دست بیان نکردن احساساتم و کنترل نکردن خشمم روابط خیلی خوبی و در گذشته از دست دادم.البته اینطور فکر میکنم که قسمت نبوده و من باید بزرگتر و عاقل تر میشدم و انتخاب مناسب تری میکردم.
ازت ممنونم که هستی فرشته آگاهی

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet