مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
الفبای زناشویی
1390/08/20 00:00

شوهری که به بهانه ادامه تحصیل، کار نمی کند

یکی از خوانندگان سایت سوالی پرسیده است که من از خواندن آن غمگین شدم. من "الفبای زناشویی" را برای پیشگیری و حل همین مشکلات نوشته ام. ولی می بینم هنوز پیامم در قلب شما نفوذ نکرده است. تا چندی پیش زنها از بعضی مردهای مسبتد و زورگو و خسیس که آنها را در زندان خانه ها حبس کرده اند، شکایت داشتند. این روزها زنها از بعضی مردهای تنبل و بی مسئولیت که بار زندگی خانوادگی و مالی را روی دوش زن می اندازند، می نالند.

 سوال این است:

شوهرم تصمیم گرفته در آزمون دکترا شرکت کند. به همین علت همه بار زندگی به دوش من افتاده است: اداره کردن شرکت مشترک من و همسرم، چرخاندن خانه، تامین هزینه ها، همه و همه بر عهده من است. البته همسرم از دید و بازدید با مادر و دوستانش کم نگذاشته است. فقط از انجام کار خودداری می کند. عاجز شده ام.

 

همسرتان تصمیم گرفته است ادامه تحصیل بدهد. این تصمیم خوبی است چون تصمیم به پیشرفت، تصمیم خوبی است. ولی شوهرتان به جای این که مثل یک مرد بالغ رفتار کند، راه و روش نوجوانان را در پیش گرفته است.

 

یک مرد بالغ و فهمیده هنگامی که تصمیم ادامه تحصیل می گیرد، ابتدا با همسرش هماهنگ میکند و رضایت او را جلب می کند. او همسرش را توجیه می کند که ادامه تحصیل به نفع خانواده است. وقتی زن توجیه بشود، حاضر است در دوران تحصیل مرد، به زندگی جمع و جورتری بسازد و قناعت پیشه کند. زیرا امیدوار است پس از مدتی سطح زندگی شان از نظر مالی و اجتماعی بالاتر برود.

 

در قدم بعدی زن و مرد پس اندازی کنار می گذارند تا دوران تحصیل مرد، دچار اضطراب و درماندگی نشوند. پس از این که پس انداز به حد قابل قبولی رسید، مرد ادامه تحصیل را شروع می کند.

 

مرد حتما باید زمانی را برای مراقبت از همسر و خانواده اش در نظر بگیرد، ولو زمانی کوتاه. تفریح و خستگی در کردنش باید در کنار زن و بچه باشد. از تفریحات مردانه خود، صرف نظر کند. قرار نیست همه برای او فداکاری کنند و فرم زندگی خود را تغییر دهند، ولی خود او دست به ترکیب زندگی اش نزند و هرجور خوش است وقت بگذراند.


ولی یک نوجوان فقط درس می خواند. کاری به هزینه تحصیلش ندارد. کاری به زحمتی که به گردن دیگران است، ندارد. وقتی از درس خواندن خسته می شود، قدری با دوستانش خوش می گذراند تا خستگی اش برطرف شود. این روش همان روشی که شوهر شما در پیش گرفته است.

 

می دانید چه کسی این وضعیت را بوجود آورده است؟

شما!

 

شما آنقدر برای شوهرتان مادری کرده اید که او بکلی فراموش کرده یک مرد بالغ است و دارد مثل یک نوجوان بی مسئولیت رفتار میکند. می خواهید چند سال آینده شما را پیش بینی کنم؟ او دکترا قبول می شود. در محیط آکادمیک پیشرفت میکند. هر روز جوان تر و شاداب تر می شود، زیرا رویاهایش را برآورده کرده است. ولی شما به یک پیرزن غرغرو و فرسوده تبدیل خواهید شد. شاید آن زمان مجبور شوید با یک خانم دکتر جوان بر سر شوهرتان رقابت بکنید. چون چندی بعد کسی یادش نمی ماند که این مدت تو پول درآوردید و از همه چیز مراقبت کردید. فقط می بینند که یک زن بداخلاق زندگی را غیرقابل تحمل کرده است.

 

راه حل شما این است:

بدون جارو جنجال از انجام کارها خودداری کنید.

تاکید می کنم که دعوا نکنید!

موعظه نکنید!

تهدید نکنید!

خوشرو و خوش اخلاق باشید!

ولی خودتان را به بی خیالی بزنید و بیش از توانتان کار انجام ندهید.

حاضر باشید که با زندگی جمع و جورتری سرکنید تا هزینه های تان کمتر بشود و با پس اندازتان بتوانید این دوره را سر کنید. اگر هیچ پس اندازی ندارید، لازم است شوهرتان به خودش بیاید و شرکت در آزمون دکترا را به شرایط و زمان مناسب تری موکول کند.

 

آسان نیست. می دانم. چون شوهرتان عادت کرده شما کارهایش را انجام بدهید. شما هم عادت دارید از دیگران زیادی حمایت کنید. پس انجام توصیه های من کار آسانی نیست.

 

من می گویم که زنان توانا و مستقل باشند، ولی نمی خواهم همسرشان را به جوجه ای بی مسئولیت تبدیل کنند و خودشان مورد بهره کشی قرار بگیرند. پیوستگی زن و مرد با وابستگی متفاوت است. مستقل بودن یک زن با زیر بار زندگی له شدن هم فرق می کند. نه از این ور بوم بیفتیم و نه از آن ور بوم.

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

mojgan1360
http://bonbastemojgan.blogfa.com/

يكي از سوالات توي مصاحبه دكترا اينه ، انگيزه تون ازادامه تحصيل دراين مقطع چيه؟منم هميشه ميگفتم

چو ديگر نباشد اميدي به شوي
ز گهواره تا گور دانش بجوي

بابا دكترا خوندن واسه مجرداشم سخته چه برسه متاهل ،مگر اينكه عاشق درس خوندن باشي

پاسخ
مليسا

سلام عزيزم اميدوارم هميشه حالت خوب باشه خوشحالم از اينكه ميبينم خانم دكتر باسوادي هست كه مشكلات بقيه رو حل ميكنه خوشحالم كسي هست بدون منت به درد دل بقيه گوش ميده واقعا از خداوند شكرميكنم كه خانمي مثل شما رو آفريده تا به بقيه كمك و راهنمايي بدي عزيزم شاد باشي اين نظر واقعيمه و از ته دل دوستون دارم خانم دكتر زيباي منقلبگلماچ

پاسخ
محبت

سلام گیسو جان ، در زندگی مشترک ما ، همسرم تصمیم دارد هم درآزمون وکالت شرکت کند و هم در دانشگاه . تامین هزینه های زندگی بر عهده هر دو ماست و من کل درآمد خود را البته فعلا طبق توافق برای زندگی مصرف می کنم و کلا برنامه ریزی برای خرج کردن پول ها با من است . به نظر شما من اشتباه می کنم ؟ در ضمن خود من هم دانشجوی ارشد هستم و بعد از ازدواج به دانشگاه رفتم .ممنون برای راهنماییت

پاسخ
admin

شما هردو برای ساختن زندگی بهتر دارید در کنار هم تلاش می کنید. چرا اشتباه باشد. سوال تو ارتباطی با سوال دوست ما ندارد. ولی یادت باشد که "چهار حساب توانگری" را پیش چشم خود داشته باشی.

پاسخ
pooran9181

ممنونم گیس گلابتون عزیز. بی نهایت ممنونم

پاسخ
p_j_nodoost

سلام گیس گلابتون عزیزم
به نظر من زنها باید مثل یه دونده ماراتن تو زندگیشون رفتار کنند .ورزشکاران دو ماراتن به خاطر اینکه مسافت طولانی و طاقت فرسایی رو میدوند سرعتشون رو باید با طول مسیر تنظیم کنند ، اونها هیچ وقت در مقطعی از زمان سرعتشون رو خیلی نباید بالا ببرند چون باعث تحلیل انرژیشون میشه و از ادامه مسیر باز میمونند یا اینکه خودشون رو به زحمت به خط پایان میرسونند در حالیکه تو مسابقه باختند.ما هم باید انرژیمون رو برای تمام طول مسیر طاقت فرسای زندگی تقسیم کنیم وگرنه به قول شما بعد از مدتی تبدیل میشیم به یه زن کم توان ،بیحوصله و بیمار و غرغرو. به نظر من اگه یه زن به خودش برسه و جذاب و شاداب باشه بیشتر مورد توجه شوهرشه تا اینکه خودشو به کارهایی که خارج از توانشه مشغول بکنه و از توجه و مهربانی به خودش و شوهر و خونوادش غافل بشه.به نظر من این مسئله هم در مورد خانمها و هم در مورد آقایون صدق میکنه ولی با توجه به اینکه خانمها از نظر جسمی نسبت به آقایون ظریفتر و شکننده تر هستند و از طرفی مسائلی مثل بارداری ،شیردهی و دوره های ماهیانه رو دارند باید بیشتر مراقب خودشون باشند.
ببخشید طولانی شد.

پاسخ
admin

به نظر من مردها هم باید مواظب خود باشند و خود را فرسوده نکنند. همه ما آدم هستیم و این جسم به ما ودیعه داده شده است. ما موظفیم از جسم خود به اندازه توانش کار بکشیم. قرار نیست یکی جسمش را در راحتی کامل قرار بدهد و دیگری خود را فرسوده کند. این عین ظلم است.

پاسخ
simin8029

خانم دکتر شما دوست خوبی هستید. آرزو میکردم در دنیای واقعی دوستی مثل شما داشته باشم (البته میدونم در کسوت مشاور هستید منتها دوست یکم فرق داره) شاد باشید و همیشه موفقتر از قبل

پاسخ
roze-zard

اگر این رفتاری که گفتید رو انجام دادیم؛ اما تازه همسر گرام فرمودند که ساز مخالف میزنی و همکاری نمیکنی و ... اونوقت چه کنیم؟؟؟

از توانایی خودمون بگیم که خوب کم میاریم و خسته و ... میگن کارهای بیرون از خونه رو کم کن (مثلا کمتر درس بخون یا کار کن یا.... و به کارهای خونه برس) وقتی از نگرانیمون در باره مخارج خانه و سبک زندگی و ... میگیم، از یه طرف حس میکنن داریم براشون تعیین تکلیف میکنیم و از یه طرف میگن زندگی همینه، مگه خوشبختی تو اینه که رفاه کامل باشه و مهم دلبستگی 2 طرف هست و این حرفااااا

در این مواقع چه کنیم؟

پاسخ
admin

من گفتم حرف بزنید؟ گفتم عمل کنید. آیا تو همه الفبای زناشویی را خوانده ای؟ اگر نخوانده ای، خواندن یک پست کمک زیادی به تو نمی کند. بلکه سوالات بیشتری برایت بوجود می آورد.

پاسخ
roze-zard

بله عزیزم. همه را همراه با تو خوانده ام. این را هم عمل کرده ام. ولی وقتی خود همسر شاکی میشود و حرف میزند، خوب باید جواب بدهم. چیزی که گفتم در بالا مکالمه بین من و همسر بود بعد از عمل کردن من و شاکی شدن همسر!
اگر همین طور فقط عمل کننده باشم میترسم از روزی که نه چندان دور باشد و فاصله من و همسر خیلی زیاد شده باشد.
نمیدونم، شاید واضح نگفته باشم و لازم باشد واضح تر و دقیق تر سوالم را بگویم.

پاسخ
ابی چون اسمان

سالها پیش برای یکی از دوستان همین قضیه پیش امد منتها او کار میکرد و پدرش به بهانه نبود کار تخصصی اش بیکار بود هزینه زندگی را به عشق پدر تامین کرد دوخواهرش را با خرج خود به خانه بخت فرستاد و وقتی چشم باز کرد دید خود فرسوده شده موقعیت ازدواجش را از دست داده و انچه اورا ازرد این بود که هیچکس از او سپاسگذاری نکرد تا اینکه با ارامش خود را کنار کشید وخانه نشین شد و همه را در شوک فرو برد ولی خیلی دیر این کار را کرد وپشیمان است که چرا به فکر خودش نبوده و انقدر ترسیده که حتی حاضر نیست برای خودش بیرون کار کند میگوید در مضیقه باشم بهتر از بیرون کار کردن است چون خانواده اش سو استفاده میکنند"هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی"

پاسخ
Maryam65

متاسفانه منم شرایطی مشابه سوال کننده دارم و رز زرد عزیز!

همسر من هم داره درس میخونه و منم گاهی وقتا کار پاره وقت قبول میکنم ...
وقتی هم خسته میشم میگه کسی مجبورت نکرده کار نکن یا میگه تو ک پولتو تابحاااااال!!! خرج خونه نکردی و...
این حرفاش آتیشم میزنه و متاسفانه منم با زبونم از خجالتش در میام...
الان یک ماهه ک منم کار نمیکنم با پول یارانه و مواد غذایی ک مامانم هر روز واسمون میفرسته زندگی می کنیم! البته من پس انداز مخفیانه هم دارم و هر از گاهی واسه خودم حسابی خرج میکنمو بهش میگم مامانم پولشو داده!( از دروغ متنفرم ولی خودم دروغگو شدم!)
خلاصه همسری روز به روز شاداب تر میشه من فرسوده تر تو ذهنشم من یه آدم غر غرووووووووو هستم هر چی هم خوب رفتار میکنم یا غر نمیزنم بازم دیدگاهش به من همینه
خیلی خسته شدم حس میکنم دارم پیر میشم میدونم مقصر خودمم با رفتارای گذشته ام اما چیکار کنم ک نادان بودم
راستی یه بارم ک داشتم منت پولمو سرش میزاشتم گفت من درسم تموم بشه با تو اینجوری رفتار نمیکنم باهات تا نمیکنم اخلاقم بددددددد میشه. چند بار اینو گفته

اینم بگم ک از اخلاق خوب رو دست نداره ولی گندی ک من به زندگیم زدم نتیجش سردی رابطمون شده بهم بی اعتنا شدیم ...
ما عاشقانه ازدواج کردیم اما حالا...


ببخشید خیلی پر حرفی کردم خیلی حرف تو دلم دارم خوشحالم ک تونستم بخشیشو اینجا بنویسم کمی سبک شم
بازم شرمنده

پاسخ
amitis2017

مستقل بودن یک زن با زیر بار مسئولیت له شدن فرق دارد...
نه ازین ور بوم بیوفتیم نه از آن ور...
عااالی

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet