مقاله‌های بخش «چگونه با پول دوست شویم؟» درباره جذب پول و کسب استقلال مالی است

پول شاید مهم‌ترین چیز دنیا نباشد، ولی روی مهم‌ترین چیز‌ها، یعنی غذا، خانه، لباس، تحصیلات، امکانات بهداشتی و پزشکی تاثیر می‌گذارد. وقتی فکر آدم درگیر کمبود پول است، نمی‌تواند از توانایی‌های روحی و ذهنی خود بخوبی استفاده کند. وقتی شما نگران پرداخت کرایه خانه هستید، نمی‌توانید از مصاحبت همسر و فرزند خود لذت ببرید و یا کار خلاقانه‌ای انجام بدهید. با مطالعه مقاله‌های «ده گام تا ثروت» و انجام تمرینات آن، وضعیت مالی شما به شکلی عالی تغییری خواهد کرد . ده تا از مقالات، خلاصه کتاب «چگونه مغناطیس پول شویم؟»  و بقیه آن‌ها حاصل تجربیات شخصی من است.

خبرنامه گیس گلابتون

با عضویت در خبرنامه گیس گلابتون آزمون مغناطیس پول را هدیه بگیرید. آزمونی که تیپ شخصیتی شما را درمورد جذب پول تعیین می‌کند. به شما می‌گوید چرا آنقدر که می‌خواهید پول ندارید.

هدیه‌ها و کوپن‌های تخفیف سایت گیس گلابتون از این راه به دست شما می‌رسد.
دوست دارید بیشتر بدانید؟ لطفاً روی لینک پایین کلیک کنید.

کلیک کنید!


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

عضویت در سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
چگونه پولدار شوید؟
1390/08/20 00:00

آیا مرد باید همه هزینه زندگی را تامین کند؟

اگر می خواهید به عنوان یک انسان بالغ مورد احترام باشید، لازم است مثل یک آدم بالغ بتوانید روی پای خود بایستید و خرج خود را دربیاورید. درآمد و ثروتی داشته باشید که بتوانید هزینه مسکن و خوراک خود را تامین کنید. وقتی آویزان زندگی مرد باشید و نتوانید هزینه خود را تامین کنید، مثل وزنه ای سنگین به گردم مرد می افتید و او کم کم احساس می کند که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد. منظورم این نیست که هر ماه، کرایه خانه و هزینه خورد و خوراک خود را به همسرتان بپردازیدها! خیر! منظورم این است که آنقدر درآمد داشته باشید که دست کم بتوانید خود را تامین کنید.

زنانی که فرزند کوچک دارند ، از این قاعده مستثنی هستند. زیرا مرد می داند مراقبت از خانه و فرزندان، کار بزرگی است و اگر قرار باشد شخص دیگری این کارها را انجام دهد، هزینه بالاتری خواهد داشت.

در مورد زنان بدون فرزند یا زنانی که فرزندانشان از آب گل درآمده اند، صحبت می کنم.

وقتی از نظر مالی کاملا وابسته به شوهرتان باشید، دو اتفاق بد رخ می دهد:

از طرفی ناراضی هستید زیرا زندگی رویایی برای خود تصور می کردید که زندگی کنونی شما همخوانی ندارد. به غلط فکر می کردید قرار است همسرتان همه خواسته های شما برآورده کند. تصور می کردید شوهرتان غول چراغ جادو است و در چشم به هم زدن موظف است آرزوهای شما را فراهم کند.

از طرف دیگر همسرتان با هزار آرزو و امید با شما ازدواج کرده است، ولی حالا می بیند او کار می کند و شما خرج می کنید و احساس فریب خوردگی می کند. بدخلقی و ایرادگیری هایش نصیب شما می شود.

آرام آرام هر دو از زندگی بیزار می شوید.

خواهران عزیزم، قرن بیست و یکم است. خواسته های شما با خواسته های مادربزرگ های تان تفاوت دارد. نقش زن در خانه تغییر کرده است. نظام مردسالاری در حال انقراض است. ممکن نیست که ما زنان از طرفی فریاد تساوی حقوق و آزادی زنان سر بدهیم و از سوی دیگر انتظار داشته باشیم شوهران مان همه مخارج ما را تامین کنند.

ببخشید ها! نمی شود هم ازتوبره بخوریم و هم از آخور.

در مورد کسانی که غیر از شوهر،از والدین خود و والدین همسرشان انتظار و توقع حمایت مالی دارند که هیچ...

قرار نیست زن روی کول مرد سوار شود یا بالعکس. قرار نیست همه مسئولیت زن را مرد به عهده بگیرد، همه هزینه زن را پرداخت کند، همه کارهای ریز و درشت زن را انجام بدهد، اتومبیلش را بشوید، به تعمیرگاه ببرد، بنزین بزند. به علاوه رومانتیک باشد و زن را درک کند و دوست خوب و گوش شنوای زن باشد. در عوض زن در خانه غمباد بگیرد و غصه بخورد چرا خانه اش به خوبی خانه پدری نیست. چرا مثل دوران تجرد نمی تواند مسافرت برود و...

قرار هم نیست که مرد در خانه زن بنشیند و حقوق زن را بخورد و گاهی به عنوان پول دستی، زن را تیغ بزند.

نه از این طرف بوم بیفتیم و نه از آن طرف.

من نمی توانم الگوی صد در صدی برای تقسیم هزینه هر کدام از زوجها ارائه بدهم. این تقسیم بندی بستگی به خود شما دارد. ولی لازم است در مورد آن بسیار شفاف و قاطع باشید. زور نگویید و باج نگیرید و از طرفی زیر بار حرف زور نروید و سواری ندهید.

مرد و زن، هر دو همراه و هم قدم می خواهند. هر دو می خواهند بار زندگی را با هم تقسیم کنند. هر دو به مشوق و تحسین کننده نیاز دارند. لازم ست هر دو پشتیبان هم باشند.

 

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
سوزی

بسیار عالی بود ، ممنون

پاسخ
فخری

سلام و روزتون بخیر:) درمورد این پست شما من سوالات بسیار زیادی دارم من الان مجردم ولی همیشه فکر میکنم آدم بعد از ازدواج چطور باید با همسرش هزینه ها رو شریک بشه چون اغلب کسایی که میبینم یا هیچ پولی برای خودشون بجا نمیمونه و همه پول خرج هزینه های زندگیشون میشه یا برای اینکه پس اندازی داشته باشند بخشی از درآمدشون رو از همسرشون پنهان می کنند یا اصلا هیچ پولی رو از درآمدشون خرج نمیکنند!!! ولی هیچکدوم از این گروهها به نظر من رفتار بالغانه ای ندارند ولی خودمم نمیدونم چطور میشه هم از طرف مقابل انتظار داشت و او رو به تلاش بیشتر برای کسب درآمد بیشتر تشویق کرد و هم پنهانکاری خاصی نداشته باشم؟ با احترام:)))))))))))))

پاسخ
گلابتون

عالی بود مثل همیشه

پاسخ
مژگان

با تشکر از مطالب خوبتون .خانوم دکتر این مطلب خیلی بدرد ما مجردها میخوره.من شخصا شاهد زندگی های مشترکی هستم که مدام سر مسائل مالی بگو مگو دارن.سوال من از شما اینه که چطور میشه در اینزمینه تعادل ایجاد کرد طوریکه مرد هم با کمک همسرش در تامین هزینه های زندگی پرتوقع نشه .از مطالب خوبتون

پاسخ
فخری

سلام خوبید؟ چرا از شما خبری نیست؟

پاسخ
گیس گلابتون

فخری جون ممنون از احوالپرسی. در جواب سوالت باید بگویم نمی توانم فرمول خاصی بدهم. چون هر موردی با دیگری فرق می کند. زن و شوهر باید با هم توافق کنند. یادت باشد مرد تنبل را نمی شود با سیاست کاری کرد. از اول باید انتخاب درستی داشته باشی. ولی یادت باشد اکثر مردها می خواهند مرفه و مستقل باشند. ما زنها کافی است که مشوق آنها باشیم.

پاسخ
شمیم

خیلی عالی بود، یه سئوال ، میشه بطور خیلی کلی بگید که مثلا چه خرجهایی رو بهتره کلا بذاریم رو دوش همسر و در چه مواردی بهتره ما هم سهیم باشیم؟ فکر کنم بشه در این مورد یه تقسیم بندیهایی داشت که هم شوهر خیلی به درآمد همسرش در امور مهم چشم ندوزه و باعث بشه از تلاشش کم کنه و هم اینکه کلا همه خرج و مخارج به دوش شوهر نباشه...منم مثل سایر دوستان همیشه به این موضوع فکر میکنم که واقعا از لحاظ مالی چه جوری باید با شوهر توافق کرد...واقعا سئوال مهمیه چون آدم تا وقتی مجرده خرجهای اساسی به دوش خانواده س و درآمد دختر بیشتر صرف خودش یا پس انداز میشه ولی تو زندگی مشترک خیلی موضوع فرق میکنه...و وای به اون موقع که درآمد زن از شوهر بیشتر باشه، اونوقت که دیگه گمونم خیلی مساله بغرنج میشه...

پاسخ
گیس گلابتون

شمیم جون نمی شود فرمول کلی ارائه داد. مورد به مورد فرق می کند. حتما با همسر آینده ات در این مورد شفاف صحبت کن و به توافق دو طرفه برسید.

پاسخ
شمیم

ولی واقعا خیلی خیلی مساله ی مهمیه، ای کاش بیشتر رو این مساله کار بشه، میدونین قبلنا خانوما اکثرا خانه دار بودن و زیاد این مسائل نگرانی ایجاد نمیکرد ولی الان که اکثر خانومها شاغلن واقعا این تقسیم هزینه ها به نظرم خیلی مهارت میخواد، انشاءالله همسر آینده من در این زمینه به بلوغ رسیده باشه، چون من خودم احساس میکنم در این خصوص خیلی ابهامات برام وجود داره و این قضیه زیاد برام شفاف نیست... باز هم تشکر میکنم از پرداختن به این مساله ی کلیدی.

پاسخ
باران

سلام دوست عزیز مطلب مهمی را مطرح کردید.هزاران جمله در ذهنم می آید که بگویم ولی نمی دانم چطور بیان کنم . مادر من که برای نسل قدیم است وقتی من و خواهرم دبیرستانی بودیم به سرکار رفت و همه درآمد خود را خرج ما می کرد و حتی برای خانه هم خرج می کرد . بعد از 8/9 سال کار کردن هیچی پس انداز نکرده است و خرج هایی که برای خانه و ما می کرد از دید پدرم جزو وظایفش شده بود ولیکن هیچ قدردانی نمیشد .خوب مسلما مادرم دلسرد می شد و نا سپاسی روزگار و زندگی را می کرد. و اما خود من از وقتی که ازدواج کرده ام سعی می کنم که خرج های دوران مجردی ام را نکنم و سنجیده تر خرج کنم . پرداخت بعضی از اقساط را به عهده گرفته ام و خرج خانه را همسرم می دهد . اما باز هم در خرج و مخارج کم می آوریم و همسرم علیرغم اصرار من راه صحیح و اصولی خرج کردن را پیدا نکرده است و بدون حساب و کتاب خرج می کند ... دوست عزیز می دانم و دوست دارم که به عنوان یک زن دستم در جیب خودم باشد ولی گاهی آن چنان از کار کردن خسته می شوم چون با وجود این همه کار وقت تفریح و حتی پول تفریح کردن هم باقی نمی ماند چون همیشه باید به فکر هفته های آخر ماه باشم که پولی در پس اندازم داشته باشم . امیدوارم که بتوانم راه درستی را پیدا کنم. اگر کسی تجربه خوبی داشت بیان کند که ما هم استفاده کنیم . متشکرم

پاسخ
وحیده

سلام، من دختری مجرد هستم که در خانه پدری همراه خانواده (پنج نفر) زندگی می کنم. درآمدم بیشتر از پدرم است ولی برای هزینه خورد و خوراک با پدر همکاری نمی کنم. آیا باید هزینه خورد خوراک را خودم بپردازم؟

پاسخ
گیس گلابتون

وحیده جون البته که نه! پدر تو مثل هر پدر ایرانی دیگر خود را موظف به غذا دادن به تو می داند. به او توهین نکن. ولی توصیه می کنم که درآمدت را عاقلانه سرمایه گزاری کنی. خانه و ملک بخری. جهاز خودت را تهیه کنی. گاهی اوقات هم خانواده خود را برای صرف غذا در رستوران دعوت کن./باران جون در یک پست جداگانه جواب تو را می نویسم. یکی دو هفته به من فرصت بده. موضوع مهمی را گفتی.

پاسخ
گلابتون

شمیم جون سوال شما سوال منم هست امیدوارم پاسخی براش پیدا بشه باران جون مادر منم مثل شما بود(البته الان دیگه کار نمیکنه)و پدرم هرروز پرتوقع تر شد طوری که الان دیگه کار نمیکنه ما دخترای شاغل حواسمونو باید جمع کنیم... مشتاقانه منتظر پست بعدیتم گیس گلابتون جان:*

پاسخ
الی گولو

گیس گلاب گلم من که کار میکنم و کار هم خواهم کرد در آینده . اما یک سوال برام پیش آمده عزیزم . زنهایی که به خاطر بچه کارشون را از دست میدن و بعد مثلا میشه 50 سالشون و بچشون از آب و گل در میاد چطوری برای خودشون کار پیدا کنن؟ الان برای جوونهای تحصیل کرده و جوون و صفر کیلومتر هم کار نیست. به نظرم کسی که از جوونی کار نکرده و تجربه کار بیرون را نداره نمیتونه تو سن بالا وقتی بچه اش از آب و گل در اومده کار کنه . شاد باشی عزیزم

پاسخ
گیس گلابتون

الی گولو جون از توجهی که تو به من داری، سپاسگزارم. به نظر می رسد ما در مورد خاص با هم تفاوت دیدگاه داریم. منظور من از پول در آوردن، کار کردن به عنوان کارمند نیست. حق با تو است، مسلم است کسی که تا 50 سالگی به فکر پول درآوردن نیفتاده است هم در این سن به فکر نخواهد افتاد. و یک سوال دیگر به نظر تو بچه ها چند سالگی از آب وگل در می آیند؟ یا این خانم فرضی تو در چند سالگی بچه دار شده است؟ به هر حال از این که دیدگاه خودت را بیان کردی، ممنونم. خواهش می کنم در آینده هم همین دقت نظر را داشته باش و دیدگاه خودت را با ما در میان بگذار. ممنونم

پاسخ
وحیده

ضمن تشکر از وبلاگ بسیار خوبتون، درمورد خانم هایی که درآمد دارند، تقسیم بندی درآمد همان 60-20-15-5 است؟ اغلب آقایان برای اینکه خانم ملک یا مالی رو به نام خودش بخره مشکل دارند و به خاطر همین خیلی از خانم ها پس اندازشونو از همسرهاشون پنهون می کنن.

پاسخ
الی گولو

مرسی گیس گلاب جونم

پاسخ
گیس گلابتون

وحیده جون با توجه به قوانین نامناسب ارث در ایران، یک مرد خوب خودش خانه ای، ملکی به اسم همسرش می کند. مرد بد و خسیس هم که ...

پاسخ
نجمه

سلام بانوي آب..يه سوال : من درامد كمي دارم يكي از دلايلش فكر ميكنم اينه كه شنيدم مردا دوست دارن تامين كننده باشن و زن بهشون نياز داشته باشه...وقتي هم همسرم علاقش به استقلالم را نشان ميدهد احساس فاصله و بي مهري ميكنم و گاهي هم حمل بر كم بودن احساسات مردانه اش(كه خيلي يواشكي ميگم حتي در روابط خيلي خصوصيمون هم اين حس تاثير ميذاره) حس ميكنم كه رويكردم درست نيست اما اين حس در جانم ريشه دارد كاش ميشد راهي پيدا كنم كه دلبستگي را فارغ از وابستگي بفهمم

پاسخ
maryam100

سلام شوهر من یه خوبی داره که هیچوقت از من پول نخواسته من خودم بعضی وقتا توی تامین هزینه ها کمکش میکنم البته مشکل خانه و ماشین نداریم و از این بابت در گیر هزینه ها نیستیم ولی شوهرم خودشم خیلی مغروره ومثل بعضی از مردا چشش هی دنبال پول زنش نیست بعضی وقتا که بهش میگم کمکت کنم میگه تو همینکه از من چیزی نخوای کمکه واسه خودتو بچه خرج کن ولی من خودم گاهی وقتا پیشدستی میکنم ویه دفعه یه پولی بابت یه کاری بهش کمک میکنم که از این لحاظ خوشحالش کنم ولی فکر نمیکنم همه مثل من خوش شانس بوده باشن

توی کار خانه هم خودم کارها را میکنم ولی خرید خونه مخصوصا گوشت ومرغ وخریدهای کلی را خودش انجام میده توی بقیه منم میرم خرید ولی مثل گیسو جان سرماه یه خرید کلی میکنیم
وقتی هم مریض میشم خودش غذا درست میکنه وبرای منم سوپ میپزه از غذای منم هیچوقت هیچوقت خداراشکر ایراد نمیگیره.

پاسخ
maryam100

ای وااااای نظرات من چی شدن؟؟

پاسخ
fereshteha76

سلام گیسو جان
ممنون از اینهمه مطالب خوب و مفید من همانطور که گفتی دو تا بچه دارم 9 ساله و یک ساله دوست دارم مستقل باشم اما تا حالا نبودم و فعلا شرایط اجازه نمیده برای ماها برای جذب پول چه پیشنهادی داری؟
در ضمن ما زمینهایی زیادی به ارث بردیم که متاسفانه به پول تبدیل نمیشه اگه در این مورد تمرینهایی هست منو راهنمایی کن لطفا

پاسخ
admin

بچه های تو کوچک هستند. بویژه کودک یک ساله ات. شاید الان بهترین کار برای تو رسیدگی به دو فرزند و خودت و شوهرت باشد.
تمرین در مورد تبدیل ارث به پول؟ منظورت این است؟ من نمی دانم. شاید تجسم خلاق و سپردن همه چیز به خدا. شاید

پاسخ
آني

من يه خانم خانه دارم كه وقتمو با كلاساي هنري و دانشگاه پر مي كنم اگر شغلي مناسب شانم پيدا نكنم كار نمي كنم .من خودمو با قوانين كشور وفق مي دم تا راحت تر زندگي كنم قانون در قبال اختياراتي كه به مرد مي دهد وظايفي را برايش تعيين كرده .همسرم هم انتظار خاصي جز محبت از من نداره.تمام كارهايي كه شما فرموديد با زحمت به گردن همسرتون انداختيد به علاوه كارهاي ديگه رو همسرم از ابتدا خودش به عهده گرفته.الان من حس كردم نكنه دارم به همسرم ظلم مي كنم؟به نظر شما زندگي من نامعقوله؟من تا الان تازه حس مي كردم خيلي منت سر همسرم و خانوادش گذاشتم كه با انها وصلت كردم! چون خانواده من از هر نظر قابل قياس با اونا نبودن الان احساس خوبي ندارم با خوندن اين نوشته ها

پاسخ
admin

ممنونم که نظرت را نوشتی و این همه به نوشته های من اهمیت می دهی. توجه داشته باش که لازم نیست با همه نظرات من موافق باشی و همه نوشته های من تو را خوشحال و سرخوش کن. باز هم ممنونم که نظرت را نوشتی. خواهش می کنم در آینده هم مرا از نظرات خودت بی بهره نگذاری.

پاسخ
سمیه1

سلام. وقت بخیر
من تازه عضو سایت شدم.
مطالبتون غالبا مفید هستند و البته هر کس باید موارد توصیه شده رو هم در مورد زندگی خود تطبیق بده و سبک و سنگین کنه.
به هر حال تجربه های خوبی رو به نظر میرسه از این سایت و گفته های شما کسب کرد.
در خصوص مطالبی که مصداقی می نویسید، (مثل مسافرتتون به اصفهان و به طور کلی تجربه های شخصیتون) اغلب آموزه های خوبی رو انتقال می ده. اگه بیشتر از این تجربه ها و مصادیق بنویسید ممنون می شم.
این توصیه های برای خانم های مجرد هم مثل من بسیار مفیدند. یه جورایی پیشگیری قبل از درمان هستند و اینکه می شه بسیاری از تجارب رو در مواجهه با مسائلی که بعدها پیش میاد، به کار گرفت.
من شاغل هستم (خبرنگار) و از این به بعد حتما مطالب شما رو دنبال می کنم.
پرحرفی منو ببخشید.
شاد باشید.گل

پاسخ
rashno


سلام
من یک سال و نیم ازدواج کردم و بچه هم ندارم
پدرم هیچ وقت دوست نداشت بچه هاش کار کنند و خیلی سنتی فکر میکرد و تمام هزیزنه ها رو خودش پرداخت میکرد الان همسرم هم همین طور ولی من قرار تا یک ماه دیگه شروع به کار کنم و تا حالا مقدماتش رو انجام دادم
خبب من همیشه دلم میخواسته مستقل باشم و الان هم حس میکنم به همسرم ظلم میشه که همه ی مخارج با اون باشه و اصلا دوست ندارم منتی سرم باشه

پاسخ
یاقوت سرخ

سلام آناهیتا جان به نظرمن هرکسی باید با شرایط خودش به این مطلب عمل کنه. مثلا اخلاق همسر، میزان درآمد، میران خرج های شخصی(قر و فر!!)
مثلا بعضی از مردها خیلی ناراحت میشن اگه زنی بهشون بگه که بزار منم در خرج ها شریک شم
بعضی هاشونم ماشالا اگه بفهمن خانومشون دست تو جیبش میکنه ، تا ساعت11 توی خونه میخوابن....
ولی از نظر من حقیر، خانومی اگر مجرده، باید سرمایه گذاری کنه و خرج های شخصیش مثل لباس و کرم و کفش و ... رو بخره
اگر متاهله، بازم همین کار ها رو... اما به وقتش، اگه همسرش به مشکل خورد، باتمام وجودش به اون کمک کنه (البته به عنوان قرض. نه بخشش!)

پاسخ
یاقوت سرخ

و البته اینم بگم که اگه کسی بپرسه که خب، پس زن با پولایی که پس انداز میکنه ولی توی خرج های خونه جز خرج های شخصیش (همون قر و فرش!!) دخیل نیست، پس پولارو واسه چی جمع کرده؟
من به شخصه هزار تا ارزو دارم که دوس دارم اونا رو سر و سامون بدم. مثلا کارهای خیریه و موقوفه که واسه بعد از خودمون بمونه
یا ارزوی گسترش شغلم... یا کارهایی که واسه جامعه مفیده اما کسی حاضر به پول دادن نیست.
خب من که هزینه های زندگیم با شوهره، بهتره از پولم در این راه های خیر که جزو آرزوهام و جزو سرمایه های ماندگار پس از خودمه شریک میشم. مثلا خونه بخرم به افراد کم بضاعت با هزینه ی نصف، اجاره بدم.... متشکرم گیس گلابتون . دارم درسها رو یک به یک میرم جلو!ماچ

پاسخ
بهار

سلام گیس گلابتون عزیز
روز معلم رو به شما معلم عزیزم تبریک می گم
شما با ااموزش های خوبتون به زندگیم احساس عمیق خوشبختی دادید.
گل سپاسگذارم
...باشد که سلامت و شاد باشید...

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارمقلب

پاسخ