عضویت در سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
1395/02/01 12:52

عادت اردیبهشت: پیاده روی

برای اینکه بتوانیم مثبت اندیش باشیم و شادمانه زندگی کنیم، برای داشتن شغل بهتر و پول بیشتر، برای ساختن روابط بهتر با اطرافیانمان، برای خودسازی و بهره‌مندی از هدیه زندگی، باید بدنی سالم و نیرومند داشته‌باشیم.

 برای حفظ و ارتقا سلامت بدن، 5  موضوع اصلی  وجود دارد:

  1. داشتن تحرک بدنی منظم و مناسب
  2. خوردن غذای مناسب و کافی
  3. خواب و استراحت کافی
  4. انجام معاینه و آزمایش‌های پزشکی منظم
  5. تقویت مغز و قوای ذهنی

 

من از ابتدای امسال تصمیم گرفتم که علاوه بر رسیدگی به جنبه‌های مختلف زندگیم، سال 95 را به بهشتی برای بدنم تبدیل کنم، یعنی بهترین وضعیت را برای بدنم از لحاظ سلامتی و نشاط بسازم. شما چه تصمیمی برای بهبود سلامتی و تندرستی خود گرفته‌اید؟

 

عادت اردیبهشت ماه پیاده‌روی است. در این ماه هر روز 15 دقیقه پیاده روی می‌کنیم.

 

پیاده‌روی ساده‌ترین نوع  ورزش و تحرک است که اگر به صورت منظم انجام شود، خطر ابتلا به فشار خون، کلسترول بالا و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و باعث بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود. همچنین پیاده‌روی در مقایسه با  دویدن و ورزش‌های حرفه‌ای خطر کمتری در ایجاد آسیب‌های ورزشی دارد. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که پیاده وری باعث افزایش سطح شادمانی و حتی باعث افزایش بهره وری در کار می‌شود.

 

یکی از دلایل تاکید من بر پیاده‌روی این هست که در پیاده‌روی با بدنمان کلنجار نمی‌رویم و بدن را در معرض فشار و استرس قرار نمی‌دهیم (مثل ورزش‌های استقامتی و لیفتینگ) بنابراین بدنمان بجای اینکه تحت فشار مقاومت کند و بخاطر سختی‌هایی که بهش تحمیل می‌کنیم، در مقابل ما قرار بگیرد، در عوض با ما همراهی می‌کند و نتیجه  این همراهی نشاط ذهن و بدن هست (مثل حالتی که در ایروبیک و رقص به وجود میاد)

 

پس در اردیبهشت ماه به نکات زیر توجه می‌کنیم:

  • در اریبهشت ماه برنامه می‌ریزیم که تقریباً در ساعت مشخصی از روز پیاده روی کنیم. این زمان مخصوص لذت بردن از پیاده‌روی باشد نه فکر کردن به غذای روی اجاق گاز و حرف نامربوط رییس‌مان و ...

     

  • هنگام پیاده‌روی، نفس‌های عمیق می‌کشیم. طعم اکسیژن را در هر دم و بازدم خودمون حس می‌کنیم.

     

     

  • طول مسافت یک پیاده روی 15 دقیقه‌ای به طور متوسط حدود 5/1 تا 2 کیلومتر است. مسافت پیاده‌روی بستگی به سرعت حرکت و توانایی شما دارد که این توانایی هم وابسته به سن‌، جنس، سابقه ورزشی و سابقه پیاده‌روی است. سرعت پیاده‌روی را براساس میزان توانایی خود و از آن مهمتر میزان لذتی که از پیاده‌روی دریافت می‌کنید، تنظیم کنید. هرجا متوجه شدید که دارید خسته و اذیت می‌شوید، سرعت خود را کم کنید و آرام‌تر راه بروید.

     

  • در هنگام پیاده‌روی مراقب وضعیت سر و گردن خود باشیم. برای اینکار سعی کنید چانه موازی با سطح افق باشد اگر به فضای مقابل خود نگاه کنید، وضعیت گردن و سر تنظیم می‌شود.

     

     

  • هنگام پیاده روی سعی می‌کنیم عضلات بدن در حالت آزاد و ریلکس باشند. سعی نکنید سیخ و عصا قورت داده راه بروید. شانه‌ها، عضلات گردن و فک، کمر و پاها، همه در حالت رها و آزاد باشند. اینقدر رها که در قدم بعدی پرواز کنید.

     

  • توجه کنید! هدف ما از پیاده روی در نهایت بهبود کیفیت زندگیمان است، پس نکته اصلی در پیاده‌روی داشتن حس خوب و لذت بردن است سعی کنید پیاده‌روی را به فعالیتی لذت‌بخش و نشاط‌آور تبدیل کنید و در هنگام پیاده‌روی، طعم شیرین هر قدمی که برای ساختن زندگی زیباتر برمی‌دارید را حس کنید و از بابت آن سپاسگزاری گنید.

 

 

نویسنده: سرکار خانم سارا صلاحیان

سارا، یک ورزشکار حرفه‌ای است. راهنمایی‌های او ریشه در سالها ورزش حرفه‌ای دارد. خوشبختانه او برخلاف اکثر ورزشکاران حرفه‌ای، کاملاً هوای غیرورزشکاران را دارد و راهنمایی‌های کاربردی و مناسب برای امثال من دارد. خبر خوبی دارم: سارا قول داده، دست کم ماهی یک مقاله مربوط به سلامتی برای سایت گیس گلابتون بنویسد و به سؤالات شما در مورد سلامتی پاسخ بدهد.

 

پیشنهاد می‌کنم در پایین این پست قول بدهید که این تمرین را انجام بدهید و در پایان ماه اردیبهشت، گزارش بدهید تا چه اندازه موفق بوده‌اید.

 

 

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
admin

من، گیس گلابتون، متعهد میشوم ماه اردیبهشت هر روز 15 دقیقه پیاده روی یا رقص داشته باشم.

پاسخ
سارانگ1

من سارا، متعهد میشم که در اردیبهشت ماه هر روز 15 دقیقه پیاده روی همراه با حس خوب داشته باشم...

پاسخ
royag

سلام بانو!

الان داشتم برنامه اردیبهشتم رو تعریف می‌کردم و کارهایی که می‌خواستم این ماه انجام بدم رو لیست کردم و مهمترین هاشو گذشتم توی جدول ستاره‌ها و خوب متأسفانه پیاده روی و رقص موند برای ماه بعد!

وقتی‌ دیدم شما عادت اردیبهشت رو پیاده روی گذاشتید تعجب کردم!

منم اینجا قول میدم روزی ۱۵ دقیقه از وقتم رو برای رقص یا پیاده روی بذارم:)

رویا

پاسخ
royag

راستی‌ ممنونم خانوم سارا بابت وقتی‌ که قراره به خاطر ما بذارید:)

پاسخ
ashoori79

چه پست خوبی تشکر از خانم سارا بابت زحمتی که کشیدند و از گیس گلابتون بخاطر اینکه این پست رو گذاشتند
من هم متعهد می شوم که روزی 15 دقیقه پیاده روی یا رقص داشته باشم و برای استقبال از این شادی که قراره به زندگیم اضافه بشه یک جفت کتونی مناسب ورزش برای خودم هدیه می خرم

پاسخ
gladmari
http://www.tedtalks.blog.ir

سلام گیس گلابتون. اتفاقا من الان داشتم فک میکردم که بیام سایت ببینم بعد از شکرگزاری عادت خوب اردیبهشت چیه؟ که دیدم شما گذشتین پیاده روی. من ماههای قبلی پیاده روی داشتم. اما الان پام پیچ خورده و تو گچه و نمیتونم عادت خوب این ماه رو انجام بدم. کلی حیف شدناراحت

پاسخ
گیس گلابتون

انشاالله پای شما بزودی خوب میشود. به نظرتان با پای پیچ خورده میتوانید چه ورزشی و نرمشی را انجام بدهید؟ همان را متعهد بشوید. نظرتون چیه؟

پاسخ
shayesteh banoo

سلام گیس گلابتون عزیز دل منم به خودم قول میدم این هر روز 15 دقیقه پیاده روی حتما در ماه اردیبهشت که یکی از بهترین ماههای فصل خداست بذارم برای اینکه می خوام مسیر زندگیم به سمت ازدواج عالی سوق بدم قلب

پاسخ
laylun

سلام
اعتراف میکنم وقتی عنوان (عادت اردیبهشت) رو دیدم استرس گرفتم که عادت فروردین چی بود که من ندیدم و وقتی سپاسگزاری رو دیدم خیالم راحت شد :))))
اول اردیبهشت رو از دست دادم ولی از امروز متعهد میشوم که هر روز ۱۵ دقیقه پیاده روی داشته باشم و کفش های ورزشی ام هم عنصر جدانشدنی از کوله ام بشن که از هر موقعیتی بتونم استفاده کنم. شاید به رقص هم فکر کنم ولی قول نمیدم.
از خانم صلاحیان هم سپاسگزارم.لبخند

پاسخ
zj

سلام ، من زهرا متعهد میشوم درماه اردیبهشت هر روز 15 دقیقه پیاده روی داشته باشم.

پاسخ
heydary

سلام خانم دکتر عزیز
ممنون از شما و همینطور سارا جان که این مطلب خوب رو نوشتند، این مطلب رو دیر دیدم ولی
من هم از امروز متعهد می شوم هر روز 15 دقیقه پیاده روی همراه با حس شادی داشته باشم
شاد باشین

پاسخ
zahra_altafi

سلام
ممنونم از شما و از خانم سارا. من مدتهاست که روزانه حداقل 15دقیقه پیاده روی می کنم و خوشحالم که از این ماه دوستان زیادی این عادت خوب رو در خودشون پرورش میدن. برای همه تندرستی و شادی آرزو می کنم.

پاسخ
entertainment

سلاااااام
من معصومه متعهد می شوم از امروز روزی 15 دقیقه پیاده روی یا رقص داشته باشملبخند

پاسخ
سارانگ1

دوستان خوبم، به همه شما افتخار می‌کنم. هزارآفرین... انشالله امسال بهشتی برای خودمان می‌سازیم دیدنی!

پاسخ
moneymag
http://moneymag.blogfa.com/

سلام
چه جالب.من هم در بخش :چگونه سرحال و سرزنده باشيم" وبلاگم، دومين قدم را ورزش كردن گذاشته بودم و از همان زمان سعي مي كنم مسيرهاي كوتاه كاري را كه قبلا با تاكسي مي رفتم، پياده بروم.چه خوب حالا با اين تمرين هم همقدم مي شوم.

پاسخ
sahara57

سلام
یادمه استاد ورزش ما در دانشگاه می گفت: پیاده روی ورزش پیرزن هاست. و چه حرف اشتباهی میزد. تو این سالها چندین ورزش متوسط و سنگین رو امتحان کردم و همه رو بعد از مدت کمی کنار گذاشتم جز همین پیاده روی که الان 2 ساله به اعتیادم تبدیل شده و روزایی که نمی تونم طبق برنامه ام برم پیاده روی عین معتادا خمارم!

بهترین و بیشترین تاثیر رو در حفظ سلامتی و شادابی داره. ممنون به خاظر این عادت خوبی که برای اردیبهشت، این فصل عالی سال برای بیرون رفتن انتخاب کردید. مرسی سارا جون، ازت یاد میگیرمچشمک
منم متعهد میشم که هر روز حداقل 15 دقیقه پیاده روی داشته باشم.

پاسخ
بهنوش

عالیه! منتظر این پستتون بودم و خیلی خوشحالم که قرار هست تمرین های خوب و کاربردی سارا رو داشته باشیم.
من بهنوش متعهد میشم ماه اردیبهشت هر روز 15 دقیقه ورزش داشته باشم.
و آخر اردیبهش اینجا گزارش بدهم :-)

پاسخ
elhamkhanom

سلام
من قول می دم هر روز نیم ساعت پیاده روی کنم با همسرم
خیلی احساس خوبی می کنم. حس سلامتی و دوست داشتن خود

پاسخ
Lotus77

سلام
چه مطلب عالی ای. ممنون از سارای عزیز.
من عطیه متعهد می شوم ماه اردیبهشت هر روز 15 دقیقه پیاده روی با حس خوب داشته باشم. و از امروز هم شروع کردم

پاسخ
naria

سلام من ناریا هستم و مدتهاست خواننده خاموش شما هستم متعهد میشوم از امروز حداقل روزی یک ربع پیاده روی یا رقص داشته باشم.

پاسخ
دختر خوش اقبال

سلام.چه پست بموقعی همین امروز با خودم فکر میکردم که این ماه یکی از زیباترین ماههای ساله و حیف آدم از طبیعت و هوای خوب بهاری واسه پیاده روی استفاده نکنه.من هر روز پیاده روی میکنم ولی تو محیط بسته اما از امروز متعهد میشم که این کارو تو هوای زیبای بهاری انجام بدم.

پاسخ