زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1398/05/11 07:33

همه چیز درباره پختن نان خانگی

ویرم گرفته بود نان بپزم. چرا؟ نمی‌دانم، ولی بدجوری دلم می‌خواست نان بپزم. آقای شوشو می‌گوید: گیس گلاب داری به کوکب خانوم تبدیل می‌شوی!

 

کوکب خانم زن پاکیزه و باسلیقه‌ای است. سطل شیر را همیشه در جای خنک نگاه می‌دارد. روی سطل همیشه پارچه می‌اندازد تا گردوخاک بر آن ننشیند و پاکیزه بماند.
کوکب خانم هرروز از شیر گاو چیزی درست می‌کند. گاهی از آن مایه‌پنیر می‌زند و پنیر درست می‌کند. گاهی مایه ماست می‌زند و ماست می‌بندد و از ماست کره می‌گیرد
روزی عدّه‌ای از ده دیگر سرزده به خانه‌ی آن‌ها آمدند. کوکب خانم با تخم‌مرغ تازه و روغن نیمرو درست کرد. نان و کره و ماست و پنیر هم سر سفره گذاشت. همه از مهمان‌نوازی و سلیقه‌ی کوکب خانم تعریف کردند. عباس می‌خورد و می‌گفت: من که از خوردن این نان و کره و نیمرو سیر نمی‌شوم. چه غذاهای خوشمزه‌ای! خدا را شکر می‌کنم که این‌همه نعمت‌های خوب آفریده است.

برگرفته از کتاب فارسی کلاس دوم

 

یادش به خیر... چقدر از روی این متن رونویسی کردیم. فکر می‌کردم داستان کوکب خانوم هفتاد هشتادصفحه‌ای باشد! ولی فقط دو پاراگراف است. خیال ندارم ماست بزنم و پنیر درست کنم، فقط می‌خواهم نان بپزم. درواقع دوست دارم شیرمال و نان شیرین بپزم. یک سوالی برایم پیش آمده: اگر من با نیمرو از مهمانانم پذیرایی کنم، آیا آن‌ها مرا باسلیقه می‌دانند؟! البته خون مهمان سرزده، گردن خودش است. شاید به همین دلیل نیمرو این‌همه به دهان مهمان‌های کوکب خانم مزه کرده است. بگذریم.

به کله‌ام افتاده بود که نان بپزم و مثل همیشه اینترنت را شخم زدم و شونصد تا دستور پخت نان پیدا کردم. سایت‌های ایرانی درباره "خمیر جادویی" آن‌قدر نوشته بودند و به‌به چه چه کرده بودند که فکر کردم لابد دستوری عالی است و مو لای درزش نمی‌رود.

خمیرمایه فرانسوی خریدم و منتظر فرصت نشستم. پنجشنبه 27 تیر فرصت از راه رسید. طبق دستور یک قاشق غذاخوری بعلاوه یک قاشق چای‌خوری خمیرمایه را داخل شیر ولرم ریختم. گرمای شیر را با انگشت کوچکم امتحان کردم. شیر گرم بود، ولی دستم را نمی‌سوزاند، پس حرارت مناسب داشت. یک قاشق چای‌خوری شکر داخل شیر ریختم.

طبق دستور 15 دقیقه دنبال کار و زندگی‌ام رفتم. وقتی برگشتم مخمر رشد کرده بود هوارتا! اسفنجی بدبو و بزرگ روی لیوان شیر تشکیل شده بود. وای... چه بوی ترشیدگی گندی... مخمر عمل‌آمده را به آرد و روغن و نمک اضافه کردم. ده دقیقه خمیر را ورز دادم. چنان حرفه‌ای ورز دادم که خودم متعجب شده بودم. مادرم نانوا بود؟ پدرم نانوا بود؟ من از کجا یاد گرفته‌ام این‌طوری خمیر ورز بدهم؟ مثل همه شما من هم نانوایان را دیده‌ام و در تماشای حرکات موزون دستان توانمندشان غرق شده‌ام. یعنی این‌طوری یاد گرفته‌ام؟ یا پختن نان از طرف اجدادم به من ارث رسیده؟ مادربزرگ‌ها و مادران آن‌ها؟ هیچ نمی‌دانم. فقط بگویم که ورز دادن خمیر بسیار آرام‌بخش است. هرچند به‌واسطه بوی بد خمیر، بینی‌ام چین افتاده بود، ولی بازهم از خمیربازی لذت بردم.

خمیر را یک‌ساعتی داخل کاسه‌ای قرار دادم و روی آن را با سلفون پوشاندم. خمیر باد کرد و دو برابر شد. آن خمیر بدبو را با کشمش و گردو مخلوط کردم و چانه بستم. چانه‌ها را مالش دادم و لوله‌ای کردم. هر لوله را گره زدم و نان‌های بامزه‌ای ساختم. نان‌ها را داخل فر گذاشتم و پختم. خوشگل شدند، خیلی خوشگل شدند، ولی بشدت ترش‌مزه بودند.

نمیشه که! نان خانگی باید از نان نانوایی خوشمزه‌تر باشد. این‌که خیلی بدمزه است. نان‌ها را دور ریختم. دوباره خمیرمایه را به شیر اضافه کردم. این بار فقط ده گرم خمیرمایه ریختم و ده دقیقه صبر کردم. خمیر کمتر بو می‌داد، ولی بازهم بوی ترشیدگی داشت. خمیر دوم را با دارچین و شکر آراستم و پختم. پس از اتمام کار، همه نان‌ها را دور ریختم. ساعت سه بعدازظهر کارم را شروع کردم و تا ساعت یازده شب ادامه دادم. یک کیلو آرد حرام شد.

چرا خمیرترش شد؟ کجای کار من اشتباه بود؟ هرچه سایتهای فارسی‌زبان را زیرورو کردم، جوابی نیافتم. به نظرم سایتهای آشپزی ایرانی دو دسته هستند:

دسته اول، صاحب سایت واقعاً آشپزی بلد است، ولی درس دادن بلد نیست. سایتش درهم‌برهم است. دسته‌بندی درستی ندارد. دستورات پایه‌ای و Basic ندارد. آدم مبتدی گیج می‌شود. این سایت خارجی را نگاه کنید:

یک دستور پایه برای خمیر نان – خمیر نان خفن   Cray Bread Dough

یک دستور پایه برای خمیر بیسکوییت- خمیر بیسکوییت خفن   Crazy Cookies Dough

یک دستور پایه برای کاپ کیک- کاپ کیک خفن   Crazy Cupcake

 

بر اساس آن دستور پایه، اجزایی را اضافه و کم می‌کند. یک سایت آشپزی خوب باید این‌طوری باشد. اگر برای یک نوع غذا ده جور دستور باشد که فایده ندارد. اگر در توضیح‌ ترش شدن نان بنویسد: من بلدم نان بپزم، می‌دانم چطوری بپزم. شما که بلد نیستید، نمی‌توانید! اگر نان ترش شد، لابد قسمت و سرنوشت همین بود!

 

نوع دوم سایتهای آشپزی ایرانی توسط افرادی نوشته‌شده که زیاد آشپزی بلد نیستند. چند تا دستور از این‌طرف و آن‌طرف پیداکرده‌اند. یکی دو بار پخته‌اند و با ادعای آموزش آشپزی در اینترنت گذاشته‌اند. این سایتها شاید خوب آموزش بدهند، ولی مطلب زیادی بلد نیستند. پاسخ سؤالات را نمی‌دانند و یا رسپی های خوبی ندارند.

 

این خمیر جادویی که همه‌جا نوشته یک خمیر پایه و بیسیک است، توزرد از آب درآمد.

بسیاری از سایتهای ایرانی درباره ​خمیرمایه نوشته‌اند. ​خمیرمایه دو مدل است: فوری و معمولی. آن‌قدر این موضوع را توضیح داده‌اند که خدا می‌داند. نگرانی عمده سایتهای ایرانی استفاده از خمیرمایه تاریخ گذشته است. باشه بابا! فهمیدیم! اگه خمیرمایه تاریخ گذشته استفاده  کنیم، خمیر پف نمی‌کند. سؤال من این است: اگر خمیرمایه سالم باشد و آن را به آب یا شیر با حرارت مناسب اضافه کنیم، بعدش چی؟ اصلاً باید چقدر مخمر استفاده کنیم؟ چه مدت مهلت رشد بدهیم؟ چرا خمیرترش می‌شود؟ چگونه از بوی بد مخمر در نان جلوگیری کنیم؟

تمام جمعه به خودم پیچیدم. وقتی شب شد و  آقای شوشو خوابید به سراغ گوگل رفتم و تا سه صبح در سایتهای خارجی جستجو کردم: چرا خمیرترش شد؟ بالاخره فهمیدم مقدار خمیرمایه زیاد بوده و مدت طولانی فرصت رشد به مخمر داده‌ام. فرمول استفاده از خمیرمایه در جدول زیر نوشته شده است:

مقدار آرد

مقدار مخمر - گرم

مقدار مخمر - ساشه

صفر تا چهار لیوان

7 گرم

یک ساشه

پنج تا هشت لیوان

14 گرم

دو ساشه

نه تا دوازده لیوان

21 گرم

سه ساشه

سیزده تا هجده لیوان

28 گرم

چهار ساشه

 

پس من مقدار زیادی مخمر استفاده کرده بودم. بعلاوه نباید 15 دقیقه به مخمر مهلت رشد داد. وقتی مخمر را روی شیر ولرم می‌پاشیم، به‌محض ظاهر شدن حباب‌ها و کف کردن شیر، مخمر قابل‌استفاده است. اگر زیاد صبر کنیم، مقدار مخمر خیلی زیاد می‌شود و خمیر را ترش می‌کند.

منظور سایتهای ایرانی از صبر کردن به مدت 15 دقیقه این است که اگر شما 15 دقیقه صبر کردید و خمیرمایه هیچ حبابی ایجاد نکرد، خمیرمایه خراب است.

به این دانش مجهز شدم و این بار دستوراتی را جستجو کردم که میزان مخمر را درست نوشته باشد. یک پیج اینستاگرامی پیدا کردم. این خانم راستی راستی بلد است نان بپزد. شنبه 29 تیر، با استفاده از دستور او نان پختم. نه تا نان لقمه‌ای ساختم. وسط هر نان پنیرخامه ای مخلوط شده با مربا گذاشتم. چه نانی... نگم براتون که چه طعمی داشت، چه عطری داشت. چی بود. وقتی بهش فکر می‌کنم دهانم آب می‌افتد.

 

#خمیر_جادویی_معصومه

با این هشتگ می توانید اینستاگرام جستجو کنید:

 

  • آرد سفید 225 گرم (یک و نیم لیوان)
  • تخم مرغ یک عدد
  • شیر ولرم 120 میلیتر (نصف لیوان)
  • شکر یک قاشق چایخوری – این شکر برای عمل آمدن خمیرمایه است. اگر می خواهید نان شیرین شود، 2 قاشق غذاخوری شکر به آرد اضافه کنید
  • نمکر یک قاشق چایخوری
  • روغن مایع 30 میلیتر (3 قاشق غذاخوری)
  • پودر خمیر مایه 5 گرم

 

من عاشق نان پختن شدم. نان پختن برایم طبیعی‌تر از کیک پختن است. به‌احتمال‌زیاد به خاطر حافظه ژنتیکی من به‌عنوان یک ایرانی. دوست دارم نان شیرمال و نان تست هم بپزم. اگر این دو تا را بپزم و درست از آب دربیاید، یعنی راستی راستی نان پختن یاد گرفته‌ام.

ورز دادن خمیر اصلاً سخت نبود. ده دقیقه ورز دادن نیم کیلو خمیر هیچ کاری ندارد. البته وقتی مخمر آماده‌شده را به خمیر اضافه می‌کنید، آرد بشدت چسبنده می‌شود. پس‌ازآن باید ورز دادن را شروع  کنیم. آن یکی دو دقیقه سخت است. من هر سه بار در این مقطع زمانی وحشت کردم. هر دو تا دستم به خمیر چسبیده بود. می‌خواستم خمیر را روی میز بگذارم و ورز بدهم، ای‌وای و ای هوار! کلی وسیله روی میز است. با آرنج و چانه و شانه وسایل را جابجا کردم. باعجله دور خودم چرخیدم و دسته‌ای چسبناکم را به همه کابینت‌ها چسباندم. آردها را روی زمین و زمان پخش کردم. باید در ظرف آرد را باز می‌کردم. خدایا! چطوری؟ در آن دو دقیقه شگفت‌انگیز همه اعضا و جوارحم به دست و انگشت تبدیل‌شده بود. یاد کالی افتادم. الهه شش دست هندوها. دو دقیقه دیوانه کننده‌ای بود. عجبا که با کمی ورز دادن، خمیر به‌سرعت حالت چسبنده‌اش را از دست می‌دهد و سربه‌راه می‌شود، مثل خمیر نرم و رام. نان پختن را دوست داشتم!

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

Firuze

آفرین بر شماگل

پاسخ
گیس گلابتون

شما لطف داریدقلب

پاسخ
najme55

چه همت و حوصله ای! ماشالا... من آشپزی دوست دارم کلا ساختن چیزی از ناچیز خیلی حالم را خوب میکنه اما کیک و نان فانتزی و... واقعا برام اضطراب آورند نه خوردنشون را خیلی دوست دارم نه پختنشون را...اما رویام اینه که یاد بگیرم توی یه تنور واقعی سفالی نان سنتی هیزمی بپزم..از همونا که بوش جادو میکنه.
اما جدای از این حرفها این که پیله میکنید و ته یه چیزی را در میارید رشک برانگیزه...خدا میدونه از چه سنگلاخهایی رد شدید و چه زخمهایی به پا دارید که به این مقام رسیده‌اید :)

پاسخ
گیس گلابتون

کدوم مقام نجمه جان؟ شما چوبکاری می کنید. لطف دارید.

پاسخ
sghalehtaki

بسيار عالي بود ممنون از شهامت و پيشواز تجربه هاي نو رفتن درود بر شما خانم دكتر عزيز

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارمقلب

پاسخ
rahimehh

عذر می خوام
ارسال نمیشد چند بار زدم ارسال فکر نمیکردم به تعداد دفعات ارسال کنه

پاسخ
rahimehh

سلام
ماشاالله به همتتون
تنتون سالم و دلتون خوش
راستش من فقط شف طیبه رو به عنوان یه اشپز حرفه ای مرجع کارمه و برای هر چیزی اول اونجا مراجعه میکنم.چون علاقه ای به پخت نون نداشتم هنوز نان هاش رو هم درست نکردم نمیدونم باب طبع شما هست یا نهد. به انگلیسی مسلط نیستم ولی دوست دارم اصل رسپی ها رو ببینم .یک سالی هست پیج معصومه رسولی رو هم پیدا کردم این دوتا رو خیلی دوست دارم.
و جدیدا اشپزی های کیس گلابتون هم خیلی عالیهقلب

پاسخ
گیس گلابتون

ممنونم. بله شیف طیبه آشپز بسیار خوبی است. من به کمک پیچ خانم معصومه رسولی توانستم این نان را بپزم. چه خوب! هر دو این نازنین را می شناسیملبخند

پاسخ
تکتم خانم

سلام خانم دکتر عزیز من کیک و شیرینی میپزم که بچه ها تنقلات سالمتری مصرف کنند.
فقط ای کاش میتونستم موهامو خودم رنگ کنم هر چی به آرایشگراا میگم موهامو تیره کنید کار خودشون رو میکنند.الان با یک کله نارنجی در خدمت شما هستم و با اعصابی خورد.

پاسخ
گیس گلابتون

خنده

پاسخ
برچسب ها : 
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet