مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

دوره رایگان آموزشی ویژه خانمهای مجرد

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
چگونه شوهر دلخواه خود را پیدا کنید؟
1394/09/30 12:36

مهریه و مراسم بله برون-2

بخش اول را اینجا بخوانید


یادتان باشد ما دو جور ازدواج داریم:

1-    ازدواج سنتی

2-    ازدواج مدرن

 

در ازدواج سنتی که مال دختران 19-18 ساله است، خانواده‌ها تصمیم گیرنده هستند. پس خیلی رسمی سر مهریه چانه می‌زنند. هر دو طرف بهترین مذاکره کننده‌ها و بهترین چانه زننده‌ها را جلو می‌اندازند که با هم چانه بزنند، قهر کنند، تهدید کنند و بالاخره کوتاه بیایند، وسط را بگیرند و  در مورد به نرخ به توافق برسند.

(برای این که سوءتفاهم پیش نیاید، عرض کنم از نظر من ازدواج سنتی یعنی دختر و پسر دو بار یکدیگر را ببینند و جلسه سوم عقد کنند. یک بررسی ساده نشان می دهد همین الان در بسیاری از جاهای ایران، بسیاری از ازدواج های ایرانی به همین شکل انجام می شود. بعضی از این ازدواجها، خوش عاقبت و عالی هستند از نظر من  ازدواج مدرن، یعنی دختر و پسر قبل از ازدواج رفت و آمد کنند و یکدیگر را بشناسند. از نظر من تفاوت ازدواج سنتی و مدرن در این نیست که خانواده ها از آشنایی شما اطلاع داشته باشند یا بعدا اطلاع پیدا کنند. تاکید کردم از نظر من، چون ممکن است دیگران منظور دیگری از ازدواج سنتی داشته باشند. وقتی من می نویسم یا می گویم ازدواج سنتی، منظورم همان است که عرض کردم.   هرگز قصد توهین به ازدواج سنتی را ندارم. در فوق سری - از آشنایی تا سرسفره عقد کاملا در مورد تفاوت ازدواج سنتی و مدرن توضیح داده ام)

در ازدواج مدرن، لطفا وارد این بازی‌ها نشوید. اگر خانم و آقا چند ماه  با هم مراوده کرده‌اند و خودشان همدیگر را پسندیده‌اند، باید پیش از مراسم رسمی خواستگاری، دو نفری در مورد مهریه با هم چانه بزنند و مذاکره کنند. قرار نیست خانواده‌ها این کار را انجام بدهند. چون حالت بسیار ناخوشایندی پیش خواهد آمد. داماد قرار نیست خانواده خانم را راضی کند. بلکه خانم باید خودش خانواده خودش را راضی کرده باشد.

 

خانم‌های گرامی! لطفاً تصمیم بگیرید می‌خواهید سنتی ازدواج کنید یا مدرن. اگر مایلید مدرن ازدواج کنید، قرار نیست موقع مذاکرات اصلی و مهم پشت خانواده‌تان پنهان شوید و بگویید: "هرچه بابایم می‌گوید." اگر شما حرف بابا را گوش می‌کردید که باید با اولین کسی که پدرتان پیشنهاد کرده بود، ازدواج می‌کردید.

 

خانم‌های گرامی! اگر می‌خواهید مدرن ازدواج کنید، هرگز نباید بگویید: "در خانواده ما رسم این است که مهریه دختر این قدر باشد. چون مهریه خواهرم، مهریه دخترخاله‌ام این قدر است." تصمیم بگیرید. بالاخره شما طبق رسم و رسوم و سنت عمل می‌کنید یا طبق شرایط قرن بیست و یکم؟

 

بعضی‌ها به مهریه سنگین معتقد هستند. بعضی‌ها به مهریه معتقد هستند، ولی نه خیلی سنگین. بعضی‌ها معتقدند به جای مهریه، زن حق طلاق بگیرد و می گویند اروپایی‌ها مهریه ندارند، چرا ما داشته باشیم؟ توجه کنید در کشورهای مترقی، حقوق زن و مرد در ازدواج برابر است. در ایران هنوز اینطور نیست. در ایران، ازدواج قراردادی است که فقط از جانب مرد قابل فسخ است، و قراردادی است که می‌تواند بسیاری از آزادی‌های اجتماعی زن را سلب کند. پس از مرگ مرد، ارث زیادی برای زن باقی نمی‌ماند و ممکن است زن به استیصال بیفتد. صیغه کردن برای مرد، جزو حقوق او محسوب میشود، در حالیکه ارتباط جنسی با مردی غیر از همسر، برای زن، جزای سنگسار دارد... پس ما نمی‌توانیم دقیقاً مثل اروپایی‌ها رفتار کنیم. با توجه به تغییرات قانون و تبصره‌ها، پیشنهاد می‌کنم قبل از عقد با یک وکیل مشورت کنید تا بهترین شرایط را بدانید، شرایطی که برای هر دو طرف مناسب باشد.

 

در قرن بیست و یکم، هر آدم موفقی سه تا همراه دارد:

1- مشاور (لایف کوچینگ)

2- وکیل

3- حسابدار


 

من نمی‌دانم بهتر است رقم مهریه چقدر باشد، ولی می دانم در ازدواج مدرن، شما خانم و آقای عزیز باید با هم مذاکره کنید و به نتیجه برسید. سپس نتیجه را به خانواده ها اطلاع بدهید. نباید پشت سر خانواده‌های خود پنهان بشوید. خانواده‌ها وقتی چانه زنی می‌کنند که خودشان عروس و داماد را انتخاب کرده باشند. اگر والدین شما، به انتخاب شما  در ازدواج، احترام می‌گذارند و شما را آنقدر بالغ می‌دانند که می‌توانید همسر آینده‌تان را خودتان انتخاب کنید، وارد بازی چانه زنی برای مهریه هم نمی‌شوند. نباید هم بشوند.

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

سارانگ1

موافقم. همینطور است و همینطور هم عمل خواهم کرد. ممنونم

پاسخ
sahara57

سلام،
من ترجیح میدم بجای مهریه حقوقی رو که قانون ازم گرفته در شرایط قبل از عقد بگنجونم ولی آقایون زیر بار نمیرن :(

پاسخ
گیس گلابتون

مذاکره! مذاکره و باز هم می گویم مذاکره

پاسخ
shatab

ای خدا کنه ما ازدواج بکنیم خوشبخت بشیم اینم تا حالا قانون از ما زنها حمایت نکرده لعدازاینم نکنه ما خودمونو تو این مملکت به دستان توانای خدا سپردیم دنبال حق وحقوقم نیستیم

پاسخ
بهاره

من یک دختر مجرد سی و یک ساله هستم،قبل از آشنایی با سایت شما خیلی ناامید بودم اما شما با مطالبتون خیلی کمکم کردین خانم دکتر،خیلی!آرامشی رو که الان دارم مدیون شما هستم.بخاطر همه چیز مچکرم .

پاسخ
گیس گلابتون

لبخند

پاسخ
s.m403091@yahoo.com

سلام. من به تازگی عضو سایت شدم قبلا عضو خبرنامه بودم و فقط اخبار رو دریافت میکردم و نظری نمی گذاشتم. امروزتصمیم گرفتم نظراتم رو هم در میون بذارم. اسمم رو هم درست نوشتم اما نمیدونم چرا اینجا ادرس ایمیلم رو به عنوان اسم ثبت کرده!!
از بابت همه ی مطالب مفیدتون ممنونم من که از بعضی هاش واقعا استفاده کردم.و شما رسما حق استادی به گردن من و امثال من دارین :)
در مورد این متن راستش حق تا حدود زیادی با شماست اما لحنی که من از نوشته برداشت کردم نوعی توهین ضمنی به همه ی کسانی است که سنتی ازدواج کرده اند!
مخصوصا آن قسمتی که گفتید سنتی ها مثل چانه زدن در بنگاه معاملات ملکی رفتار میکنند!
این تصور شما که در ازدواج سنتی خانواده ها تعیین کننده ی عروس و داماد هستند درست نیست واقعا! چون در نهایت همان دختر و پسر هستند که بله را میگویند! مگر اینکه این ازدواج سنتی که شما گفتید همان ازدواج های مربوط به 50 سال پیش باشد که خانواده ها می پسندیدند و بعد هم عروس داماد همدیگر را سر سفره ی عقد میدیدند!
خودتان هم میدانید اینطور نیست در ازدواج به سبک امروزی، دختر و پسر جایی هم را می بینند مدتی با هم سر می کنند و بعد اگر هم را پسندیدند وارد باقی ماجرا می شوند و در ازدواج سنتی نه اینکه دختر و پسر هم را نبینند و حرف نزنند و بقیه برایشان تصمیم بگیرند، نه! دختر و پسر هم را می بینند و حرف می زنند و می پسندند اما در چارچوب خانواده ها، و از ابتدا با موافقت خانواده ها!
یکی موافقت خانواده اش را اول و قبل از علاقه مند شدن میگیرد یکی آخر!
در کل خواستم این را بگویم که ادبیاتتان درمورد ازدواج سنتی مناسب نبود. همین!

پاسخ
گیس گلابتون

عزیز دلم، ممنونم نظرت را نوشتی.
متشکرم زحمت کشیدی و عضو سایت شدی.
متاسفانه من فراموش کرده بودم منظورم از ازدواج سنتی را بنویسم و شما که خواننده جدید سایت هستید، تصور کردید من به ازدواج سنتی توهین میکنم. حق دارید که دچار این سوءتفاهم شده اید. کوتاهی از من بود.
دوستانی که کتاب ازدواج مثل آب خوردن را خوانده اند، بخوبی می دانند من چند بخش کتاب را به خواستگار اختصاص داده ام.
من متنی مکمل به مقاله اضافه کردم تا منظورم را بهتر بیان کرده باشم.

من نگران آن آدرس ایمیلی هستم که شما به جای نام کاربری نوشته اید. نگرانم کسی مزاحم شما خانم متاهل بشود. اگر برای شما اشکالی ندارد، نظر شما را عمومی کنم.
باز هم ممنونم نظر خود را نوشتید.
آیا مایلید نظر شما نمایش داده شود؟

پاسخ
admin

دوست عزیزی که در مورد این مفاله اعتراض نوشته اید. خیلی از شما ممنونم که تذکری بجا دادید. من متن را اصلاح کردم.

نام کاربری شما همان آدرس ایمیل شماست. از نظر شما اشکالی ندارد آدرس ایمیل تان در دسترس عموم قرار بگیرد؟ اگر اشکالی ندارد، کامنت شما را عمومی کنم.

باز هم ممنونم نظرتان را نوشتید و زحمت کشیدید عضو سایت شدید. در آینده هم مرا از نظرات عالی خودتان بی بهره نگذارید.

خوب باشید

پاسخ
s.m403091@yahoo.com

سلام من هم از شما خیلی ممنونم که بدون سوء نیت و سوء لحن کامنتم رو خوندید و اینقدر روشنفکرانه پاسخ دادید. من قصد جسارت و یا حتی اعتراض نداشتم قصدم فقط یک تذکر بود که شما واقعا رفتاری استثنایی در مقابلش بروز دادید. ازتون ممنونم. حقیقتش رو بخواید اصلا نمیخواستم بیام جوابمو بخونم چون میترسیدم سوء برداشت کرده باشید و بعد ماجرا داشته باشیم! شاید باید به خاطر این تصورم عذرخواهی کنم.
من قصد نداشتم کامنت را عمومی بگذارم اگر اینجا تیک خصوصی می داشت خصوصی اش می کردم اما در مجموع با این موضوع که نام کاربری ام ایمیلم باشد مشکلی ندارم.
شما هرطور صلاح میدانید در مورد آن کامنت رفتار کنید.
با سپاس

پاسخ
گیس گلابتون

خوش آمدی نازنین
روی چشم من جا داریگل

پاسخ
عطیه

سلام گیس گلابتون عزیز
مثل همیشه ممنون از مطالب خوبتون.
میشه ازتون خواهش کنم کمی در مورد همین مهریه برامون از تجربیاتتون بگین.من خیلی مقالات توی اینترنت راجع به حقوق ضمن عقد،مقدار مهریه، آسیب شناسیشون ، حس مردها نسبت به گرفتن این حقوق ازشون در حالیکه جایی بزرگ شدن که از کودکی این در ذهنشون نهادینه شده که حق یک سری مسائل در دست اونهاست و اینکه ما چطور درست رفتار کنیم که هم صحیح از حقوق خودمون دفاع کرده باشیم و هم جوری رفتار نکنیم که به عزت نفس و اعتماد بنفس طرف مقابلمون و جایگاهی که از خودش بعنوان مردی که در جامعه ایرانی با همه تفکرات درست و غلطش رشد کرده آسیبی وارد نشه.البته بنظر من همین الان هم قوانین مناسبی وجود داره و خیلی وقتها خانومها بخاطر ندونستن و بی خبری از حقوقشون هم هست که آسیب میبینن و من با اینکه همه مسائل رو گردن قانونگذاران بگذاریم موافق نیستم.ما خودمون هم در حق خودمون کوتاهی میکنیم خیلی از خانومها رو میشناسم که حتا موارد مختصر دفترچه عقد رو هم که به نفعشون هست دونستنش نخوندن و یک عمر پای چیزی که نمی دونن چیه رو امضا کردن.با داشتن هزار سکه مهریه!! با وجود قانون پرداخت 110 سکه عندالمطالبه و بسیار هم خوشحالن که همچین اتفاقی افتاده.بنظرم کمی هم باید روی خودمون و نوع نگاهمون کار کنیم.
من که گاهی فکر میکنم خنده داره که من به کسی که این همه دوستش دارم بگم هزار تا سکه باید بم بدی تا عشقمو نثارت کنم.مگر فراموشی گرفتم مگه اینهمه صبر و پشتکار و مهربونی هاش رو ندیدم مگه خودم این همه با عشق و صبوری توی بالا و پایین کنارش نموندم که حالا بخوام این هدیه رو تبدیل به داد و ستد کنم.از طرفی هم خب نگرانی هایی هست...
لطفا کمی راهنماییمون کنید.میدونم که برای هرکس و با هر شرایطی فرق داره که چی رو انتخاب کنه ولی میدونم حرفاتون کمک بزرگیه.
خیلی حرف زدم.زبان
فعلا

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم
چه سوال خوبی
من در این مورد صاحب نظر نیستم.
ولی پیش از ازدواج می توانید با یک وکیل مشورت کنید.
تنهایی پیش وکیل بروید. یک حق مشاوره است و یک عمر خیال شما را راحت می کند.
من راهکاری برای خودم پیدا کردم که ممکن است بهترین راهکار نباشد. هرکس باید شرایط خودش را در نظر بگیرد.

پاسخ
دوره آموزشی رایگان: ویژه خانمهای مجرد
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet