زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1400/02/21 12:13

نان خوشمزه و ساده چاباتا

من از ابتدا سال 1398 شروع کردم به کیک پختن. آن‌قدر کیک پختم و پختم و پختم که بالاخره یاد گرفتم چند تا کیک را به‌خوبی از آب و گل دربیاورم.

سال 1399 نوبت نان شیرین بود. خمیر ساختم و ورز دادم و پختم و این کارها را مرتب تکرار کردم که بالاخره چهار پنج مدل را به‌خوبی یاد گرفتم.

اواخر سال 1399 به فکر پختن نان افتادم. اولین نانی که پختم یک نان روستایی ایتالیایی به نام چاباتا بود. چرا این نان را انتخاب کردم؟ ازبس‌که راحت بود و ورز نداشت. پختنش راحت بود، ولی نتیجه‌اش افتضاح! به‌جای نان، تخته‌سنگ پخته بودم. یک‌بار دیگر پختم و با دقت بیشتری دستورات را اجرا کردم و نتیجه فاجعه‌بار تکرار شد. آن‌قدر مطالعه کردم و بالاخره فهمیدم برای پختن نان باید آرد نان استفاده کرد و آرد سه صفر که من برای پختن کیک و شیرینی و نان شیرین استفاده می‌کنم، برای پختن نان مناسب نیست. الان که دارم این مطلب را می‌نویسم، به نظر بدیهی می‌آید که آرد نان برای پختن نان است و آرد شیرینی‌پزی برای پختن شیرینی! ولی همین مطلب ساده، برای چندین ماه به‌کلی گیجم کرده بود.

درباره آردها خواندم و تحقیق کردم و یک‌چیزهایی فهمیدم. بار سوم چاباتا را با آرد نان پختم و نتیجه عالی شد.

  • آرد نان: 500 گرم (سه و نیم پیمانه)
  • آرد سبوس‌دار: 70 گرم ( یک‌چهارم پیمانه)
  • نمک: یک و نیم قاشق چای‌خوری
  • مخمر: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • روغن‌زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: دو پیمانه

 

نصف آب را با روغن‌زیتون مخلوط کنید و در کاسه بزرگی بریزید. سپس آردها و نمک و مخمر را مخلوط کنید. قاشق قاشق مخلوط آرد را به آب اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید. پس‌ازآن باقیمانده آب ولرم را کم‌کم به آرد اضافه کنید و بازهم بزنید تا خمیری چسبنده و ناهموار به دست بیاید. ممکن است همه آب مصرف نشود یا ممکن است چند قاشق بیشتر لازم بشود. لازم نیست ورز بدهید، می‌توانید فقط با قاشق چوبی هم بزنید. اگر خواستید دستتان را داخل خمیر کنید، بدانید که بسیار چسبنده است. وحشت نکنید، آرد هم اضافه نکنید. خمیر چاباتا باید همین‌طور باشد: چسبنده، خیس و ناهموار.

روی خمیر را با سلفون بپوشانید و 18 ساعت در دمای محیط قرار بدهید. پس از 18 ساعت، خمیر پف کرده و چند برابر شده و بشدت چسبنده است.

روی میز را آرد بپاشید و بدون دخالت دست، خمیر را روی آن بیندازید. دست‌هایتان را آردی کنید و خمیر را در آرد بغلتانید و به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید و چانه بگیرید.

روی سینی فر، یک پارچه پهن کنید و حسابی آرد پاشی کنید. چانه‌های خمیر را روی پارچه آرد پاشی شده قرار بدهید و با پارچه کاملاً بپوشانید. دو ساعت بگذارید بماند.

سینی فر دوم را با کاغذ روغنی بپوشانید و آرد پاشی کنید، بهتر است آرد سمولینا یا آرد برنج یا آرد ذرت باشد تا با حرارت فر نسوزد. چانه‌ها را روی سینی دوم بگذارید و کمی بکشید تا دراز شوند.

سینی آماده‌شده را در فر قرار بدهید. البته فر را از قبل 210 درجه سانتی‌گراد داغ کنید. نان‌ها ظرف 40-35 دقیقه پخته می‌شوند و رویشان به رنگ زیبای قهوه‌ای درمی‌آید.

 

آماده کردن این نان به پنج دقیقه کار و بیست ساعت صبر احتیاج دارد و بس. ابزار کار هم فقط یک قاشق چوبی و یک کاسه بزرگ است.

پختن چاباتا بسیار ساده است و چه مزه‌ای دارد! بیرون آن ترد و داخلش جویدنی مثل آدامس. خیلی خوشمزه است، یعنی من که دوست دارم. آقای شوشو هم دوست دارد. اگر شما هم پختید، امیدوارم که دوست داشته باشید و به قول جولیا چایلد: بون اپتی! (نوش جون! به زبان فرانسه)

البته این روش پختن چاباتا بدون ورز دادن است، وگرنه روش‌های بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که خمیر را ورز می‌دهند و به خاطر چسبندگی شدید این خمیر، ورز دادن فقط با دستگاه‌های همزن پیشرفته امکان‌پذیر است.

این هم لینک دسترسی به این رسپی خوب. فیلم ویدیویی هم دارد. من دوست دارم رسپی های جدید را با فیلم یاد بگیرم. تکنیک‌ها بهتر درک می‌شود.

https://www.biggerbolderbaking.com/no-knead-ciabatta-recipe/

 

من نمیگم شما نان بپزیدها! نان پختن، مرا صبور می‌کند و برایم لذت‌بخش است. اینجا تجربه‌ام را نوشتم، گفتم شاید برای شما هم جالب باشد، چون برای خودم بسیار جالب بود. تجربه های بعدی هم در راه است:

  • پختن آسان ترین نان خمیرترش دنیا!
  • پختن آسان ترین نان دنیا! یعنی روتی
  • پختن خوشمزه ترین بربری دنیا!

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

سارانگ1

چه خوب... عالی... من عاشق کار شیرینی پزی و نان پزی هستم... یعنی من را سر ذوق می آورد... اما فعلا خودم آنچنان امتحانش نکرده ام، اما دیدن و خواندن و شنیدن در مورد آن بسیار برایم شیرین است. من البته بارها نان روتی درست کرده ام، نتیجه یک نان با کیفیت متوسط بوده و شانسی بعضی اوقات هم خیلی خوب درآمده. پختن نان روتی به نظر ساده است اما نکاتی هم دارد. منتظرم نظر، نکات و تجربه شما را در مورد پخت روتی بخوانم، چون در پختن آن هنوز هم مهارت ندارم، به نظرم یک قلقی دارد که من هنوز از آن سردر نیاورده ام...

پاسخ
گیس گلابتون

عزیزدلم، من فقط یک بار نان روتی پخته ام. پس تسلطی به فوت و فنش ندارم، ولی چون هزاران بار روتی را هندوستان خورده ام به شما اطمینان میدهم نان متوسط رو به پایینی است. اصلا به خوشمزگی نان بربری و سنگک نیست. آرد سبوسدار بدون مخمر و ورز و دنگ و فنگ، فقط شکم سیرکن است. به نان پختن خودتان شک نکنید.

پاسخ
Firuze

موفق باشیدگل

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارم. لطف دارید.قلب

پاسخ
najme55

چه خوب! دستتون درست! من هم نون پختن را خیلی دوست دارم. مخمرش چقدر کمه! احتمالا به همین خاطر باید زمان زیاد بمونه تا خودش ور بیاد! از این لحاظ خیلی پسندم شد. من عاشق غذاهایی هستم که در زمان طولانی عمل میان. اوایل ازدواجم که بخاری نفتی داشتیم یه قابلمه آش گندم میذاشتم روی شعله ضعیف بخاری از سر شب تا فردا ظهر میپخت... ذره ذره که بوش توی فضا میپیچید پر از حس زندگی بود.
گل

پاسخ
گیس گلابتون

بله به خاطر انتظار طولانی برای ور آمدن، مخمرش کم است وگرنه ترش می شد. ای جان... آش گندمتان تقریبا 15 ساعت سر اجاق بود. باید خیلی خوشمزه بشود.

پاسخ
لیدا

سلام خانم دکتر عزیز و دوست داشتنی ،

من هم عاشق پختن انواع نان ها هستم ، عاشق اون موقعی که نون تو فر پوف می کنه و طلایی می شه ، خیلی دوست دارم و کیف می کنم ،

من این دستور رو از سایت آشپزی با سنا یاد گرفتم خیلی راحته و دو ، سه ساعت برای استراحت خمیر کافی ه ، https://www.youtube.com/watch?v=KgsZA62YpAw

این هم لینکش ،

عاشق پشتکار شما هستم ، کاری نشدی نیست.

دوستتون دارم

لیدا

پاسخ
گیس گلابتون

ممنونم خانم دکتر عزیز. من آشپزی با سنا را دوست دارم. نان بربری را از او یاد گرفتم که محشر است. نمی دانستم نان چیاباتا دارد. حتما نگاه می کنم. سپاسگزارم

پاسخ
najme55

بله عالی..ایشالا مهمونم بشید براتون بپزم. خانم دکتر جان دارم برای خودم خونه باغ میسازم...باورتون میشه؟ ؟
کرونا تموم بشه خوشحال میشم توی خونه جدید میزبانتون بشمگل

پاسخ
گیس گلابتون

مبارکه نجمه خانوم... طراحی و اجرای خانه باغ از خودتان؟ چقدر عالی! به به! آش گندم در خانه باغ آرشیتکت ساز. چه شودقلب

پاسخ
najme55

بله با طراحی و نظارت خودم..البته سال 86 هم یک خانه برای خودم طراحی کردم و ساختم ولی از اولین تجربیاتم بود با هدف خیره کردن چشم همگان که البته اصلا به اندازه انتظارم خیره نکرد اما این بار نسخه زندگی خودم را دارم میسازم ...خیلی بهش امید دارم... ممنون از لطفتون خوشحالم کردید. گل راستی خمیره را ظهر گذاشتم ور بیاد یه چیزی شبیه دستورالعمل شما
چشمک

پاسخ
گیس گلابتون

انشاالله نان خوشمزه ای باشد. یادم هست که اتاقهای دختر و پسرتان را طراحی و دیزاین کردید، طراحی کل خانه را خبردار نشدم. انشالله مبارک باشد.

پاسخ
najme55

سلام مجدد..احیانا از اینکه اینجا مثل چت گفتگو را ادامه بدم خوشتون نمیاد ببخشید این اخریشه...مدتیه دارم مسیر شغلیم را مینویسم..یه جورایی ادامه کتاب قبلی هست و خیلی به شما فکر میکنم! به شوری که در سرم انداختید و تغییراتی که تاعث شدید به خودم و زندگیم بدم. نوشتن ماجرای اون خونه ساختن پردردسر و هزار کله ملق که زده‌ام تا اینجا خیلی درد داره! کتاب قبلی خوش خوشان بود تهش هم معلوم..این یکی را باید هم زندگی کنم هم بنویسم!‌ تجربه عجیبیه!
راستی نونه نسبتا خوب شد. یه کم سفت و یه کم هم ترش شد!‌ واقعا هجده ساعت باید بمونه؟
مدتیه اینستاگردیم را حسابی محدود کرده ام و فکر میکنم نسبتا سمزدایی شده ام چون میتونم کامنت بذارمچشمک

پاسخ
گیس گلابتون

کتاب نوشتن خیلی شیرینه. بویژه شما که کتابتان پرفروش و معروف شدگل خمیر 12-18 ساعت باید بماند. بسته به گرمای محل، ولی نان چیاباتا کمی ترش است. مزه ناجور ندارد. یکجوری خوشمزه است که آدم دلش میخواهد مرتب ازش بخورد. یک جورهایی شبیه نان بولکی.

پاسخ
lili.lfd

میشه لطفا اسم کتابتون یا اسم نویسندگیتون رو بگین تا کتاب رو تهیه کنم؟ خانم دکتر میگن پرفروش شده و با توجه به رشته تون به نظرم خیلی جالب میاد.

پاسخ
گیس گلابتون

کتاب: فصل تحصیلی ما: مروری بر یافته‌های یک دانشجو در دانشکده معماری یزد/ یک کتاب داستانی- خاطره نگاری است.

پاسخ
najme55

من این پیامتونو ندیده بودم الآن اومدم ببینم نون چاباتا چیه دیدم ای بابا خودمم پخته بودمش که🙂 ممنون که کتابمو معرفی کردید گیس گلابتون عزیز. توی سایتم هر هفته یه قسمتیش را میخونم و آپلود میکنم تقریبا به نیمه رسیده . چشمام قلبی شد از مهربونیتون . خونه تون پر از عطر نان و برکت

پاسخ
گیس گلابتون

من هر چند یک بار سایتتان را شخم میزنم. مباحث جالبی دارید، ولی کتاب صوتی را ندیده بودم. دوباره رجوع خواهم کرد. دوستتون دارمقلب

پاسخ
najme55
http://Najmeazizi.ir

واقعا سایت منو شخم می‌زنید؟ باعث خوشحالی و افتخارمه و اگر کتاب صوتی رایگان را ندید حتما اشکال اساسی دارم در ارائه برم مدیریت صفحه را شخم اساسی بزنم ببینم چه جوری باید بهبودش بدم. منم دوستتون دارم😍

پاسخ
گیس گلابتون

بله. از مطالب سایت شما خوشم میاد، بویژه مقالاتی که به عنوان معمار زن و مسیر شغلی تان می نویسید.

پاسخ
lili.lfd

ممنون. انقدر خوشمزه نوشتین که دلم میخواد درستش کنم. لطفا هرچی درست میکنید یادمون بدین. ممنون

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. پست معرفی ده کیک خوشمزه را دیدید؟ ده تا کیک را آنجا معرفی کردم. چیزکیک یخچالی را هم معرفی کرده ام. امیدوارم شما هم از پختن و خوردن این نان لذت ببرید.

پاسخ
برچسب ها : 
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet