مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
الفبای زناشویی
1396/09/19 09:08

مسئولیت‌های مادر در چهار سال اول زندگی کودک

 

توجه داشته باشید:

90% مسئولیت بچه در چهار سال اول زندگی به عهده مادر است. آن 10% مسئولیت پدر هم در واقع مراقبت از مادر است. پدر مسئولیت دارد مادر را از نظر مالی، رفاهی و عاطفی تأمین کند تا فرزندان در آرامش پرورش پیدا کنند.

 

به نظر من بهتر است مادر پس از تولد فرزندش تا دو سال سر کار نرود و در بست در خدمت فرزندش باشد. از این دوسال برای مطالعه در مورد تربیت فرزند، نوشتن خاطرات فرزندپروری و تهیه آلبوم عکس یادگاری استفاده کند. نگهداری از بچه سخت است. در این دو سال ممکن است خواب شبانه درست و حسابی نداشته باشید. به همین دلیل باید فرصت کافی برای استراحت در طول روز و مراقبت از سلامتی خود داشته باشید. اگر خسته و کم خواب باشید، نمی‌توانید اخلاق خوبتان حفظ کنید  و زود عصبانی می‌شوید. مراقبت از کودک شیرخوار، یک شغل 24 ساعته است. اگر در کنار شغل 24 ساعته، یک شغل 8 ساعته هم داشته باشید، البته که خسته، ضعیف، بداخلاق خواهید شد. البته که خانه درهم برهم و آشفته خواهد بود. البته که فرصت نمی‌کنید موهایتان را شانه کنید. البته که حوصله همسرتان را نخواهید داشت.

 

به نظر من وقتی فرزندتان 4-2 ساله است، او را هر روز یکی دو ساعت پیش یک نفر بگذارید و برای تفریح و گردش خارج از منزل بروید.

 

به نظر من وقتی بچه 4 ساله شد، می‌توانید او را به مهد کودک بگذارید و شغل پاره وقتی داشته باشید.

 

به نظر من وقتی بچه‌تان شش ساله شد، شما هم آماده هستید به سر کار تمام وقت خود برگردید.

 

آیا اینطوری وقتتان تلف می‌شود؟ ابداً!

 

کاش همه دخترها 30-25 سالگی ازدواج کنند. تا قبل از 35 سالگی دست کم دو فرزند به دنیا بیاورند.

 

کاش زن و شوهرها تقریباً همسن باشند و با هم زندگی‌شان را بسازند.

 

کاش آقایان به خاطر نگرانی‌های مالی، از صاحب فرزند شدن نترسند. وقتی فرزند داشته باشید، بی پول نمی‌شوید، بلکه انگیزه بیشتری برای کسب درآمد خواهید داشت. در واقع کم کم پولدارتر خواهید شد.

 

کاش خانم‌ها به خاطر بلندپروازی‌های شغلی از ازدواج و بچه دار شدن فرار نکنند. تربیت فرزند، مهم‌ترین کار دنیاست، مهم‌تر از وزارت و مدیریت و هرچیز دیگر. زمین زیبا، مال ما نیست. ما اینجا مهمان هستیم و قرار است زمین را به بچه‌های خود تحویل بدهیم. اگر بچه‌های خوبی تربیت نکنیم، چه کسانی میراث ما را تحویل خواهند گرفت؟

 

اگر بدانید در چهار سال اول زندگی کودک، قرار است خود را وقف مادر بودن کنید، دچار افسردگی پس از زایمان نمی‌شوید. وقتی مادر می‌شوید، مهم‌ترین اولویت شما، مراقبت از خودتان و فرزندتان و رابطه زناشویی‌تان است. شغل، مدرک تحصیلی، نوشتن پایان نامه... هیچکدام در این مرحله اهمیتی ندارد. متاسفانه من شاهد هستم بعضی خانم‌ها به محض به دنیا آمدن بچه، یادشان می‌آید چند سال بود می‌خواستند امتحان دکترا بدهند یا چقدر دوست دارند شاغل باشند. افسرده و عصبی می‌شوند که چرا یک عدد بچه نمی‌گذارد آنها درس بخوانند یا شاغل شوند. چرا پس از بچه دار شدن  احساس می‌کنند جلوی پیشرفت آنها گرفته شده؟ چون مسئولیت مادری را درک نکردند و مادری را کاری کم اهمیت می‌دانند.

 

بعضی خانم‌های شاغل مجبور می‌شوند پس از شش ماه مرخصی زایمان به سر کار برگردند. چون همسرشان از نظر مالی بخوبی آن‌ها را تأمین نمی‌کند. وای بر چنین مردانی... چون 90% مسئولیت بچه داری در چهار سال اول زندگی کودک، به عهده مادر است. آن 10% وظیفه پدر هم، وظیفه تأمین معاش و رفاه مادر است. پدر نمی‌تواند بگوید: خودت خواستی بچه دار شوی! خودت 100% مسئولیت را به عهده بگیر! هم از بچه مراقبت کن و همه هزینه خودت و بچه را تأمین کن! وقتی بچه دار شده‌اید، دیگر زمان بچه بازی و بی مسئولیت بودن گذشته است.

 

ولی خب... بنا به دلایلی مادر پس از پایان مرخصی زایمان به سر کار برمی گردد.

  • 1-مادر به خاطر ماندن در خانه، دچار کسالت می‌شود و ترجیح می‌دهد پرمشغله و خسته باشد تا کسل و رخوت زده
  • 2-مادر از طرف همسرش بخوبی تأمین مالی نمی‌شود و باید به سر کار برگردد.
  • 3-مادری کردن سخت است. بعضی مادرها یواشکی در گوش من گفته‌اند: حضور در اداره و شرکت ساده‌تر از ماندن در خانه و سر و کله زدن با بچه است. وقتی شغلم را به خاطر فرزندم ترک کردم، تبدیل به مادری جیغ جیغو، با اعصاب خرد شدم که خودم از خودم بدم می‌آمد. وای به دیگران!
  •  

    4- کارمندان رسمی که می ترسند شغل خود را از دست بدهند

 

 

من دلیل اول را قبول ندارم... اگر خانمی مسئولیت خود را به عنوان مادر درک کند، حوصله‌اش در خانه سر نمی‌رود و از مادری لذت می‌برد. بچه‌ها خیلی زود بزرگ می‌شوند و شما برای دوران شیرخوارگی آن‌ها دلتنگ خواهید شد.

 

ولی دلیل دوم... متاسفانه ممکن است واقعیت داشته باشد. هرچند که بهتر است به پول کمتر بسازید، بودجه بندی دقیقی داشته باشید، ولی کنار فرزندتان بمانید. یادتان باشد شخصیت آدم‌ها در شش سال اول زندگی‌شان شکل می‌گیرد. اگر در این دوران بچه شما را پرستار کودک، مربی مهدکودک یا مادربزرگ تربیت می‌کند، در سال‌های آینده شما با عواقب این شیوه پرورش دست و پنجه نرم خواهید کرد.

 

دلیل سوم، خب... این شخصیت بعضی خانم‌هاست. اگر شما اینطوری هستید، همان بهتر که به سر کار برگردید.

 

دلیل چهارم، به نظر من تربیت فرزند از شغل رسمی مهم‌تر است. شما می‌توانید مرخصی بدون حقوق بگیرید یا چیزهایی شبیه به این. اگر تصمیم می‌گیرید به سر کار برگردید، مجبور نیستید، بلکه «انتخاب» کرده‌اید. توجه کنید من به اراده آزاد انسان‌ها اعتقاد دارم و قبول ندارم شخصی «مجبور» باشد کاری را انجام بدهد. ما «انتخاب» می‌کنیم که کارهایی را انجام بدهیم. شعار اصلی گیس گلابتونی‌ها این است: ما مسئول انتخاب‌های زندگی‌ام هستیم؛ بنابراین اگر مادری به سر کار برمی گردد، «انتخاب» می‌کند، نه این که مجبور است. اگر شخصی تصور می‌کند «مجبور» است کاری را انجام بدهد و از خود اراده‌ای ندارد، هنوز پیام مرا درک نکرده است: ما مسئول انتخاب‌های زندگی‌ام هستیم. من در این مورد با کسی بحث نمی‌کنم چون این شعار، عصاره اصلی سایت گیس گلابتون است.


 

 

 

مقایسه مادران خانه دار و مادران شاغل

 

اگر مادر شاغل باشد:

 

فایده برای مادر: پول بیشتر، احساس امنیت مالی.

فایده برای بچه: درآمد شما می‌تواند مهدکودک بهتر یا پرستار بچه بهتری را برای او فراهم کند.

فایده برای شوهر: ممکن است در نگهداری بچه با شما همکاری کند، نامرتبی خانه قابل قبول‌تر است، درآمد شما باعث می‌شود همسرتان احساس امنیت بیشتری کند.

 

 

مشکلات برای مادر: احساس گناه، احساس دلتنگی برای کودک، خستگی مزمن و کار شبانه روزی.

مشکلات برای بچه: احساس رهاشدگی و اضطراب جدایی، وابسته شدن به شخصی که دارد او را پرورش می‌دهد (پرستار بچه یا مادربزرگ)

مشکلات برای شوهر: خانه نامرتب، همسر همیشه خسته، خداحافظ رابطه جنسی!

 

 

 

 

اگر مادر در خانه بماند:

فایده برای مادر: شیرین کاری‌های خوشمزه بچه‌تان را بدون استرس مشاهده می‌کنید. وقت کافی برای رسیدگی به خودتان و خانه‌تان دارید. فرزندتان را بخوبی می‌شناسید.

فایده برای بچه: مامان همیشه دور و بر است. خبری از گریه‌های صبحگاهی برای جدا شدن از مادر نیست. تربیت و پرورش یکدست است و چند نفر سعی نمی‌کنند بچه را به روش‌های متفاوت تربیت کنند.

فایده برای شوهر: برای انجام کارهای خانه هر دو نفرتان تحت فشار قرار نمی‌گیرید. یا اگر بچه بیمار شود، مادر برای مراقبت از فرزند فرصت دارد.

 

 

مشکلات برای مادر: نگهداری از بچه و خانه تکراری و کسالت‌آور است. هیچوقت تمام نمی‌شود. پاداش و درآمد ندارد. راه‌حل: نوشتن برنامه روزانه و هدف‌گذاری + بودجه‌بندی دقیق. مبادا در کسالت غرق شوید.

مشکلات برای بچه: شاید زیادی به مادر وابسته شود. راه‌حل: شما و بچه نباید در انزوا بمانید. حتماً با سایر مادرهای بچه‌دار معاشرت کنید و بگذارید بچه‌تان با سایر بچه‌ها قاطی شود.

مشکلات برای شوهر: وقتی همسرتان به خانه می‌آید، می‌خواهد استراحت کند. در حالیکه شما چشم به راه او هستید که حرف بزنید و معاشرت کنید. ممکن است احساس کنید او شما را زیاد تحویل نمی‌گیرد. راه حل: وقتی همسرتان از راه رسید، 30 دقیقه به او مهلت بدهید و حرف نزنید. سپس معاشرت را آغاز کنید.

 

کدام را انتخاب می‌کنید؟ تصمیم با شماست. هیچکس به جای شما و برای شما نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

 

 

 

مادران شاغل! احساس گناه را رها کنید

اگر به هر دلیل مجبور هستید یا تصمیم گرفتید، پس از مرخصی زایمان به سر کار برگردید، احساس گناه را دور بریزید. هر وقت احساس گناه برگشت، دلایل خود را مرور کنید:

  • به پولش احتیاج داریم
  • آگه سر کار برم، خوش اخلاق‌تر و سرحال‌تر هستم. مامان خوش اخلاق بهتر از مامان همیشه در دسترس غرغرو و افسرده است
  •  شغل رسمی را از دست میدهم
  • سایر دلایل...

 

وقتی در کنار فرزندتان هستید، برای او وقت بگذارید و با او بازی کنید. به او توجه کنید. از بودن در کنار فرزندتان لذت ببرید. صد در صد در کنار او حضور داشته باشید.

 

با توجه به این که دیگران دارند فرزند شما را تربیت می‌کنند، او را همانطوری که هست قبول کنید و تلاش نکنید تربیت خود را به او تحمیل کنید. کاری کنید که بودن در کنار شما برای او خوشایند باشد، نه کشمکشی باشد برای تربیت او. با او نرم و آسانگیر باشید.

 

با رئیستان صحبت کنید. شاید بتوانید ساعت کاری قابل انعطاف‌تری داشته باشید یا اضافه کاری نمانید. یا چیزهایی از این دست.

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

l.a.2836@gmail.com

ممنون از مطلب دقيق و زيباتون
هميشه اين موضوع جز مشغله هاي فكري من هست. من هنوز بچه دار نشدم و 12 سال هست كه شاغل هستم ولي هميشه به اينكه چه اقدامي بايد بكنم بعد از بارداري م فكر ميكنم.
متاسفانه به دليل اينكه بازار كار ايران ثبات زيادي نداره
شايد يه دليلي كه بهش در اين مقاله اشاره نشده اينكه خانم ها اگر شغل فعلي شون رو بخاطر بچه دار شدن از دست بدن
شايد بعد از 2 يا 3 سال نتونن شغلي با همين كيفيت پيدا كنن.
نظر شما راجع به اين دغدغه چي هستش؟

پاسخ
گیس گلابتون

ممنونم. وقتی شما چهار سال از شغل تان کنار بروید، حتما از رقبا عقب خواهید افتاد و پیشرفت شغلی تان کند می شود. ممکن است (همانطور که شما نوشتید) شغلی به خوبی قبلی پیدا نکنید. ولی کدام مهمتر است؟ فرزندتان یا شغل تان؟ اگر بچه ای درست تربیت نشود آرام جان نخواهد بود بلکه بلای جان میشود هم برای پدر و مادرش و هم برای خانواده. آیا شما با این موضوع موافق هستید؟ بعلاوه... من که نوشتم ممکن است بنا به دلایلی مجبور شوید پس از زایمان به سر کارتان برگردید. راه حلهای آن را هم نوشته ام. مزیتهایش را هم نوشتم.

پاسخ
l.a.2836@gmail.com

بله من كاملا با شما موافقم.
من مهندس مخابرات هستم و روزي 8 ساعت كار كردن و بعدش رسيدن به كارهاي خونه تمام توانم رو ميگيره
گاهي اوقات در عجبم يه خانم چطور ميتونه روزي 8 ساعت كار كنه
به كار خونه ،به بچه ش ، به شوهرش و به خودش برسه
راستش در همكاارم زياد ميبينم، اينكه با چه كيفيتي انجام ميشه من نميدونم
و گاهي اوقات با خودم ميگم آيا واقعا خلقت ما براي اين جور كارها و اين دويدن ها بوده؟
كه بهترين سالهاي زندگي مون رو در دويدن از پس مشغله هاي زندگي بگذرونيم
و وقتي به خودمون بياييم دوران پيري رو با يه دنيا حسرت سپري كنيم

پاسخ
تکتم خانم

سلام. ممنون از شما مقاله جالبی بود من 33 سالمه و الان سومین فرزندم رو باردارم. با شما موافقم مادر بودن گذشت زیادی میخواد. با مادر شدن درامد کاهش پیدا میکنه و یا قطع میشه.
مشکل خیلی از مادرها اینه که همسرشون نمیتونه یا نمیخواد حمایت مالی کاملی ازشون بکنه. یک مادر به اندازه کافی رای بزرگ کردندبچه ها انرژی میزاره اگر نگرانی مالی هم داشته باشه واقعا بهش فشار میاد.
من توی خونه کار میکنم. الان کارم به صورت نیمه تعطیل در اومده. وقتی دخترم یکم بزرگتر بشه دوباره کارم رو شروع میکنم البته مسلما به صورت پاره وقت.
یک مسىله دیگه مردانی که به همسرانشون اجازه کار کردن نمیدن باید از لحاظ مالی همسرشون رو کامل تامین کنند اگر امکانش رو ندارند بهتره بهش اجازه کار بدن.

پاسخ
گیس گلابتون

شما الان باردار هستید؟ من عاشـــــــــق هیکل زن باردار هستم. زنانگی یعنی زن باردار... انشاالله سلامت باشید. بله مرد باید امنیت مالی زن را تامین کند. اصلا علت نگرانی خانمها برای باردار شدن این است که نمی دانند آیا می توانند به مردشان اتکا کنند؟ وای بر مردان غیرقابل اتکا

پاسخ
Rose

سلام. ممنون از دسته بندی دقیق و به جایتان. اون قدر درست بود که ادم بعد از خوندنش با خودش میگه: بله دیگه. چرا به ذهن خودم نرسیده بود.لبخند
البته در بین مادران شاغل گروهی را هم بگذارید که تعهد خدمت دارند و چاره ای ندارند جز سرکار رفتن. مانند معلمان یا کارمندان رسمی.

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. پاسخ را در متن اضافه کردم. ما مجبور نیستیم، بلکه انتخاب می کنیم. هیچکس هفت تیر کنار شقیقه ما نگذاشته است. در متن واضح تر توضیح داده ام. سپاسگزارم از این که نظرتان را نوشتید در آینده هم مرا از نظرات خوب خودتان بی بهره نگذارید.

پاسخ
Rose

حق با شماست خانم دکتر‌.
گاهی قدم را بلندتر برداشتن و خارج شدن از تسلسلی خودمون رو توش گیر انداختیم انقدر سخته که دلمون میخواد باور کنیم مجبوریم!
البته من خودم شاغل نیستم.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet