زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1402/10/03 17:20

مازندران – آذر 1402

خیلی وقت بود نرفته بودیم شمال. دلمان یک سفر خوب می‌خواست. امتحان جامع دکترای پسرمان هم تمام شده و لازم بود با یک سفر کوتاه، خستگی از تنش بیرون برود. او با نمره الف، امتحان جامع دکترا را پشت سر گذاشت. فقط پایان‌نامه مانده است.

از طریق یک اپلیکیشن، ویلا دوخوابه‌ای اطراف محمودآباد کرایه کردم و یک دست لباس و ملافه و روبالشی را داخل چمدان کوچکم گذاشتم. این چمدان قرمز کوچولو را بسیار دوست دارم. در سفر ماه‌عسلمان و در دهلی خریدیم. هم‌سفر بسیاری از سفرهایمان بوده است.

سه‌شنبه 21 آذر 1402 –

صبح را با خوردن نیمروی ناب شروع کردیم، بعد زدیم به چاک جاده. از راه هراز رفتیم. وسط هفته جاده بسیار خلوت و محشر بود. پدر و پسر نوبتی رانندگی کردند. من از 18 سالگی پشت فرمان نشسته‌ام، ولی متأسفانه رانندگی‌ام در جاده هیچ تعریفی ندارد. احتمالاً دلیلش تصادف سختی است که در دوران کودکی در جاده و با یک کامیون داشتیم. یک روزی برایتان تعریف می‌کنم.

قبل از ظهر به مازندران رسیدیم. ویلا ساعت 14 تحویل می‌شد. پس به امید دیدن قوهای مهاجر به تالاب سرخ‌رود سر زدیم. مرغابی‌ها بودند و سروصدایی راه انداخته بودند که بیاوببین. قوها هم بودند، ولی در فاصله بسیار دور از مسیر پیاده‌روی. برای مرغابی‌ها تکه‌های نان ریختیم و آن‌ها بااشتها خوردند.

پس از تالاب، به ساحل سرخ‌رود رفتیم. دریا... دریای زیبا... دریای خروشان... من که از تماشای دریا سیر نمی‌شوم. برای دیدن امواج و شنیدن صدایشان مثل مراقبه است. چند تا عکس گرفتیم و مدتی به تماشای دریا نشستیم و بعد رفتیم و ناهار خوردیم. جوجه شکم پر و قزل‌آلای سرخ‌شده. گارسون‌ها خانم بودند و لباس محلی پوشیده بودند. چه چشم‌نواز است لباس محلی مازندرانی. چه هوایی بود. خوش به حال ساکنین شمال.

بالاخره از گشت‌وگذار دل کندیم و به‌سوی ویلای اجاره‌ای رفتیم. یک ویلای دوخوابه بود، با یک باغ چهار پنج هزار متری. وسط باغ، آبگیر بزرگی ساخته بودند تا غازها در آن شنا کنند. متأسفانه توالت و حمام ویلا به‌قدری کثیف بود که هر بار واردش می‌شدم، عق می‌زدم. 23 نفر برای این ویلا نظر نوشته و 22 نفر اظهار کرده بودند خانه تمیز است و تأکید کرده بودند توالت و حمام بسیار تمیز است! یک نفر که از نظافت شکایت داشت، نوشته بود روی قالی پوست تخمه ریخته بودند. نمی‌دانم افرادی که از نظافت توالت و حمام کمال رضایت را داشتند، سطح بهداشت خانه‌شان چطوری است! معلوم بود این توالت و حمام از زمان ساخته‌شدن ویلا نظافت نشده بود. بوی ش...ش در مولکول به مولکول آجرها و گچ و رنگ نفوذ کرده بود. از صحنه‌های حال به هم زن آنجا نمی‌نویسم. حتی نوشتن آن باعث می‌شود استفراغ کنم.

وسایل را در ویلا گذاشتیم و زدیم بیرون. تا وقت خوابیدن به ویلا برنگشتیم. وجب‌به‌وجب محمودآباد را گشتیم. از فروشگاه بزرگ ایران کتان خرید کردیم. در فاصله دریاکنار و خزرشهر، کنار جاده فروشگاه‌های بزرگ و زیبایی ساخته شده. چه جای محشری برای قدم زدن و خرید کردن. بالاخره گرسنه شدیم و هوس پیتزا و ساندویچ داشتیم. مجبور شدیم چند بار سروته محمودآباد را برای یافتن یک فست فودی زیر پا بگذاریم. انگار ملخ آمده بود و تخم همه فست فودی ها را خورده بود. خوشبختانه عاقبت جوینده، یابنده شود و ما شام را در کنار شومینه زیبای یک رستوران دنج نوش جان کردیم. موقع خواب، روی تشک‌ها ملافه‌های خودمان را کشیدیم. من آمدم روی تختخواب بخوابم، متوجه شدم از درزهای کناره پنجره بغل‌دستم، باد سردی به داخل می‌وزد. فرار کردم و به اتاق نشیمن رفتم. کنار بخاری، روی مبل کوچکی مچاله شدم و از خستگی بی‌هوش شدم. نمی‌دانم وقتی مثل چاقوی جیبی، خمیده شده بودم و به خاطر باریکی مبل امکان تکان خوردن نداشتم، چطور خوابم برد. چه خواب شیرین و عمیقی هم بود.

چهارشنبه 22 آذر 1402

صبح دیدم آقای شوشو کلاه پشمی به سر و کاپشن به تن روی تختخواب خوابیده. کلی خندیدم. البته به‌احتمال‌زیاد تماشای بدن مچاله من روی مبل کوچک هم بسیار خنده‌دار و مفرح بوده.

صبحانه را در قهوه‌خانه معروفی صرف کردیم. املت و سرشیر و عسل. صبحانه خوشمزه بود و بسیار چسبید. یکی از پیش‌خدمت‌ها پسری با سندرم داون بود. استکان‌های خالی چای را جمع می‌کرد. لذت بردم از این‌که شغلی داشت و کار می‌کرد. پنجاه تومن انعام به او دادم.

از محمودآباد به بابلسر رفتیم. من بازار رنگارنگ بابلسر را بسیار دوست دارم. گشتی در بازار زدیم و با برنج دودی، زیتون بی هسته و زیتون‌پرورده و ظرفی پر از آلو و آلوچه ترش بیرون آمدیم. نان خریدیم و به کنار رودخانه بابلسر رفتیم. به ملاقات مرغان دریایی. برایشان نان ریختیم و آن‌ها تکه‌های نان را روی هوا می‌قاپیدند. چه منظره دلگشایی... بازهم تکرار می‌کنم: خوش به حال ساکنین مازندران و گیلان. شاید یک روزی ما هم به این خطه سرسبز، بهشت ایران، مهاجرت کنیم.

برای ناهار کباب ازون برون خوردیم و خورش غوره بادمجان. من شاید در تمام عمرم ده بار هم ازون برون نخورده باشم. هر بار از طعم لذیذ آن متعجب می‌شوم. یادم می‌آید اولین باری که ازون برون خوردم، سفت و بدمزه بود. من به‌زحمت چند لقمه خوردم و متعجب شدم چرا بزرگ‌ترها این‌همه به‌به و چه چه می‌کنند. در عالم بچگی فکر کردم لابد این غذایی است مطابق مذاق بزرگ‌ترها، مثل چای تلخ و قهوه تلخ‌تر که آدم‌بزرگ‌ها برایشان جان می‌دهند.

پس از صرف ناهار راهی جنگل نور شدیم. ساعتی در جنگل راه رفتیم. یک جفت سگ دنبالمان راه افتادند. به‌قدری با ما خودمان شدند که مرا دوره کردند و کله هایشان را به تنم چسباندند. دو تا داد زدم سرشان که حساب کار دستشان بیاید و فاصله مطلوبه را حفظ کنند. جنگل برای من بسیار مرموز است. شاید دو سه بار در جنگل قدم زده باشم. بر اساس داستان‌هایی که خوانده و فیلم‌هایی که دیده‌ام، تصور می‌کنم اگر آدم قدم به جنگل بگذارد، ظرف چند دقیقه گم می‌شود و نمی‌تواند راه برگشت را پیدا کند! اولین داستانی که چنین باوری را در ذهنم کاشته، داستان هانسل و گرتل است. بر اساس این شواهد مطمئن (!) با ترس‌ولرز وارد جنگل می‌شوم. نگران حیوانات وحشی نیستم. در ذهن کودکانه‌ام تصور می‌کنم می‌توانم با خرس‌ها دوست بشوم. بر چه اساسی این تصور را دارم؟ بر اساس داستان موطلایی و سه خرس! منابع اطلاعاتی من کاملاً دقیق و معتبر هستند.

به محمودآباد برگشتیم. من هوس بستنی سرخ‌کرده داشتم. همین‌جا اعلام کنم که این سومین باری بود که بستنی سرخ‌کرده خوردم. تا الان شما متوجه شدید که برای من ماهی ازون برون و بستنی سرخ‌کرده، خوردنی‌های جدیدی هستند. باورهای خنده‌داری هم درباره جنگل دارم. پدر و پسر نفری یک بستنی قیفی خریدند و خوردند. انتظار داشتند دست‌کم یک قاشق بستنی سرخ‌کرده نصیبشان شود، ولی من چنان غرق در لذت کمیابم بودم که تا ته ظرف بستنی را لیسیدم و یادم نبود تعارف کنم. راستش را بخواهید یادم بود، ولی به خودم گفتم آقای شوشو که گفت بستنی سرخ‌کرده دوست ندارد، محمدرضا هم با قاشق دهنی بستنی نمی‌خورد. پس به روی خودم نیاوردم. درحالی‌که هردو مشتاق و منتظر چشیدن طعم بستنی سرخ‌کرده بودند. به من چه؟! می‌خواستند به‌جای بستنی قیفی، بستنی سرخ‌کرده سفارش بدهند. راستی چرا دوروبر ما بستنی سرخ‌کرده نیست؟ چرا برای خوردن این مائده باید تا مازندران برویم؟

در حین گشت‌وگذار، مجتمع گردشگری سیمرغ را کشف کردیم. چه ساختمان زیبایی! هم نمای بیرونی بسیار زیبایی دارد. چه مغازه‌های زیبایی! آفرین! آفرین! لذت بردم. همان‌جا شام خوردیم. من که دو شبانه‌روز از میوه و سالاد محروم مانده بودم، یک سالاد فرانسوی درجه‌یک پیدا کردم که چه بگویم از تازگی و طعم عالی سس آن. به‌به!

بالاخره به ویلا برگشتیم و به همان شیوه قبلی خوابیدم. عمیق و آرام.

پنج‌شنبه 23 آذر 1402

صبح به‌محض بیدار شدن، اسباب و اثاثیه‌مان را جمع و بار ماشین کردیم. یک‌ساعتی معطل شدیم تا بتوانیم شناسنامه من را پس بگیریم. البته بد نگذشت. با غازها بازی کردیم و هرچه کیک داشتیم جلوی این موجودات سیری‌ناپذیر ریختیم.

پس از تحویل ویلا و خروج از آن، به امید پیدا کردن یک قهوه‌خانه راه افتادیم. این بار تخم قهوه‌خانه ور‌افتاده بود! ساعت یازده درحالی‌که از گرسنگی، چشم‌هایمان سیاهی می‌رفت، کنار شهر آمل، در ابتدای بزرگراه، یک قهوه‌خانه پیدا کردیم. دو تا املت و دو تا نیمرو و دو تا سرشیر عسل و نمی‌دانم چند تا نان خوردیم. انگار از قحطی آمده بودیم. نان‌ها داغ بودند و در تنور همان قهوه‌خانه پخته می‌شد.

سیر و پر به جاده زدیم. ساعت دو به خانه رسیدیم. چنان سیر بودیم و از خوردن ناهار صرف‌نظر کردیم. حمام کردیم و خوابیدیم. قبل از خوابیدن، جوش‌های صورتم را بررسی کردم و با دقت روی آن‌ها محلول الکلی مالیدم. اعتراف می‌کنم ظرف آن سه روز، نه تنها حمام نکردم، بلکه حتی صورتم را نشستم. ازبس‌که آن دستشویی و حمام تهوع‌آور بود. فقط با اکراه و در صورت نیاز شدید، از توالت استفاده می‌کردم و دستم را با صابون می‌شستم. سه روز نشستن صورت همان و سر درآوردن جوش‌های ریزودرشت، همان. البته می‌ارزید! این سفر شیرین و انرژی‌بخش ارزش چند تا جوش زدن را داشت.

پی‌نوشت: سفرنامه‌ام بیشتر درباره غذاست تا منظره و آب‌وهوای خوش. شکمو هستم دیگه!

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

روشنک

سلام و مرسی بسیار لذت بردیم.
همیشه به سفر....

ممنونم روشنک جان، همچنین برای شمالبخند

nilpar

سلام خانم دکتر عزیز😊 خیلی وقت بود خاطره ننوشته بودید ، خیلی خوشحالم که به شما خوش گذشته ☺️

گیس گلابتون

متشکرم. انشاالله برای شما هم شادی و تندرستی باشه. یک ماهی می شد که هیچ ننوشتم. فکر می کردم اگه بازنشسته بشم می تونم تمام وقت بنویسمنیشخند روز چنان به سرعت میگذره که فرصت نوشتن پیدا نمی کنم.

مریم

سلام
گوارای وجودتان تمام مناظر و‌خوشمزه های سفر.
من معمولا خیلی روی کامنتهای ارزیابی هتل یا ویلا حساب میکنم، چطوری اینقدر متفاوت بوده در واقعیت؟لطفا شما هم نظرتون را بگذارید. وقتی جایی هزینه میکنیم و طرف مقابل مسیولیتی حس نمیکنه ، کمترین کاری که میشه کرد، آگاه کردن دیگران هست.

گیس گلابتون

بله من نظر واقعیم رو ثبت کردم. من هم روی نظرات دیگران برای رزرو هتل و اقامتگاه حساب می کنم. نمیدونم چرا اینطوری بود!!!

معصومه

چه سفر جذابی
من که دهنم آب افتاد اینقدر که جذاب از خوردنی ها تعریف کردیدقلب
راستی بستنی سرخ کرده در یک ابمیوه فروشی در اندرزگو یافت میشه البته من خودم امتحانش نکردم

گیس گلابتون

لبخند ممنونم از معرفی محل فروش بستنی سرخ کرده.

الهه

چقدر دلم تنگ شده بود براى نوشته هايتان... سفرنامه هايتان را كه مى خوانم انگار از گرداب پر آشوب زمانه ام، كنده مى شوم و جايى چندى آرام مى گيرم... يادم ميايد كه خيلى وقت است به خودم سرنزده ام... بنويسيد گيس گلابتون عزيزم

حتما... می نویسم. متشکرمگل

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet