مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1397/11/06 10:45

مهارت هشتم زندگی: مهارت حل مسئله

مهارت هشتم زندگی: مهارت حل مسئله

 

زندگی، سراسر حل مسئله است. این جمله، عنوان یکی از کتاب‌های پویر است. کارل پویر، فیلسوف، ریاضی دان و اندیشمند اتریشی ( تولد 1902- مرگ 1994)  یکی از بزرگترین فیلسوف‌های قرن بیستم است. جمله زیبای زندگی، سراسر حل مسئله است، بهانه‌ای شد برای مطرح کردن هشتمین مهارت زندگی یعنی مهارت حل مسئله برای شما عزیزان.

ممکن است بعضی از شما فکر کنید، زندگی خوب یعنی نداشتن مسئله و مشکل. در حالی که مشکلات و مسائل بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و زندگی یعنی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات.  در واقع خوشی و ناخوشی و به اصطلاح خوشبختی و بدبختی آدم‌ها در نگاهی است که به مشکل دارند. وقتی تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات زندگی را حل کنیم، انرژی و انگیزه و شور و شوق پیدا می‌کنیم. ولی اگر تسلیم مشکلات بشویم یا دیگران را برای مشکلات زندگی‌مان سرزنش کنیم، احساس بدبختی خواهیم کرد. اگر انسان بپذیرد زندگی عین مسئله است، ذهنش بر حل مسائل متمرکز می‌شود و از موفقیت‌هایش لذت می‌برد. این یعنی زندگی خوب یعنی خوشبختی. کسی که از همه عالم و آدم طلبکار است، به جان همه نق می زند که من نمی‌بایست چنین مشکلی داشته باشم یا استحقاق من از فلانی بیشتر است نه خیری به زندگی خودش می‌رساند و نه خیری به زندگی دیگران.

این‌ها نوشته‌های یک دختر دانشجوی 19 ساله است:

نمیدونم از بدشانسی منه یا حمکت خداست که انقدر مشکل واسه من پیش میاد..جالبه که دوستم  هزار جور زیرآبی میره وهیچکس نمیفهمه ولی یه تقلب کوچیکه منو عالم وآدم فهمیدن و واسم کمیته تشکیل دادن. این اتفاق رو اسمشو دقیقاً چی میذارن؟؟ بدشانس بودن؟ یا حکمت خدا؟؟؟ نکنه حکمت خدا بوده که بین این  همه دانشجو که سر امتحان تقلب میکنن منه بدبخت لو برم. خدایا عادلانه نیس!!! عادلانه نیس که این همه مشکل واسه من پیش  بیاد...

این دختر دانشجو سر امتحانات تقلب کرده و مراقب، مچ او را گرفته است. قرار شده به کمیته هیات مدیره برود تا در مورد او تصمیم گیری شود. به نحوه نگرش او به مسئله توجه کنید:

  • دوست من هزار جور زیرآبی میره و هیچکس نمیهفمه
  • من فقط یک تقلب کوچک کردم
  • علت این مسئله چیست؟ بدشانسی؟ حکمت خدا؟
  • عادلانه نیست

    متاسفانه دوست جوان ما، از مهارت حل مسئله برخوردار نیست. به جای این که مشکل را درک کند و برای آن چاره بیندیشد، مشکل را قبول نمی‌کند و آن را یک تقلب کوچولو می‌داند. معتقد است چون دیگران خلاف می‌کنند، عادلانه نیست او برای خطایش مجازات شود. اگر این دوست عزیزمان بسرعت مهارت حل مسئله را یاد نگیرد، بزودی دچار مشکلات زیادی خواهد شد، زیرا بیشتر مشکلات زندگی از امتحانات میان‌ترم دانشگاه بسیار دشوارتر هستند.

     

    آنچه باعث برتری انسان نسبت به سایر موجودات است، طرز برخورد او با مسائل و مهارت او در حل مشکلات است. گاهی اوقات ما در حل مسائل خود را ناتوان و عاجز می‌بینیم و دست به دامن دیگران می‌شویم. اما دیگران همیشه کنار ما نیستند تا به کمک کنند و از طرف مسائل و مشکلات زندگی هم یکی دو تا نیست که بخواهیم برای حل هر مشکل، دور هم بنشینیم و مسئله را مطرح و حل کنیم. هر انسانی باید بتواند با مشکلات زندگی‌اش روبرو شود و باید توانایی حل مسئله را در خود تقویت کند.

     

    اجازه بدهید با یک مثال موضوع را واضح‌تر توضیح بدهم:

    فرض کنیم دانش آموزی در امتحان میان‌ترم نمره ریاضیات، نمره بدی گرفته است

    ممکن است او معلم را برای نمره بد ریاضی‌تان سرزنش کند: معلم ما اصلاً بلد نیست ریاضی درس بدهد. تند تند مسئله‌ها را حل می‌کند و اهمیت نمی‌دهد آیا شاگردان چیزی یاد گرفته‌اند یا نه؟ یا ممکن است بگوید: معلم با من لج است و به من نمره خوب نمی‌دهد.

    ممکن است خودش را سرزنش کند: من خنگ هستم. اصلاً هوش ریاضی ندارم. مغزم از گچ است!

    آیا سرزنش خود یا دیگری نمره ریاضی این دانش آموز را بهتر می‌کند؟ خیر! پس چه باید کرد؟ باید با کمک مهارت حل مسئله، گام به گام پیش برود تا مسئله و مشکل خود را حل کند.

 

 

راهنمای گام به گام مهارت حل مسئله:

  • 1-مسئله را تشخیص بده و آن را قبول کن!

    قبل از این که سعی کنید راه حل پیدا کنید لازم است قبول کنید که مشکل دارید. اگر به مشکلات اهمیت ندهید و از آنها فاصله بگیرید، آن‌ها حل نمی‌شوند، بلکه فاصله شما از راه حل بیشتر و بیشتر می‌شود. در مورد مثالی که در بالا آوردم، لازم است دانش آموز گرامی، قبول کند مشکل او، پایین بودن نمره ریاضی است، بدون سرزنش خودش یا دیگری.

     

  • 2-مسئله را تجزیه و تحلیل کن!

    تجزیه و تحلیل مشکلات، مهم‌ترین بخش حل مسئله است. اگر مشکل و مسئله‌ای بخوبی بررسی شود، نیمی از مشکل حل شده است. مهم است ما علت اصلی بوجود آمدن مشکل را بشناسیم تا بتوانیم مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنیم. شاید این داستان را شنیده باشید:

    دلاوری شجاع از کنار رودخانه‌ای رد می‌شده که می‌بیند یک نفر در حال غرق شدن است. او بسرعت به داخل آب شیرجه می زند و غریق را نجات می‌دهد. به محض آن که غریق اول را نجات می‌دهد، می‌بیند یک نفر دیگر هم در رودخانه افتاده، او دومین غریق و بعد سومین و چهارمین غریق را نجات می‌دهد. وقتی می‌خواسته برای نجات پنجمین غریق به داخل رودخانه بپرد، یک نفر فریاد می زند:

  • ای مرد نیک! به جای نجات دادن غریق‌ها، به بالای رودخانه برو. یک نفر دیوانه دارد مردم را یکی یکی به رودخانه می‌اندازد. برو و جلوی او را بگیر!

 

گاهی اوقات ما مثل همین دلاور رفتار می‌کنیم. به جای این که ریشه مشکلات را شناسایی و ریشه کن کنیم، سرمان به حل کردن مشکلات فرعی گرم می‌شود. در مثال نمره بد ریاضی، اگر دانش آموز مشکل نمره بد را ریشه‌ای بررسی کند متوجه می‌شود به اندازه کافی ریاضی بلد نیست. به جای این که وقتش را صرف سرزنش خود یا معلم کند، باید دنبال راهی برای یادگیری بهتر ریاضی باشد.

 

  • 3-متعهد شو و مسئله را حل کن!

    از خود بپرسید حل کردن این مسئله چه فایده‌هایی برای شما دارد؟

    دانش آموزی که در ریاضی نمره بدی گرفته می‌داند اگر ریاضی را بهتر یاد بگیرد، می‌تواند بسادگی در امتحان ریاضی قبول شود، معدل بهتری خواهد داشت و از دلشوره و نگرانی برای نتیجه امتحانات راحت خواهد شد.

    سپس متعهد شوید مسئله را حل کنید. مسئولیت خود را در حل مسئله و مشکل بپذیرید. معلمین موفقیت پیشنهاد می‌کنند یک تعهد کتبی بنویسید و زیر آن را امضا کنید:

    من ... متعهد می‌شوم نمره ریاضی آخر ترم بالاتر از ... کسب خواهم کرد.

    امضا:   .....

     

  • 4-راه حل پیدا کن!

    برای این منظور لازم است تعداد زیادی راه حل پیدا کنید و از خود بپرسید کدام یک از راه حل‌ها بهتر است؟

    دانش آموز مثال بالا ممکن است این راه حل‌ها را در نظر بیاورد:

  • سر امتحان تقلب خواهم کرد
  • پس از امتحان به معلم التماس می‌کنم نمره بهتری به من بدهد
  • نزدیک امتحان چند ساعت درس با معلم خصوصی خواهم گرفت
  • به کلاس تقویتی ریاضی خواهم رفت
  • هر شب نیم ساعت اضافی تمرین ریاضی حل خواهم کرد

    کدام راه حل بهتر است؟

    اگر دانش آموز تصمیم بگیرد تقلب کند، ممکن است سر امتحان مچ او را بگیرند و از مدرسه اخراج شود. پس این راه حل، راه حل خوبی نیست.

    اگر او تصمیم بگیرد پس از امتحان به معلم التماس کند، ممکن است نتواند معلم را راضی کند نمره بهتری به او بدهد. پس این راه حل هم مناسب نیست.

    اگر او تصمیم بگیرد نزدیک امتحانات چند ساعت معلم خصوصی داشته باشد، شاید کمی نمره ریاضی‌اش بهتر شود، ولی به احتمال زیاد نمره او خیلی بالاتر نخواهد رفت و استرس و نگرانی او چندان کم نخواهد شد.

    ولی اگر او تصمیم بگیرد به کلاس تقویتی ریاضی برود و هر شب نیم ساعت تمرین ریاضی حل کند، به طور حتم ریاضی را بهتر خواهد آموخت و نمره بهتری خواهد داشت.

     

  • 5-معطل چه هستی؟ اقدام کن!

پس از این بهترین راه حل را پیدا کردید، باید اقدام کنید. بهترین راه حل‌ها اگر بکار گرفته نشوند، بی فایده هستند. خب... دانش آموزی عزیزی که نمره ریاضی خوبی نداشتید، الان قرار است چه کار کنید؟ پس چرا هنوز دارید مقاله می‌خوانید؟! بفرمایید سر درس و مشق!

 

 

 


نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

tannaz1989

سلام گیس گلابتون جونم. خیلی دوستتون دارم. عالی بود این مقاله. باید اعتراف کنم که هنوز هم این مهارت رو ندارم و بیشترین مشکلم در پیدا کردن ریشه مشکل و بعد یافتن راه حل مناسب هست. گاهی وقتا فکر می کنم یه راهی مناسبه ولی بعد از مثلا یکی دو سال میفهمم که اصلا مناسب نبوده. خلاصه خیلی عالی بود این مقاله. فکر کنم باید دست کم ده بار این مقاله رو بخونم . سپاسگزارم از شما.

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. بله زندگی یعنی حل مسئله. اگر بتوانیم مسائلمان را خوب حل کنیم، پس می توانیم خوب زندگی کنیم.

پاسخ
تکتم خانم

سلام خانم دکتر عزیز
چه حسن تصادفی دقیقا من امروز در یک جلسه یا بهتر بگم کنفرانس در همین مورد شرکت کردم هم صحبت های شما و هم صحبت های خانم مشاور خیلی جالب و تاثیر گزار بودند.
با آرزوی بهترین ها برای شما

پاسخ
گیس گلابتون

چه عالیلبخند

پاسخ
شهناز 2

سلام علیکم ..مهارت بسیار مهم و جالبی هست ولی فکر کنم تا حالا بهش بی توجه بودم چند بار باید خدا رو شکر کنم به خاطر آشنایی ام با شما .فرشتهالهی زندگیتون پر از شادی باشه گل

پاسخ
گیس گلابتون

شما لطف دارید. متشکرم

پاسخ
آزاده ش

سلام وقتتون بخیر و شادی
گیس گلابتون جان خیلی این روزها نیاز به این تذکر داشتم.
شاد و سلامت باشین.

پاسخ
najme55

سلام گیس گلابتون عزیز! امروز بعد از مدتی پاکسازی و محدود سرزدن به اینستاگرام کشش پیدا کرده ام مطالب مفید و قشنگ شما را بخوانم یا بازخوانی کنم... شنیده بودم که اینستا آدم را خنگ و بی تمرکز میکنه ولی باورش سخت بود! مدتیه کمتر حوصله خواندن مطالب طولانی و مفید دارم و معتاد مطالب جال و سرگرم کننده و بیخودی شدم. گهگاهی هم که به سایتتون سر زدم با گوشی بوده که پسوردم روش نیست و نمیتونم کامنت بذارم. کلی احساس مفت خونی و دین بر گردنم حس میکنم بخاطر همه حسهای خوبی که گرفتم و منعکس نکردم.
ایشالا دوباره غرق میشم تو مطالبتون و خودمو صید میکنم از وسط امواج محبت مادرانه و معلمانه کلماتتون.

پاسخ
گیس گلابتون

شما لطف دارید و مثل همیشه کلام شیرین شما، قلب مرا نوازش می کند. سپاس

پاسخ
nazigh

سلام
میخواستم یک کتاب ریاضی رو‌ که نیاز به تمرکز بالایی داشت بخونم. هر کاری میکردم نمیتونستم چون کارهای مهم تر از اون داشتم که بایست انجام میدادم و همینا نمیذاشتن تمرکز کنم. از اینکه نمیتونستم این کتابه رو که پیش نیاز بقیه درسا بود بخونم خیلی ناراحت بودم و کوشش هام بی نتیجه میشد. تا اینکه اومدم اینجا و تصمیم گرفتم مهارت حل مساله رو روی موضوع اعمال کنم. چند تا راه حل پیدا کردم که چندان عملی نبودند مثل: کمتر تلویزیون ببین و شبکه های اجتماعی برو تا ذهنت از شلوغیا آزاد شه واسه مطالعه، صبح ها ورزش کن تا مغزت بهتر کار کنه و مطلب رو براحتی درک کنی، این کتابه رو که بخونی بقیه آب خوردنند تحمل کن تا تموم شه ... ولی جواب نمیدادند. ناامید نشدم گفتم اونقدر راه حل بده تا پیدا شه، کمی هم از طوفان فکری استفاده کردم تا خدا رو شکر راه رو‌ پیدا کردم (استمرار رمز موفقیته لبخند). نتیجه این شد که فیلم مربوط به این درسه رو یک دور با سرعت بالا مثل تندخوانی کتاب تماشا کنم، هر جاشو متوجه نشدم دور بعدی میشم، بعد حس و حال مرور کتاب رو‌ هم پیدا میکنم. روشی که قبلا برای درس های بد قلق استفاده کرده بودم و نتیجه گرفته بود ولی الان یادم نبود. اونقدر راه حل دادم تا این راه از لایه ها پایینی ضمیر ناخودآگاهم اومد رو و منو شگفت زده کرد.. ممنونم خدای مهربون و گیسی جونمممم گل

پاسخ
گیس گلابتون

فوق العاده است! چه تکنیک جالبی! ماشاالله شما به مهارت حل مسئله مسط شده اید. آفرینگل

پاسخ
nazigh

کار راحتی نبود ولی با پافشاری روی آموزش هایی که شما به من میدید همه چی سهل و آسون میشه. کاش این آموزش ها رو‌تو مدرسه دیده بودم هیییییییی

پاسخ
گیس گلابتون

درود بر شماقلب

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet