زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1393/05/12 14:07

ابن‌سینا

 

شنیده بودم فیلم «طبیب» El Medico در مورد ابن‌سیناست. باذوق و شوق به تماشای آن نشستم. وقتی در فیلم عنوان شد ابن‌سینا جراحی آب مروارید را به شاگردانش آموزش می‌داده و او بزرگ‌ترین حکیم دنیاست، قلبم مالامال شادی شد. البته تا جایی که می‌دانم رازی، جراحی کاتاراکت را ابداع و تدریس کرده است. بهر صورت، آوازه دانش عظیم ابن‌سینا باعث شد جوانی انگلیسی با هزار مصیبت خود را به اصفهان برساند و علم‌آموزی را نزد حکیم آغاز نماید.

 

کم‌کم جهت فیلم از تقدیر و تحسین ابن‌سینا عوض شد. آن شاگرد خیالی، بیماری آپاندیست را کشف کرد و با برش مک برنی، پادشاه را تحت عمل جراحی قرار داد. در طول جراحی، ابن‌سینا سینی دارو به دست، کنار آن انگلیسی ایستاده بود و با حیرت تماشا می‌کرد.

 

·         در واقعیت بیماری آپاندیست در قرن هجدهم توسط جان هانتر توصیف و معرفی شد.

·         اولین جراحی آپاندکتومی حدود نیم قرن پس از آن، یعنی اواسط قرن هجدهم، انجام شد که چندان موفقیت‌آمیز نبود.

·         بیهوشی در قرن نوزدهم ابداع شد.پیش از ابداع بیهوشی، انجام جراحی شکمی تقریباً غیرممکن بود؛ زیرا جراحی‌ها باید بسیار سریع انجام می‌شد. یک جراح خوب، ظرف سی ثانیه یک پا را قطع می‌کرد! پا را روی شانه‌اش می‌گذاشت، کارد بلندی در دست می‌گرفت و با یک حرکت گرداگرد، پا را قطع می‌کرد. بعد روی زخم، آهن داغ می‌گذاشت. ولی جراحی داخل شکمی وقت‌گیر است و نیاز به دقت فراوان دارد. انجام جراحی داخل شکمی، بدون بیهوشی، عضلات شکم کنار نمی روند و روده‌ها به داخل حفره شکمی برنمی‌گردند، هیهات است.

·         حتی پس از ابداع بی هوشی باز هم جراحی داخل شکمی رونقی نداشت؛ زیرا عفونت‌های جراحی‌های داخل شکمی، کشنده بود و هیچ جراحی رغبت نداشت جراحی داخل شکمی انجام بدهد. در اواسط قرن نوزدهم، جوزف لیستر استریل کردن وسایل جراحی را ابداع کرد و میزان عفونت در جراحی کاهش پیدا کرد.

·         با وجود رعایت استریلیتی حین جراحی، تا وقتی فلمینگ در قرن بیستم آنتی بیوتیک را کشف نکرده بود، انجام جراحی داخل شکمی مصیبت بزرگی بود، زیرا عفونت پس از جراحی، کشنده بود.

·         برش مک برنی در قرن بیستم ابداع شد.

·         خلاصه آن که آپاندیسیت در قرن هجدهم شناخته شد، ولی در قرن بیستم روش جراحی بی‌خطر فعلی آن ابداع و متداول گشت.

 

یعنی من از شدت خالی‌بندی این فیلم، دهنم باز مانده بود.

 

پس از اتمام این جراحی محیرالعقول توسط شاگرد خیالی و انگلیسی، ابن‌سینا با خوردن زهر خودکشی کرد و تمام نوشته‌هایش را به راب کول، شاگرد انگلیسی اشت سپرد تا آن‌ها را کامل کند!!! حق هم داشت. باید هم از شدت حسادت دق می‌کرد و خودش را می‌کشت!

 

طبق روایت این فیلم، کتاب «قانون» که تا قرن هفدهم در دانشگاه‌های طب اروپا تدریس می‌شد، در واقع نوشته یک انگلیسی است که لطف کرده خرده دانش ابن‌سینا را تکمیل کرده است! جل الخالق! یعنی اگر مرا کارد می‌زدی، خونم درنمی‌آمد.

 

اگر سینماگران ما به جای فیلم ساختن در مورد مردان دوزنه، طلاق و دعواهای خانوادگی، یک فیلم سینمایی ماندگار در مورد بزرگان ایرانی، از جمله ابن‌سینا بسازند، چه می‌شود؟ چرا ما بزرگان خود را به دنیا معرفی نمی‌کنیم؟ چرا اجازه می‌دهیم تاریخ کشورمان با این شدت تحریف بشود؟

اندر دل من هزار خورشید بتافت      آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت

شعر از ابن‌سینا، طبیبی که فیلسوف، منجم، سیاستمدار و شاعر بود...

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمي تي دا

اين فيلم محصول كدام كشور است؟

پاسخ
گیس گلابتون

نمی دونم.

پاسخ
gitaa

فکر کنم هالیودی باشه

پاسخ
kafshghermezi

چقد متاسف شدم ناراحت سکانس هایی از این فیلمو دیده بودم اما این قسمتاشو نه ...

پاسخ
sim

گیس گلابتون جان چقدر ناراحت شدم از ساخت چنین فیلمی
اما بعید می دانم نمونه وطنی هم چیز جالبی شود سطحی و کم هزینه و ...شاید اروپاییها رقبتی به دیدنش نکنند مگر اینکه فیلمساز برجسته ای آن را بسازد
راستی بسیار دوستت دارم که اینقدر سخاوتمندی در به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه ات ممنون که هستی

پاسخ
MARYAMT
http://MARYAMTALAEE.BLOGFA.COM

سلام گیس گلابتون
شنیدن این چیزا خیلی دردناکه!
بد تر اینکه کشور های تاجیکستان و ترکیه و ... کم کم دارن بزرگان ما رو به اسم خوشون ثبت می کننمتفکر

MARYAMT
پاسخ
m

گلي جان به تازگي دولت آذربايجان نظامي گنجوي رو هم صاحب شده مثل ابن سينا و مولانا و ورزش چوگان و ... كه توسط كشورهاي ديگه مصادره شده اند.

پاسخ
atussa

از ماست كه بر ماست.....

پاسخ
gitaa

با سلام
من با دیدن فیم بطور خوشبینانه ای فکر کردم پیشرفت علمی غربی ها از دانش ابن سیناست.

پاسخ
admin

همین طور است که میگویی. کتاب قانون ابن سینا که در مورد پزشکی است تا قرن هفدهم در دانشگاه های اروپایی تدریس می شده است. ولی کتاب به وسیله یک انگلیسی خیالی تکمیل نشده است!!!

پاسخ
گیس گلابتون

و برترین شاگرد ابن سینا، جوزجانی بوده، نه راب کول!
قضیه آپاندیسیت که جای خود دارد. نمی دانم این را از کجا آورده اند.
شاید اگر در فیلم صحنه جراحی وجود نداشته باشد، پزشک چندان ماهر به نظر نمی آید! نمی دانم.

پاسخ
girh

یعنی هیچکس رسیدگی نمی کنه به فیلما؟ و میشه اینطوری واقعیت ها رو تحریف کرد به همین راحتی؟

پاسخ
زیتون
http://zeytoone-tanha.blogsky.com

وای خدایا... چه تحریف گستاخانه ای... خودکشی از فرط حسادت؟!!!...
حالم بد شد کلاسبز

زیتون
پاسخ
گیس گلابتون

نه جانم! در فیلم خودکشی کرد چون دیگه از زندگی خسته شده بود. من برای خودم نوشتم که لابد از حسادت خودکشی کرده است.

پاسخ
زیتون
http://zeytoone-tanha.blogsky.com

عزیزم چرا بعضی از پاسخهای شما به خواننده های سایت با اسم گیس گلابتون و بعضیاش با اسم ادمین میاد؟!

زیتون
پاسخ
گیس گلابتون

بستگی داره از کجای سایت اقدام به گذاشتن کامنتت بکنم:)))))
ما اینیم دیگه! گیس گلاب هزار اسم!

پاسخ
بهار

سلام گیس گلابتون عزیزم
عزیزی.گل

پاسخ
ehsan1392

سلام

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را درباره این فیلم بخوانید :

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد! :
http://www.bartarinha.ir/fa/news/121519/

پاسخ
گیس گلابتون

هنوز این ورا می آی آقا احسان؟ خوبه. من حضور شما را دوست دارمگل

پاسخ
گیس گلابتون

خواندم. بله من هم با تمام مطالبی که در لینک شما عنوان شده موافقم. دروغ، دروغ و دروغ.
البته ابن سینا با علم تشریح بیگانه بوده است...
مرده ها را باز می کرده، ولی با آناتومی بدن آشنا نبوده است.
طبابت ابن سینا در حد بلغم، صفرا، سودا و غلبه خون بوده. حجامت و زالو انداختن و تنقیه کردن...
ولی همین حرفها هم آن موقع فوق العاده بوده است.

پاسخ
pushana
http://pushana.ir

سلام. سریال "ابن سینا "که ایران ساخته به نظرم خیلی قشنگ بود.مسایلی هست که فیلم های اینجوری نمی سازن وگرنه هم بودجه ش هست و هم فکرش و هم سوژه های عالی در کشوری با این همه قدمت

پاسخ
نجمه

شخصیت دوتا پزشک مرا یاد شما میندازد یکی الیزابت کوبلر راس که زندگینامشو خوندم یکی هم مایکلا کویین پزشک دهکده...راستی شما اخلاط چارگانه طب سنتی را قبول ندارید ؟

پاسخ
گیس گلابتون

اخلاط چهارگانه را قبول دارم. البته خیلی کم در موردشان میدانم. طب سنتی خوب است، ولی طب کلاسیک نسبت به آن خیلی خیلی پیشرفته تر است. بیماری های کشنده آن زمان، الان بچه بازی است.
آیا تا به حال کودکی که از آبله مرده باشد دور و برت دیده ای؟
تا به حال اپیدمی طاعون که یک شهر را بکلی از سکنه خالی کند، دیده ای؟

الیزابت کوبلر راس؟ نمی شناسنمش.
ما خیلی مخلصیم نجمه خانومی ها. میدونستی؟

پاسخ
نجمه

دوست و معلم مهربان من...تبديل حسن ظن شما به واقعيت يكي از محركهاي مهم منست اين روزها...از شوق و هراس توام پرم ولي همين روزها براي دادن خبرهاي خوش و البته معرفي اليزابت كوبلر راس ميام مطبتونگل

پاسخ
گیس گلابتون

متظر دیدنت هستم.
پروفسور راس، دکتر مرگ شناس...

پاسخ
sahara57

متاسفانه من فیلم رو ندیدم ولی کتاب ((حکیم)) رو خوندم که ظاهرا در دهه 90 خیلی هم پر فروش شده بوده و خبر نداشتم از روش فیلم ساختن. فیلم هایی که از روی رمان درست میشه معمولا خواننده رمان رو نا امید می کنه. خود رمان یک داستان بی نظیره و البته قهرمان اون هم همون پسر انگلیسیه. در ابتدای رمان پسر در انگلیس زندگی می کنه که در اون علم پزشکی چیزی بیشتر از فصد و زالو انداختن نداره و یه بار که اتفاقی از ابن سینا می شنوه با مشقت فراوان به اصفهان میاد و بالاخره شاگرد ابن سینا میشه. بعد از مدتی البته یواشکی چند مرده رو تشریح می کنه و متوجه میشه انتهای روده انسان ای وجود داره که در روده خوک (برای آموزش خوک ها رو تشریح میکردن) وجود نداره. بعد از مرگ دردناک ابن سینا (که اصلا هم خودکوشی نبوده) بر میگرده لندن ولی اونجا هیچکس تحویلش نمیگیره و چون بهش مشکوک میشن که مرده تشریح کرده دستگیر میشه و مجبور میشه دهنش رو ببنده و تا آخر عمرش در گمنامی توی یه روستا طبابت کنه.
تنها خالی بندی داستان جایی بود که تو میدون جنگ پیشنهاد میده به جای روغن داغ از شراب برای ضدعفونی زخم ها استفاده کنن که به نظرم با توجه به اینکه رازی الکل رو از تقطیر شراب به دست آورده بود عجیب بود.
درکل پیشنهاد می کنم اگه تونستید کتابشو گیر بیارید، متاسفانه تجدید چاپ نشده.

پاسخ
sahara57

اتفاقا در کتابی که گفتم راب کول شاگرد جوزجانیه و ابن سینا چندان وقتی برای آموزش نداره چون مقام صدارت بهش واگذار شده و در نهایت هم در همدان از بیماری که علائمش شبیه سرطان روده بوده می میره.

پاسخ
گیس گلابتون

احتمالا ابن سینا با سرطان روده فوت کرده. موافقم.

پاسخ
IR

عرض سلام و احترام
خانم دکتر یاد خاطره ای از گذشته افتادم:
حهت جلوگیری از شیوع بنظرم حصبه در یک منطقه محروم کشور سرویس بهداشتی داده شد در بازدید بعدی وضعیت تغییر پیدا نکرد با کمی تامل متوجه شدند بعلت ارزشمندی سرویس های بهداشتی از آنها جهت ظروف کشک مالی استفاده شده مشکل در ارزش گذاری اشتباه در حوزه های مختلف هست چه بگویم که خود متحیرم.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet