مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1390/08/20 00:00

چگونه خشم و عصبانیت خود را مدیریت کنیم؟

خشم و عصبانیت یک احساس طبیعی است. هر انسانی می تواند و باید بتواند خشمگین بشود. ولی آنچه مهم است مدیریت کردن خشم است. گفتم مدیریت کردن، نگفتم سرکوب کردن و قورت دادن خشم.

اجازه بدهید از اول شروع کنم:

خشم یکی از احساسات طبیعی بشر است و نشان می دهد چیزی اشکال دارد و ما را ناراحت می کند. مثل روشن شدن چراغ روی داشبورت اتومبیل، نشان می دهد ایرادی وجود دارد.

باید بتوانید خشم خود را احساس کنید. کسانی که آموزش دیده اند خشمگین شدن کار بدی است، خود را بی حس می کنند. چیزی در زندگی شان ایراد دارد که آنها احساس عصبانیت می کنند، ولی دست روی دست گذاشته اند و اجازه داده اند آن مطلب همه زندگی شان را فرابگیرد. حتی به خود اجازه نمی دهند که عصبانی بشوند.

افسردگی بیشتر اوقات نشانه خشم سرکوب شده است. کسانی که برای درمان افسردگی درمان های موثر مشاوره ای می گیرند، یک دوره خشم جنون آمیز را تجربه می کنند و پس از آن هم از خشم و هم از غم راحت می شوند، صاف و شفاف می گردند.

کسانی که بی جهت گریه می کنند، جان کار کردن ندارند، زود دلخور می شوند، هیچ هدف و آرزویی ندارند، در واقع خشمی بزرگ را ته دل خود چال کرده اند. آنها خشم را مثل یک آتش فشان پنهان کرده اند و روی آن نشسته اند که مبادا فوران کند. به همین علت دیگر انرژی و توانی برای کارهای خلاقانه ندارند. مگر آدم چقدر جان دارد هم جلوی فوران یک آتش فشان را بگیرد و هم زندگی کند؟ امکان ندارد!

پس خشم خود را حس کنید. قبول کنید که خشمگین هستید. خشم سرخ رنگ است. بسیار قوی و توفانی است. در ناف (چاکرای سوم) مثل آتش سوزان حس می شود. تنوره می کشد وبالا می آید. از گلو (چاکرای پنچ) به شکل فریاد خارج می شود. به همین دلیل وقتی عصبانی هستید شبیه اژدها می شوید! (قابل توجه صمیم! با آن توصیف دقیق و زیبایش از خشم)

گفتم که خشم را حس کنید، ولی نگفتم آن را روی آدم های دیگر بریزیدها!

خشم را حس کنید و به شکلی منطقی انرژی آن را از بدن و ذهن خود خارج کنید.

توصیه می کنم کتاب "این قدر عصبانی نباش!" نوشته دونالد پاترافون، ترجمه نفیسه معتکف را بخوانید و فیلم Anger Manangment   با بازی آدام ساندلر را ببینید.

خشم چیز خوبی است، اگر از انرژی آن خوب استفاده کنید. آدمی که هیچوقت عصبانی نمی شود و شما مطمئن هستید هرچه بکنید، او با شما خوش رفتار است، یک اشکالی در کارش هست. آدم ضعیفی است. آدم سالم عصبانی می شود و اگر از حد و حریمش عبور کنید، حق تان را کف دست تان می گذارد. البته آدمی که معتاد به عصبانیت است، آدم بیماری است. او کسی است که همیشه با قلدری، بی ادبی و تهدید کردن می خواهد به خواسته های خود برسد. همنشینی با چنین کسی آدم را بیمار می کند. اگر چنین همنشینی دارید، او را از فهرست دوستان تان خط بزنید و دور و برش نچرخید. اگر در حال حاضر امکان حذف او از زندگی تان نیست، خیلی مراقب خودتان باشید. زیرا خشم مسری است. مبادا که خودتان هم مثل او کج خلق و تند خو بشوید. مجال هایی برای شاد کردن خود پیدا کنید. اگر سطح انرژی خود را حفظ کنید، بزودی یا این آدم عصبانی از زندگی تان خارج می شود و یا یاد می گیرد با خشم خود کنار بیاید. شما وظیفه ندارید بیماری خشم او را تسکین بدهید. این مشکل خود اوست. ولی شما وظیفه دارید مراقب خودتان باشید.



پیشنهاد می کنم این محصول آموزشی را تهیه کنید

خداحافظ خشم!

 

 

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
خانمی
http://kisslife.blogsky.com

این جمله ی " وظیفه دارید مراقب خودتان باشید " مراقب خود بودن یه حس خوبی بهم میده : )

پاسخ
raha@

Jaleb bood golabetoone aziz...
Daram rooye khodam kar mikonam ke chegoone khashme khodam ro control konam...
Rasti...man matn haye jadide shoma ro az Emailam dige daryaft nemikonam...goftam behetoon etela bedam...shayad moshkeli pish oomade dar saitetoon

پاسخ
نجوی

ممنون از شما.
منتظر ادامه مطلب هستم...

پاسخ
نجوی

این فیلمی که معرفی کردین رو نمیدونم از کجا میشه تهیه کرد.ممنون میشم راهنمایی کنین

پاسخ
لبخند ماه

عالی بود ممنون.

پاسخ
meghnatis

گیسو جون سطح انرژی خود تون رو حفظ کنید یعنی چی؟؟؟ دقیقا یعنی چه کار کنیم

پاسخ
admin

یعنی به خاطر رفتار بد یک آدم عصبانی شما احساس بی ارزشی نکنید. مثل او عصبانی و بددهن نشوید. انرژی منفی او را نگیرید

پاسخ
meghnatis

ممنونم خانوم دکتر دوست داشتنی
اگه امکانش هست در مورد نحوه رفتار با خانواده همسر هم بنویسیدو اینکه چطور احساس نفرت به اونها رو از خودمون دور کنیم. یه دنیا دوستتون دارم

پاسخ
سارا(راهی که باید رفت)

دست
پست بشیار به موقعی بود عزیزمماچقلب

پاسخ
sonia-1984

خانوم دکتر عزیز چرا دیگه ایمیل آپ کردن سایتتون رو دریافت نمیکنیم؟

پاسخ
sareh.j

من بچه خیلی آرومی بودم و از نظر خودم به اصطلاح بچه ننه. هیچ وقت دوست صمیمی تا پایان دبیرستان نداشتم و دوستم خواهر و برادر و پدر مادرم بودن و بیشتر پدرمادرم. برادری دارم که فکر میکنم تمام وجودش خشمه. انقدر توی زندگیمون پرخاشگری بود که همه انرژی خانواده صرف آروم نگه داشتن اون میشد. تو بچگی میگفتن سن بلوغه باهاش راه بیاینو بزرگتر که شد دست بزن و صدای بلند و آبروریزی و ترس باعث شد بر خودش پادشاهی کنه و هیچوقتم راضی نبود و دیگران تقصیرکار. نمیدونم کی این اتفاق افتاد که احساس کردم ازش نفرت دارم. و البته خودم هم آدم زودرنج و شاید کمی عصبانی شدم. الان که متاهلم دوست دارم این نفرتو از قلبم دور کنم. دوست دارم برادر داشته باشم و نمیشه

پاسخ
آسیه

ممنون گلابتون جون

پاسخ
nasi

جالبه که در اکثر فرهنگ ها خشمگین شدن مرد ها را طبیعی و از سر قدرت می دانند ولی برای زنها نشانه ای از ضعف یا کج فهمی یا عدم توانایی در کنترل خود است.
زن ها باید ناز باشند و خشمگین نشوند. حالا هر بلایی سرشان امد هم اشکالی ندارد .

پاسخ
admin

نه گلم. با حرفت چندان موافق نیستم. مرد باید قوی باشه. مرد خشن و پرخاشگر قوی نیست. زن هم باید قوی باشه تا پیش همه احترام داشته باشه. زن نازی نازی و بی عرضه کم کم پیش شوهرش هم بی احترام می شه. البته ممنونم که نظرت را نوشتی.

پاسخ
atlasi

گیسو جون ممنون از مطلب مفیدی که درمورد مدیریت خشم گذاشتی.به نظرمن هم بیشترمشکلات ما از عدم دانستن صحیح مدیریت خشم هست و منم یک همچین فردی هستم که دچار بی هدفی و زودرنجی در زندگی شدم.من از کسی خشمگین هستم که نمیتونم ترکش کنم و هیچ راهی برای خروج از این وضعیت به ذهنم نمی رسه

پاسخ
soosi-66

سلام گیسوجان
عزیزم دیگه برای من جدیدترین مطالب فرستاده نمیشه، قبل از اینکه این تغییراتو توی سایت بدی و باکس نارنجی هم بیاری من عضو خبرنامه بودم همون روزاییکه گفته بودی ثبت نام کنید تعداد خیلی کمی ثبت نام کرده بودن شمام تعجب کرده بودی من دوباره ثبت نام کردم که خوشحال بشی، ازون موقع به بعد کلا هیچی برام نیومد خودم همش میام توسایت!

پاسخ
Sepidar.alavi

خانم دکتر عزیز و دوست داشتنی سلام
من از همون اول سایت شما رو سابسکرایب کردم و مطالبتون رو از طریقِ ایمیل دریافت میکردم ولی الان چندین روزه که هیچ کدوم از مطالبتون به ایمیلم ارسال نمیشه! این رو امروز متوجه شدم چون نگرانتون شدم که چطور ممکنه شما که اینقدر فعال بودین چندین روز ننویسین وقتی به اینجا سر زدم دیدم کلییییییییییییییی مطلب گذاشتین که هیچکدومشون برایِ من نیومدن!!! ممنون میشم بررسی کنین ببینین واسه همه اینجوریه یا ایمیل من مشکل دارم!!
ممنونم ازتون گل

پاسخ
leila42

سلام واقعا تصویر زیبا و گویایی برای خشم انتخاب کردید. چه حسن انتخابی.دست منتظر مطالب دیگرتون برا مدیریت خشم هستم.

پاسخ
bmehr

خوب بود. ممنونم

پاسخ
3vil

پدرم از دوره جوونیش عصبی بود. زود از کوره در میرفت. زود بهم میریخت. من و خواهر و برادرم هم عصبی هستیم:(
ولی من دارم سعی میکنم به خشمم غلبه کنم. به اینکه از عالم و آدم طلبکار باشم غلبه کنم. خیلی سخته ولی شدنیه. متاسفانه یه خورده دیر جنبیدم و پسرم هم کمی عصبیه:(

منم وقتی شدید عصبانی میشم خودمو شبیه اژدهایی می بینم که از دهنش آتیش میاد بیرونعصبانی

پاسخ
admin

قهقهه من هم همینطور

پاسخ
دنيا

سلام

مممن.ن بابت راهنماييتون .حالا چه جوري کنترلش کنيم؟ميدوني گيس گلابتون من جايي زندگي ميکنم که حتي اگه عصبانيتمو بروز بدم کلي درد سر سازتر ميشه برام .واسه همين قورت ميدمش.الان حس ميکنم يه کو اتشفشان فعال به ظاهر خاموش و مهربونم.نميخوام عصبانيتم از ادمايي که حدشونو نميشناسن منو از بين ببره.خواشا کمکم کن

پاسخ
admin

تمرین باید کرد. بعد هم خشم سالم هم داریم ها. حالا می نویسم

پاسخ
sarashadan

سلام

من كم عصباني ميشم ولي وقتي عصباني ميشم مث كوه اتش فشان فوران ميكنم

پاسخ
گل مينا

گيسو جان خواهرشوهري دارم كه يك سال ازم بزرگتره و ازدواج ناموفق داشته!
نميدونم چرا هروقت منو ميبينه يه تيكه بهم ميندازه،منم به روي خودم نميارم و جوابشو نميدم!
البته شوهرم گفته اگر خانوادم بهت كنايه زدن توام جوابشونو بده اما من نميخوام رومون بهم باز بشه!
به نظرت من آدم ضعيفي هستم كه از حريم خودم دفاع نميكنم؟
راه درست رفتار با خواهرشوهرم چيه؟

پاسخ
admin

جواب بده. ولی نه این که دعوا کنی. بگو منظورت از این حرف چیه؟ نخور حرفش را. یک چیزی بگو. ممکنه یک بار دوبار نتوانی حاضر جوابی کنی ولی بالاخره از نقش بی زبانی که می شه همه چیز بارش کرد، در میایی

پاسخ
SETARE J

salam man kheyli khoshhalam ke sabtenam kardam to siteton vaghean tasir gozare kheyli komakam mikone mikham az in be bad hamraheton basham va az moshkelatam va shadiham ba hamsaram begam ta shoma komakam konid
doseton daramگل

پاسخ
ابی چون اسمان

خدا همه بیماران رو شفا بده به حق بیمار کربلا امام سجاد،من چند روزی مریض بودم خیلی سخته مثل ادمی که داره غرق میشه و به همه چی چنگ میزنه که از اب بیرون بیاد واقعا سلامتی نعمت بزرگیه،مطلبتون عالی بود من هم کمی ادم عصبی هستم و واقعا به حرفتون ایمان دارم این خشم دلیل داره و باید دنبال علت گشت گاهی علتش جسمیه و کمبود ویتامینی در بدنه ،منتظریم بشنویم چه طور می تونیم کنترلش کنیم سپاس گل

پاسخ
دينا

سلام گيس گلابتون عزيز
ممنون.من نميدونم چراحالي بيحاليم يه دفعه خوبم يه دفعه بديه دفعه ميبيني انقدرعالي ميشم ونطقي بامسايل برخوردميكنم كه همه غافلگيرميشن اين درونيه حقمو ميگيرم به چه فشنگي.ولي يه دفعه تغيرميكنم افسرده ميشم غمگين وحساس بعدشم خونوادم خيلي حساسن رومن وبه محض تغيرخلقم همه واكنش نشون ميدن.خسته شدم خيلي تمرين ميكنم كلي تخليه خشم نوشتن افكارولي حالم ثبات نتداره دست خودم نيست يه دفعه افسرده ميشم ولي زودخوب ميشمااهمه بهم ميگن حالي بيحالي.تمريني دارين شما.ممنون ازلطف قت وانرزي كه ميزاريدخداروشكرگل

دينا
پاسخ
بانوی افتاب

سلام ممنون از مطلب مفیدت گیسو جون...امیدوارم ادامه شو به زودی بنویسی.مطلب در مورد ترس هم بذارید ترس های بیجهت..دوست دارم گیس گلابتون خیلی زیادقلب

پاسخ
مهرباران

مرسی.خیلی به موقع بود.گیسو جون مدتیه که کلاسه یوگا میرم.اتفاقا این هفته روی مدیریت خشم کار کردیم و صحبت کردیم.حرفای جالبی زده شد. خیلی دوست دارم که بیشتر بدونم.ممنون از زحمات و از عشق ورزیدنتون.این سایت نموده کامله عشق ورزیدن به هم نوعانه.ممنون.

پاسخ
پیتزا پپرونی

کسی که عصبانیه نباید باهاش لج کنی که بدتر میشه باید محل ندی شاید اروم شه و یا لجش در بیاد نباید جواب داد بدترهساکت

پاسخ
مرسان

منم گاهی وقتا عصبانی میشم اما کم. همون مواقع کم دلم میخواهد گاهی داد بزنم اعتراض کنم جیغ بزنم به قول خودم غرش کنم اما نمیتونم. آرزومه از موضوعی که ناراحتم میکنه یا عصبانی کرده همون موقع شکایت کنم داد بزنم بگم که روی اعصابمه اما نمیشه نمیدونم چرا نمیتونم.
اینا یعنی من آدم ضعیف و پوچی هستم؟

پاسخ
admin

نه عزیزم، باید مهارت های بیان خواسته و نیاز را تمرین کنی. روی خودت اسم بد نگذار

پاسخ
goleyakh1

میگم من الان فهمیدم چرا وقتی پیش مشاور رفتم بینهایت عصبانی بودم! نگو خشمی که مدتها بود توی وجودم سرکوب شده بود آزاد شده بود.البته بعد یه مدت بهتر شدم:)
در ضمن امیدوارم حال مریضی که نوشتین بهتر بشه:)

پاسخ
الی گولو
http://www.eligooloo.com

خدا شفا بده و به اطرافیانشون صبر بده
من هم برای یک کاری باهاشون چند بار تماس داشتم تا بهم گفتن موضوع از چه قراره و خیلی خجالت کشیدم ناراحت
من خشمم را مثل اژدهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا میریزم بیرون گیس گلاب
3 تا فیلمو که معرفی کردی نگاه کردم امروز before midnight را نصفه دیدم، این قستمتش از اون یکی ها برام جالبتره، مرسی

پاسخ
حمید

سلام

انشالله که سلامتی عزیز آقای محمودی به زودی حاصل بشه. مساله ای نیست صبر می کنیم. خوب شد که گفتید
پیروز باشید

پاسخ
sahar1976

خانم دكتر عزيز سلام چرا ديگه ايميل مطالب جديد برام نمياد من فكر ميكردم خيلي وقته آپ نكردين الان اومدم تو سايت و ديدم كلي مطلب گذاشتين ، براتون امكانش هست پيگيري كنين؟دوستتون دارم و ممنون از همه چيز

پاسخ
ایلا

سلام گیسو جان
گفتم سلامی عرض کنم
روی ماهت را می بوسم
هر چند مشکلم هنوز سر جای خودش است .

پاسخ
نگارا

سلام و ممنون به خاطر مطلب بسيار خوب. فيلمي كه معرفي كرديد هم واقعا جالب، خنده دار و آموزنده است!
د

پاسخ
پریسا-سادگی
http://www.52391.blogfa.com

من که مرتب سر می زنم و مطالب تاره را پی می گیرم.شفای همه ی بیماران را از خداوند می خواهم و بابت این پست هم ممنونم،ناتوانی در مدیریت خشم متاسفانه مشکل شایعی شده.دوستی در کامنتش نوشته زن ها باید ناز باشند،من می گم زن باید لطیف باشه،حتی اگر دلخوری هم داره،یاد بگیره اونو با لطافت بروز بده،خشونت زنانگی را خدشه دار می کنه.البته برخی از بیماری ها و عدم تعادل های هورمونی هم باعث بروز خشم غیر قابل کنترل می شوند.پس مراقبت از خود و تندرستی فراموش نشود لطفا.شاد باشید

پاسخ
پانته آ

ممنون.به ظرافت بيان شده بودگل

پاسخ
سارانگ1

من کتاب «اینقدر عصبانی نباش» را که قبلا معرفی کرده بودید، هفته پیش تمام کردم. ممنونم از این معرفی، چه چیزی بهتر از معرفی یک کتاب مفید!
هرچند که تمرینات را انجام ندادم و در مرحله ی اول فقط روخوانی و شبرنگ کردم، اما چیزهای زیادی آموختم. خیلی مفید بود. امروز دوباره خواندن را برای انجام تمریناتش شروع کردم.
یک پیشنهاد؛ آیا امکانش هست که تمرینات این کتاب هم به صورت یک بسته (مثل بهترین سال زندگی و زندگی مثل عسل) تدوین و در اختیار کاربران قرار گیرد؟!
بازهم از تو تشکر می کنم گیس گلابتون

پاسخ
گیس گلابتون

چه پیشنهاد خوبی!
و ممنونم که این کتاب را خواندی. آفرین

پاسخ
ملودي

سلام وصد سلام عزيزترينم قبل از اينكه اين متن را بذاري من خود بخود با خوندن مطالبذ قبلي شما آرام شدم خيلي آرام.و همه اينها را مديون شما .خشمم را خوب درك ميكنم و براي آقاي محمودي متاسفم من ميدونم چه عذابي ميكشن.اميدوارم مشكلشون حل بشه

پاسخ
Z.timoori

سلام
منم یه نا مادری هستم
وقتی پسرم با خواهر ناتنی اش دعوا می شه همسرم به حمایت از دخترش پسرم رو تنبیه می کنم
دلم درد می یاد از این همه قضاوت نا به جا
این حمایت های به جا و گاهی نا بجا باعث حس تنفری عمیق نسبت به دخترم در من شده
گاهی وقت ها حس می کنم با ازدواجم در حق یگانه فرزندم ظلم بزرگی کردم
کمکم کنید

پاسخ
گیس گلابتون

بله. برای کمک به شما یک کتاب نوشته ام و محصول مدیریت خشم را آماده کرده ام و اگر مشاوره بخواهید در خدمت شما هستم.

پاسخ