زندگی من مثل همه مردم، مجموعه‌ای از تلخ و شیرین است، ولی من انتخاب کرده‌ام شیرینی‌های زندگی‌ام را با شما سهیم شوم. هرگز خیال ندارم وانمود کنم هیچ مشکلی در زندگی ندارم و یا هیچ عیبی در رفتار و کردارم نیست. من یک آدم معمولی هستم. اگر بتوانم لحظه‌ای در روز، نور شادی و امید را به قلب شما بتابانم، وظیفه‌ام را در این دنیای زیبا انجام داده‌ام. ریختن چرک آب زندگی بر سر خواننده‌ها، کار ناشایستی است. به نظر من نویسنده‌ای هنرمند است که بتواند امید و شادی را به قلب مردم هدیه کند، وگرنه گله و شکایت از زندگی، کار ساده‌ای است.

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
دفترچه خاطرات گیس گلابتون
1394/12/25 20:26

من و لوسی مونتگمری خالق قصه‌های جزیره

من عاشق نوشتن هستم و از همه مهمتر عاشق قصه و داستانم. دلم می‌خواهد داستان بنویسم، ولی نمی‌دانستم از کجا آغاز کنم. چند نفر از شما دوستان عزیز لطف کردید و چند کتاب معرفی کردید. کتاب‌ها را گرفتم. آن‌ها را ورق زدم و کناری گذاشتم. از خودم پرسیدم هروقت می‌خواهی کار جدیدی انجام بدهی چه کار می‌کنی؟

سؤال خوبی بود!

من هروقت می‌خواهم کار جدیدی را شروع کنم خودم را می‌چسبانم به کسی که در آن زمینه خیلی قبولش دارم. او را دقیقاً زیر نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم از او تقلید نمایم. تقلید از آن شخص باعث می‌شود کم کم افکار او به من نفوذ کند. کم کم می‌توانم در آن موضوع صاحب سبک بشوم.

به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم را بچسبانم به نویسنده‌های داستان‌هایی که دوستشان دارم. آنچه در دنباله می‌آید نتیجه بررسی‌های من است.

 

ناکامی‌های لوسی مونتگمری

 

سریال قصه‌های جزیره را می‌بینم و هر روز سؤالات بیشتری در مورد لوسی مونتگمری برایم بوجود می‌آید. هر نویسنده‌ای در مورد دغدغه‌های خودش می‌نویسد. هرکدام از ما بیشتر اوقات به مطالب مشخصی فکر می‌کنیم و نویسنده‌ها در مورد این مشغولیات فکری خود می‌نویسند. عناصری که مدام در نوشته‌های مونتگمری تکرار می‌شوند، این‌ها هستند:

 

دختر یتیمی که در خانواده‌ای سختگیر پذیرفته می‌شود. خانواده‌ای که علاقه‌ای به اوندارند و برحسب وظیفه از او نگهداری می‌کنند. علت این موضوع را کشف کردم. ولی عناصر دیگری هم در داستان‌های او  تکرار می‌شود:

 

علاقه به لباسهای زیبا. براحتی می‌شود حدس زد، این موضوع از  کجا شروع شده است. لوسی به خاطر خساست، عقاید متحجر پدربزرگ و مادربزرگش همیشه لباسهای زشت و بیقوراه به تن داشته و در حسرت پوشیدن لباسهای زیبا می‌سوخته است. یک دختر فقیر معمولاً چنین مشغولیات ذهنی دارد.

 

ولی چرا سارا استانلی در سن دوازده سالگی این همه به ازدواج، عشاق دلسوخته، خواستگاران خجالتی، عشق‌های از دست رفته و جوش دادن عروسی علاقه مند است؟

 

چرا در تمام قصه‌های مونتگمری، پسری از طبقه پایین اجتماع عاشق دختر داستان است؟

 

من ته و توه این قضایا را درآوردم! باباجان! من هم برای خودم میس مارپلی هستم دیگه:))))

 

لوسی مونتگمری یک خواستگار به قول خودش بی سرو پا داشته است که به او جواب رد می‌دهد. پسر چند سال بعد در اثر بیماری فوت می‌کند و مونتگمری مدت‌ها عزادار او می‌شود. آخی.... او  پسری فقیر و از طبقه پایین اجتماع را دوست داشته، ولی نتوانسته به غرورش غلبه کند و به عشق پاسخ مثبت بدهد. غرور او بیش از عشقش بود. با مرگ آن جوان، ضربه روحی شدیدی می‌خورد.

 

سپس چندین ماجرای عشقی دیگر هم داشته، ولی با بی مبالاتی یکی یکی آنها را از دست می‌دهد، عاقبت در چهل سالگی با کشیشی بسیار پیرتر از خودش ازدواج می‌کند. این کشیش علاوه بر پیر بودن یک عیب دیگر هم داشت: مرتب دچار حملات شدید افسردگی می‌شده است.

 

در حقیقت لوسی مونتگمری برای فرار از زندگی دشوارش می‌نوشته است. این هم کاری است که همه نویسنده‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها از تلخی‌های زندگی روزمره به شیرینی نوشته‌هایشان پناه می‌برند، به سرزمین زیبای رویاها، جایی که می‌توانند ماجراها را به شکلی که دوست دارند از نو بسازند.

 

بالاخره کشیش پیر می‌میرد، ولی مرگ شوهر پیر و بیمار برای لوسی مونتگمری شادمانی به ارمغان نمی‌آورد. لوسی مونتگمری در سن 67 سالگی با مصرف داروی خواب آور خودکشی می‌کند...

 

هرگز حدس نمی‌زدم خالق آن شرلی، سارا استنلی و امیلی در دره سبز چنین زندگی تلخی داشته باشد.

 

مارک تواین از ستایشگران لوسی مونتگمری است و داستان تام سایر، هاکلبری فین و شاهزاده و گدا را با الهام از نوشته‌های مونتگمری نوشته است. . بله! در داستان‌های لوسی مونتگمری یک بار گنج پیدا می‌شود (مثل تام ساویر)، یک پسر یتیم و شاد یکی از قهرمان‌های اصلی کتاب‌های لوسی مونتگمری است (مثل هاکلبری فین) یک بار یک بچه گدا شبیه به سارا از راه می‌رسد و آنها جای خود را با هم عوض می‌کنند (مثل شاهزاده و گدا). این سه داستان زیبا به صورت قصه‌های کوتاهی در میان انبوه نوشته‌های لوسی مونتگمری گم شده‌اند.

 

البته قهرمان قصه‌های مونتگمری، یک دختربچه است و قهرمان قصه‌های مارک تواین یک پسربچه. مارک تواین از مونتگمری تقلید نکرده است، بلکه او هم از زندگی پر از فراز و نشیب خود نوشته و سه شاهکار ابدی بوجود آورده است.

 

یعنی ممکن است من هم روزی بتوانم داستان بنویسم؟ نه! فکر نمی‌کنم. من واقع بین‌تر از آن هستم که   صدها بار قصه یک عشق ناکام را به ازدواجی عاشقانه و موفق تبدیل کنم. یا حس طنزپردازی‌ام کمتر از آن است که تلخی‌های کودکی‌ام را با روکش شکلاتی بپوشانم و همراه دیگران به آن بخندم. و کمروتر از آن هستم که مصیبتهای زندگی‌ام را به صورت داستان در کوچه و خیابان جار بزنم. دلم نمی‌خواهد  غصه‌هایم هزاران بار تکرار شود و حتی تا پس از مرگم باقی بماند و ذهن جوانی را آلوده کند. ولی پیش خودمان باشد... دلم می‌خواهد می‌توانستم قصه بنویسم. من عاشق قصه‌ام. کیست که داستان را دوست نداشته باشد.

 

زندگی آدمها قبل از اختراع تلویزیون چگونه بوده؟ چطور روزمرگی‌ها را تحمل می‌کردند؟ من هر شب با تماشای فیلمی یا خواندن داستانی یک ساعتی در دنیایی دیگر و رنگی‌تر زندگی می‌کنم. قبلاً مردم چگونه برهنگی حقیقت را تحمل می‌کردند؟

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

kafshghermezi

سلام

سال نو مبارک گل

چه جالب! منم امروز داشتم به نویسندگی فکر می کردم حتی چند مطلب اولم هم آماده کردم اما از ترس اینکه یکی دیگه کپی شون کنه ترسیدم تو اینترنت بذارمشون! پدرم کلی بهم خندید گفت مثل استاد ما هستی که می گفت جزوه ها کار خودمه ولی از ترس اینکه کسی ندزده کتابشون نمی کنم!! بعد ما ازشون پرسیدیم مگه تا حالا چنتا کتاب شما رو دزدیدن؟!

پاسخ
گیس گلابتون

ای جانم کفش قرمزی
منتظرم دست کم برای مسابقه نوروزی شرکت کنم جانم

موردی که نوشتی جزو سوتی های آقای طراح سایت است! انشاالله فردا برطرف می شود. همین الان هر مجله ای که باز کنی، نوشته های من کلمه به کلمه به جای نوشته های خودشان چاپ شده. هر کتاب ایرانی که باز می کنید پاراگراف های نوشته های من بدون پس و پیش کردن کلمات نقل شده است.
ناراحت نمیشوم. بلکه فکر می کنم بابا! اینها فکر می کنند من کی هستم که نوشته هام را کپی می کنند. شاید فکر می کنند حافظی سعدی چیزی هستم:)))))
بنویس جانم. بنویس. برای هر نویسنده ای، نوشتن یعنی خود زندگی

پاسخ
nooshin2013

گیس گلابتون عزیز ، چقدر این متنتون شیرین بود، خیلی عالی مینویسید ، راستی اگر یک روز این مطالب سایتتون رو کتاب کنید کتابی عالی خواهدشد منظورم همین نوشته هاست، شاید یه چیزی شبیه به کتاب بابالنگ دراز بشه ، نامه نامه ... یه قصه هم اگه همراهش دنبال بشه، عالیه،مثل قصه ازدواجتونچشمک من که دوست دارم ، کتابتونم از همین الان میخرمگلگلگل

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارم. چند بار این پیشنهاد را دریافت کرده ام. نمی دانم. شاید. بهرحال خودم هم از خواندن آنها لذت می برم، ولی نمی دانم کدامها را انتخاب کنم. در موردش فکر خواهم کرد. ممنونم

پاسخ
DrZeynab
http://a-self-raised.blogsky.com/

...منم دوماهی است که ساعتی در روز و ساعتی در شب با خواندن خاطرات زیبای شما، از زندگی خودم دور می‌شوم و به تماشای زوایای خوش‌رنگ زندگی شما می‌نشینم و چقدر لذت بردم و می‌برم، طوری‌که نتونستم بر شوق خودم برای خوندن مطالبتون غلبه کنم و فرصتم را مثلا به دیدن فیلم اختصاص بدم... الان که دارم به صفحاتی پایانی می‌رسم نمیدونم خوشحال باشم یا ناراحت. بهرحال ممنون که خاطرات و حالات و افکار خوبتون را با دیگران شریک می‌شوید. اگر اینها را به عنوان کتاب چاپ کرده بودید الان خوشحال بودم که یک کتاب 430 صفحه‌ای خواندم و لذت بردم. پیش از این زندگی‌نامه 500 صفحه‌ای استیوجابز را خوانده بودم و همینقدر میخ‌کوب شده بود.
قلمتان پرتوان و باطراوتگل

پاسخ
گیس گلابتون

سپاس. البته زندگی من به اندازه زندگی استیو جابز شگفت انگیز نیست، ولی تعریف شما را به حساب تعریف از شیوه نگارشم می گذارم. ممنونمگل

پاسخ
sahara57

سلام
منم اصلا فکر نمی کردم لوسی مونتگومری که داستانهاش پر از نور امید بوده در نهایت خودکشی کرده باشه، آن شرلی یکی از بهترین داستانهایی بود که من خوندم. ظاهرا نویسنده ها بیشتر در مورد چیزهایی مینویسن کهندارن. مثل جین آستین و خواهران برونته.
شاید هم اگه مونتگومری این کتابها رو ننوشته بود بجای 67 سالگی در 37 سالگی خودکشی می کرد!
خیلی خوبه که هنوز به خاطر دارید که چی دوست داشتید. من هم سالهای خیلی دور دوست داشتم فیلمساز بشم چون هیچی مثل عالم فیلم و سریال و رمان منو جذب نمی کرد. اما زندگ در عالم واقعی باعث شده که خیلی از این آرزوها دور بشم. عالم سرگرمی عالم بی انتهاییه. خیلی وقتها احساس می کنم فیلم ها و سریالهایی که در بچگیم دیدم بیشترین تاثیر رو چه مثبت و چه منفی در تصمیم گیری ها و هدف گذاری های زندگیم داشتن. یعنی ممکنه منم یه روزی بتونم یه شبکه خصوصی تو این کشور راه اندازی کنم؟؟؟

پاسخ
گیس گلابتون

البته که میتوانید. پنداره شما همین است.

پاسخ
atussa

باورم نمیشه نویسنده آن شرلی خودکشی کرده باشه! کتابی که با خوندنش یاد گرفتم در اوج مشکلات می شود با تغییر نگرش، به آرامش و شادی رسید....وقتی آن شرلی با لباسهای مندرس به کلیسا رفت و همه بهش زل زده بودند با خودش گفت "فکر می کنم لباس ابریشمی زیبایی به تن دارند و برای همین دیگران به لباس زیبایم زل زده اند"......فکر می کردم نویسنده کتاب هم باید مثل قهرمان داستانش پر از شادی و نشاط باشد....اما گویا اینطور نیستافسوس

پاسخ
سارانگ1

وااااو... این متن را خیلی زیبا نوشتید!!! خیلی زیبا... حظ بردم. احساس کردم تغییری در قلم شما به وجود آمده. متشکرم موضوعش هم جذاب بود.

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم سارنگ عزیزقلب

پاسخ
بهنوش

سلام
چقدر این پست هاتون و دوست دارم. ممنونم که می نویسید
اون سه صحنه رو یادمه ولی چه جالب نمی دونستم مارک تواین ازشون ایده گرفته ... راستش برعکس فکر می کردم :))))
هوشنگ مرادی کرمانی هم داستان تلخی های زندگی بچگیش رو نوشته (شما که غریبه نیستید... من عاشق این انتخاب اسمش هم هستم) درست میگید تلخی های بچگی رو روکش شکلات زده بهش و هممون با قصه های مجید بهشون می خندیم

پاسخ
گیس گلابتون

شما حس طنز قوی ای دارید. خیلی قوی. کاری که من نمی توانم انجام بدهم، شما می توانید انجام بدهید. پنداره شما شاد کردن بچه ها با نمایش عروسکی خنده دار است. یادتان هست؟

پاسخ
ریحون

سلام لبخند

نوشته های یه انسان واقع بین که با روان شناسی و تاثیر نوشته ها بر روی فکر و ذهن مردم آشنایی دارد، بسیار بسیار ارزشمندتر است کسی است که رنج ها، زخم ها و عقده های کودکی اش را به اشکال مختلف به خورد مردم می ده و از همه بدتر خودش هم نمی دونه داره با روح و روان دیگران چه می کنه. کسی که می دونه، نمی شه همیشه به همه چیز خندید، داستان های مهم تری می نویسه.

خانم چشمه علایی امیدوارم به زودی داستان های شما رو بخوونیم. من به ندرت در زندگی داستان و رمان خوندم. دقیقا به دلیل کم رنگ بودن نگاه واقع بینی در بیشتر داستان های عامه پسند و از طرف دیگه نگاه زیاده از حد تیره و منفی در باقی داستان ها.

نویسنده ای که بتونه این دو مورد رو در توازن نگه داره، هنرمند واقعیه. ما فقط داستان می خونیم که از دنیای واقعی دور بشیم یا داستان می خونیم تا راه و رسم زندگی رو یاد بگیریم؟ قدیم ها رو نمی دونم، اما می دونم دخترای تحصیلکرده زیادی هستن که دوست دارن، داستان های ارزشمند بخونن.

من فکر می کنم شما می تونید داستان های تاثیرگذاری بنویسید. چون شما اسلحه ای دارید که درصد بیشتر نویسنده ها از اون بی بهره ان. روان شناسی! می تونید داستان هایی بنویسید که به جای روایت یه مسئله به ده ها شکل متفاوت، راه خروج درست رو به خواننده یاد بده. گل

پاسخ
گیس گلابتون

مرسی ریحون عزیزم... چه جالب... چه نکته جالبی. ممنون

پاسخ
شاینا

منم نوشتن را دوست دارم. از بچگی خوب می نوشتم. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. آدم به دنیایی که از ذهنش به روی کاغذ می آید دل می بازد و وابسته به آن می شود. دلش می خواهد واقعا آن اتفاق ها بیافتد. هر چه در ذهنش است با نوشتن پررنگ تر و قوی تر می شود. تلخی ها تلخ تر و شیرینی ها رویایی می شوند. شما درست می گویید . داستان انعکاس زندگی و افکار ماست. من نوشته هایم را به هیچ کس نشان ندادم به جز دایی مرحومم چون نمی خواستم کسی از خصوصی هایم با خبر شود. ای کاش راهی برای نوشتن سالم پیدا می شد. می دانی گیس گلابتون دوتا داستان عاشقانه زیبا توی ذهنم هست اما حتی می ترسم به آن فکر کنم چون می دانم وابسته اش می شوم. واقعا نمی دانم چکار کنم. امیدوارم شما در این راه موفق شوید. گیس گلابتون می خواستم بهتون بگویم که تجربه بیست ساله کاری شما و دوازده سال تحصیلات شما و جاهایی که رفته اید بهترین منبع برای داستان های زیبا است. من به شخصه عاشق خاطرات کاری شما هستم. اصلا سالها است که وبلاگ هایی با این موضوع می خوانم. نه تنها من که برای خیلی ها جذاب است. داستان یک زن کارآفرین یا مادر ناتنی و خیلی عناصر جذاب دیگر در زندگی شما وجود دارد که پتانسیل تبدیل شدن به قصه را دارند. من به شما پیشنهاد می کنم در انجمن ادبیات داستانی واقع در خیابان ویلا عضو شوید. حتی اگر یکی دوبار در جلسات شرکت کنید راه کار به دستتان می آید. حتی خاطرات روزانه شما پر است از منبع الهام برای نوشتن. امیدوارم به زودی داستانی زیبا بنویسید گیسوجان.

پاسخ
گیس گلابتون

انجمن ادبیات داستانی خیابان ویلا؟
مرسی شاینای نازنین. متشکرم
تجربیاتم به عنوان جراح را ننوشتی. از بس که در مورد این تجربیات سکوت کرده ام. نمی دانم خیال دارم کی مهر سکوت را از لبم بردارم
مارک تواین زندگینامه خود را نوشته و شرط کرده صد سال پس از مرگش چاپ شود... شاید من هم چنین کاری بکنم:))))

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet