زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1398/06/12 12:31

راهنمای پختن کیک برای تازه‌کارها

راهنمای پختن کیک برای تازه‌کارها

 

از دوران کودکی به مطالعه سه دسته مطلب علاقه‌مند بودم:

  • آشپزی و خانه‌داری
  • آرایش
  • آداب معاشرت - اتیکت

 

 دور از چشم دیگران مقالاتی در باب این سه موضوع پیدا می‌کردم و با ولع می‌خواندم. نمی‌دانم چرا علاقه‌ام به سه زمینه را پنهان می‌کردم. انگار از علاقه‌ام به این سه موضوع شرمنده بودم. شاید فکر می‌کردم باید فقط به مطالب خیلی خیلی خیلی جدی مثل تاریخ، سیاست، فلسفه و امثالهم علاقه داشته باشم و اگر کسی بداند من درباره آشپزی و خانه‌داری، آرایش و آداب معاشرت می‌خوانم برچسب خاله‌زنک می‌خورم. چه کسی این طرز فکر را در سرم فروکرده بود؟ نمی‌دانم. این سه مبحث به کهن الگوی هرا تعلق دارد. پس من از کودکی به تاج گذاشت بر سر ملکه علاقه داشتم، ولی به دلیل راهنمایی های نادرست این علاقه را  در خود سرکوب کرده بودم... ای دریغ و ای اسف...

مطالعه‌های این‌چنینی، لذت‌های گناه‌آلود Guilty Pleasures من بودند. مثل‌اینکه آدم به شایعات gossip علاقه داشته باشد، ولی وانمود کند چنین نیست. من پنجاه سال وانمود کردم به این سه موضوع علاقه ندارم. بالاخره سال گذشته با خودم راست و حسینی حرف زدم: خانومی! شما به این موضوعات علاقه داریدها! و پس از پنجاه سال، علاقه‌ام را قبول کردم و مهر تائید به آن‌ زدم.

از وقتی به رودهن نقل‌مکان کرده‌ایم، از سرگرمی‌های همیشگی‌ام دورافتاده‌ام: استخر، ماساژ، نمایشگاه نقاشی و کوره‌راه‌های  سرسبز و سایه‌سار درکه. امسال به خودم گفتم: هرقدر برای تفریحاتی که از دست داده‌ای، غصه بخوری، فایده ندارد. با شرایط فعلی‌ات چه می‌توانی بکنی؟ به چه‌کارهایی علاقه داری؟ چه اشتیاقی را دوست داری دنبال کنی؟

این‌گونه بود که گردوغبار از شور و اشتیاق قدیمی پاک کردم و به خاطر آوردم عاشق پختن کیک هستم. لنگان‌لنگان و با کمک رسپی های اینترنت پیش رفتم. خرابکاری کردم و باز هم خرابکاری کردم. هفته‌ای چند کیک پختم. بعضی مستقیم به سطل آشغال روانه شدند، ولی نومید نشدم و ادامه دادم.

الان هم اوستاکار نشدم و اعتمادبه‌نفس لازم را برای پختن کیک ندارم، ولی دیگر کارهایم در آشپزخانه خنده‌دار نیست. پیش‌بندم را می‌بندم، یک دستمال در جیب پیش‌بند می‌گذارم و وسایل کار آماده می‌کنم:

روی میز آشپزخانه سفره یک‌بارمصرف پهن می‌کنم.

کاسه‌ها، پیمانه‌ها، ویسک، لیسک، الک، همزن برقی و قالب کیک را روی میز می‌گذارم.

مواد غذایی را روی میز قرار می‌دهم و با دقت اندازه‌گیری می‌کنم.

سپس شبیه جولیا چایلد دست‌به‌کمر می‌ایستم و به صحنه نمایش پیش رو می‌نگرم.

قبل از شروع آشپزی، برای بار آخر رسپی را با دقت می‌خوانم و آنگاه می‌آغازم.

 

چه لذتی دارد الک کردن آرد و بیکینگ‌پودر. چه مزه‌ای دارد هم زدن تخم‌مرغ تا کف کند و کم‌کم به مایعی غلیظ و کش‌دار و کرم‌رنگ تبدیل شود. چه شیرین است فولد کردن آرد در مایه کیک. قبلاً که این نکته‌های ریز را نمی‌دانستم چطور کیک می‌پختم و چطور گاهی اوقات چیز قابل خوردنی از آب درمی‌آمد! به قدرتی خدا بالاخره دماسنج فر خریدم. حالا می‌دانم هرلحظه حرارت فر چقدر است و کمتر در بیم و امید، دلم مثل سیر و سرکه می‌جوشد.

 

 

 

چگونه پختن کیک را بدون آموزشگاه و معلم آغاز کنید؟

پختن کیک برای تازه‌کارها

اگر اجاق‌گاز فردار دارید و دوست دارید کیک پختن را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم برای شروع این چند وسیله را تهیه کنید:

  • یک قالب میان‌تهی 20 یا 23 سانتی‌متری (8 یا 9 اینچی) فلزی – مارک موج

    قالب میان‌تهی، چون کار کردن با قالب میان‌تهی ساده‌تر از بقیه قالب‌هاست.

    قطر20 یا 23 سانتی‌متر چون مقدار کیک نه کم است و نه زیاد. برای مصرف خانگی کاملاً به‌اندازه است.

    فلزی، چون ارزان‌تر است و کیفیت خوبی دارد. کیفیت کیک هم خوب از آب درمی‌آید.

    مارک موج چون علیرغم قیمت کم، کیک های خوبی درست می‌کند

 

 

  • یک همزن برقی ارزان‌قیمت

    با چنگال هم می‌تواند تخم‌مرغ را هم بزنید، ولی فکر کنم از کیک پختن پشیمان شوید! پس به یک مغازه لوازم برقی بروید و یک همزن بخرید. خیلی مته به خشخاش نگذارید. وقتی عاشق کیک پختن شوید، به‌راحتی حاضر می‌شوید همزن گران‌قیمت بخرید، ولی برای شروع لازم نیست زیاد خرج‌تراشی کنید.

     

  • دو کاسه – یکی بزرگ و یکی متوسط

    به‌احتمال‌زیاد این دو کاسه را دارید. پلاستیکی، شیشه‌ای یا فلزی. هر جنسی که باشد، خوب است. البته اگر بخواهید بعدها خامه قنادی را فرم بدهید، کاسه پلاستیکی خوب نیست، اما برای شروع کار از کاسه‌هایی که دارید استفاده کنید.

     

  • یک الک متوسط

این‌یکی را هم شاید داشته باشید. اگر ندارید، با قیمت کمی می‌توانید یک الک ایرانی بخرید و حالش را ببرید.

 

اگر تابه‌حال هیچ‌وقت کیک نپختید، دستور کیک ساده شف طیبه را بخوانید. مواد آن را نصف کنید و الهی به امید تو! یک کیک خوشمزه درست کنید. مواد کامل این رسپی یک کیک یک کیلو و نیمی تحویل می‌دهد که شاید برای شما زیاد باشد.

اگر کیک سوخت یا وسطش خام ماند، درجه فر شما تنظیم نیست. نومید نشوید. یک دماسنج فر بخرید و حرارت فر را در طول پختن کیک رصد کنید. پس‌ازاین که اولین کیک خوشگلتان را به‌خوبی از آب و گل درآوردید، هفت هشت بار دیگر هم همان را بپزید تا حسابی مهارت پیدا کنید و قلق اجاق‌گازتان دستتان بیاید.

 

 

در این مرحله شما یک معتاد به پختن کیک هستید. به جمع ما معتادین خوش آمدید! رسپی بعدی چه باشد؟ انتخاب با شماست. سایت شف طیبه پر از رسپی های خوب است. این یکی سایت برای درک مفاهیم اولیه پختن کیک پیشنهاد می شود.

این دو سایت خارجی را برای رسپی های عالی معرفی می کنم:

https://www.allrecipes.com/ 

https://www.marthastewart.com/

.

.

.

برای من دو سال طول کشید تا این راهنمای ساده گام‌به‌گام را درک کنم. اگر شما کیک پختن را دوست داشته باشید، بین شما و یک کیک خوشمزه، دو سال فاصله نیست. شاید همین امروز بتوانید وسایل لازم را تهیه کنید و فردا صاحب اولین کیک خود شوید.

.

.

.

اگر به رودهن نمی‌آمدیم، تا صدسال دیگر هم به سراغ پختن کیک نمی‌رفتم و حسرت پختن یک کیک نسبتاً خوب به دلم می‌ماند. نقل‌مکان به اینجا مرا از سرگرمی‌های معمولم دور کرد، ولی من همیشه این ضرب‌المثل عزیز را در ذهنم مرور می‌کنم:

هرگاه زندگی لیموی ترشی به دستتان داد، از آن لیمونادی شیرین بسازید.

 

اگر شرایط زندگی مورد دلخواه شما نیست، فکر کنید چطور می‌توانید شرایط را تغییر دهید و چگونه می‌توانید از شرایط فعلی به نفع خود استفاده کنید.

 

حالا نوبت شما خانم‌های باسلیقه است، شما که بلد هستید کیک بپزید. برای تازه‌کارها چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

 

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

najme55
http://gahyman.blog.ir

گیس گلابتون عزیز سلام... من هم هفته گذشته کیک پختم یادتون هست که گفته بودم از کیک پختن بدم میاد؟ گمون میکنم علتش این بود که استفاده از مقدار زیادی مواد مضر را در آن اجتناب ناپذیر میدانستم؛ ولی چند وقت پیش یه دستورالعمل کیک پیدا کردم که بدون شکر بدون آرد سفید بدون کره کارخانه ای بدون جوش شیرین و بکین پودر و وانیل و هر مخمر دیگه ای بود! یعنی ذوق مرگ شدم و درستش کردم! دفعه اول چیزی شبیه کوکوی شیرین از آب دراومد :) اما گیس گلابتون درونم بهم گفت عیب نداره یه بار دیگه امتحان میکنیچشمک دفع بعد کلی بهتر شد هم خوشمزه و هم بافت‌درست! مطمئنم این بار اگر کشف کنم که منظور از فولد کردن چیه و در مورد درجه حرارت هم آگاهی به دست آمده را اعمال کنم نتیجه بهتر میشود! خیلی هیجان انگیزه که یه کیک خوشمزه خیلی سالم تو یخچال داشته باشیقلب

پاسخ
گیس گلابتون

چقدر خوب! سایتی که لینک آن را در این مقاله قرار دادم معنای فولد کردن خیلی مطالب دیگر را آموزش داده است. سایت بسیار خوبی است. sppon feed baking

پاسخ
Firuze

من هم عاشق وبلاگم اصلا وبلاگ یه چیز دیگه سگل

پاسخ
گیس گلابتون

من هم وبلاگ را خیلی دوست دارم. به نظر من اینستاگرام فقط برای اشتراک عکس است و مقاله باید در سایت نوشته شود.

پاسخ
zj

سلام گيس گلابتون عزيز
من عاشق آشپزي و شيريني و كيك پختن و تجربه ي غذاهاي جديد هستم ، آدم باورش نميشه چقدر روش براي پختن غذا هست.
كلا سخت نميگيرم براي دستور پخت، با توجه به ذائقه خودم و مواد اوليه اي كه دارم آشپزي ميكنم هر روز يه غذاي خلاقانه ي جديد!
اينجا فر ندارم هنوز امتحان نكردم كيك و پاي رو چطور بدون فر درست كنم ، اون پاي هاي مختلفي كه عكساشونو توي اينستا ميديدم و مراحل كارتون رو كلي ذوق كردم و آفرين ميگفتم به اداره ي مصمم شما! درست کردن اون پاي ها خيلي سخت است !

پاسخ
گیس گلابتون

من کیک دستپخت شما را خورده ام و می دانم چقدر باسلیقه هستید. ظاهرا با اجاق گاز هم می شود کیک پخت، ولی من دنبال رسپی نبودم. اینستاگرام پر از رسپی پختن کیک بدون فر است. راستش پختن پای آسان است. پختن کیک و درآوردن بافت درست و حسابی سخت است.

پاسخ
elnaz70

سلام خانم دکتر عزیز
من عاشق خواندن بخش وبلاگ شما و خاطره ها هستم یکی از سرگرمی هام خوندن این بخشه
خاطره های شما با اون قلم زیباتون فقط خاطره نیستن بلکه همیشه نکات اموزنده توش پیدا میشه
اون قسمت اول درباره کهن الگوی هرا ای واییییییی اینگار داشتید به من می گفتیدوحشتناک
از بچگی مادرم این موضوعات رو سرکوب میکرد جرات نداشتم از اشپزی یا خانه داری خوشم بیاد هیپنوتیزم همش میگفت به جای اینکارا برو درستو بخون
همین چند وقت پیش داشتم توی اینترنت درباره پختن کاپ کیک سرچ میکردم فک میکنم خاطره های کیک پزی شما رو می خوندم علاقه مند شده بودم به مادرم گفتم می خوام کاپ کیک
درست کنم
مادرم:نگاه عجیبی به من کرد و گفت برو دنبال کارای شغلت چی شد پس؟؟
منخنثینگران
کلا هرام نابود شدقهرنیشخند
همیشه از نوشته های شما لذت میبرم امیدوارم سربلند و پایدار باشیدقلب

پاسخ
گیس گلابتون

بله. نظام مردسالارانه به کارهای خانه داری با تحقیر نگاه می کند. وقتی 70 سال پیش برای اولین بار در طول تاریخ، زنها خود را برابر با مردان اعلام کردند، نمی دانستند چگونه می توانند برابر باشند، پس هر کاری را که رنگ و بوی زنانه داشت، بر خود حرام کردند. خوشبختانه فمینیسم و داعیه برابری زن و مرد این روزها وارد مرحله سوم خود شده. دیگر زن بودن و زنانه بودن نشانه کوتاه فکری نیست. ما خانمها می توانیم در عین زن بودن و حفظ مشخصات زنانه، با مردان برابر باشیم. در این روزگار هر شخصی که به کارهای زنانه به نظر تحقیر نگاه می کند، دست پرورده نظام مردسالارانه و زن ستیز است، حتی اگر یک خانم باشد.

پاسخ
برچسب ها : 
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet