مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1398/01/19 12:11

چگونه شاد باشیم؟

چندی پیش مصاحبه شش‌دقیقه‌ای با دکتر ماریا سیروا را دیدم. ایشان دکتر روانشناس مثبت‌گرا هستند. خانمی با موهای یکدست سفید و چشم‌های قهوه‌ای آرام و عمیق. چین‌های عمیقی روی صورتش است ولی چشمانش مثل یک نوجوان می‌درخشد. فقط شش دقیقه حرف زد، ولی به‌اندازه شش ساعت حرف خوب زد: چگونه در شرایط دشوار شاد بمانیم و روحیه مثبت خود را حفظ کنیم؟ مطلبی که من از ماه مهر 1397 تابه‌حال با آن دست‌به‌گریبانم. همه آنچه من در طول شش ماه آموخته بودم، او در شش دقیقه بیان کرد.

متنی که در زیر می‌آید بازنویس دقیق حرف‌های او نیست، بلکه من مطالبی را به آن اضافه کرده‌ام. کلمات را جابجا کرده‌ام یا تغییر داده‌ام. در واقع متن زیر، اصلاً مصاحبه دکتر ماریا سیروا نیست بلکه متنی است که من با الهام از حرف‌های او نوشته‌ام.

 

شادی چیست و آدم‌های شاد با سایرین چه تفاوتی دارند؟

خوشحالی، خرسندی یا شادی، یک حالت روانی است که در آن فرد احساس مثبت دارد و معمولاً حالتی ناپایدار است. نکته مهم این است که شادمانی یک انتخاب است. فرد شاد انتخاب کرده شادمان باشد.

در حال حاضر میزان شادی افراد قابل‌اندازه‌گیری است. پرسشنامه‌هایی تهیه شده که با پاسخ دادن به سؤالات استاندارد آن‌ها می‌توانید نمره شادی خود را اندازه بگیرید. نمره یک یعنی فرد به‌کلی ناشاد و مستأصل است و نمره ده یعنی از شادی روی پای خود بند نیست. می‌زند و می‌رقصد و در نشئه شادمانی سیر می‌کند.

وضعیت شادی در ایران چگونه است؟ لطفاً روی لینک زیر کلیک کنید تا وضعیت شادی در ایران را مطالعه بفرمایید.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%88%D8%B4%D8%AD%D8%A7%D9%84%DB%8C

 

 

40% میزان شادی وابسته به ژنتیک ماست. یعنی بعضی افراد ژن‌هایی را به ارث می‌برند که سبب می‌شود میزان سروتونین و دوپامین خون آن‌ها به‌طورکلی بالا باشد. بیولوژی آن‌ها سبب می‌شود خیلی سخت نگیرند و روحیه مثبت‌تری داشته باشند.

40% دیگر میزان شادی ما وابسته به محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم. اگر دوران کودکی ما در خانواده شاد و مستحکم و صمیمی طی شود، یاد می‌گیریم شادتر زندگی کنیم. اگر شرایط جامعه ما، شادی را تشویق و ترویج کند، ما آدم‌های شادتر خواهیم بود. اگر بدشانس باشیم و در خانواده‌ای آشفته و مضطرب و غم‌زده بزرگ شویم، یاد می‌گیریم ناشاد باشیم. اگر جامعه ما غم و اندوه را ترویج کند، ما یاد می‌گیریم ناشاد باشیم. اگر جامعه خندیدن را بد بداند، ما یاد می‌گیریم قهقهه‌ها خفه کنیم. اگر جامعه، والدین خوب را والدین مضطرب و نگران بداند و انتظار داشته باشد ما خود را برای فرزندانمان قربانی کنیم، یاد می‌گیریم والد خوب، والد قربانی و ناشاد است. وضعیت‌های نابسامان اجتماعی مثل جنگ، آشفتگی اقتصادی کشور و بلایای طبیعی سبب می‌شود میزان شادی مردم جامعه کاهش پیدا کند.

20% میزان شادی وابسته به انتخاب ماست. ما می‌توانیم آگاهانه انتخاب کنیم زندگی شادتری داشته باشیم. این مقاله به این مسئله می‌پردازد، زیرا ما نمی‌توانیم ژن‌های خود را تغییر بدهیم یا دوران کودکی خود را عوض کنیم، ولی در هرلحظه زندگی می‌توانیم تصمیم بگیریم شاد باشیم. چگونه؟ در این مقاله به این سؤال پاسخ می‌دهد.

قبل از پاسخ دادن به سؤال «چگونه آگاهانه انتخاب کنیم شاد باشیم؟» لازم است مسائل پایه‌ای درباره شادی را بدانیم.

 

در طول زندگی، نمره شادی فرد به خاطر تغییر شرایط زندگی و به خاطر انتخاب‌های شخصی تغییر می‌کند.

عده‌ای از نظر بیولوژیک شادتر هستند چون ژن‌های خوشی را به ارث برده‌اند و در خانواده شادی بزرگ شده‌اند. این افراد به‌طورکلی زندگی و دنیا را شادتر تجربه می‌کنند. نمره شادی این افراد بین 10-5 متغیر است؛ یعنی در بدترین شرایط زندگی هم این افراد به افسردگی حاد و دردناک دچار نمی‌شوند. اگر شانس یاری کند و خودشان انتخاب‌های خوبی داشته باشند، می‌توانند نمره 10 خوشبختی را هم تجربه کنند.

عده‌ای دیگر ژن‌های ناشادی را به ارث برده‌اند و در خانواده‌های ناشاد بزرگ شده‌اند. نمره شادی این افراد ممکن است 7-2 باشد؛ یعنی اگر انتخاب‌های بدی داشته باشند به‌سادگی می‌توانند در چاه تاریک افسردگی غرق شوند؛ اما اگر انتخاب‌های خوبی داشته باشند می‌توانند نسبتاً شاد باشند.

آیا شما ژن‌های شاد را به ارث برده‌اید؟ آیا در خانواده شادی بزرگ شده‌اید؟ خوشا به حال شما. با انتخاب‌های آگاهانه و هوشمندانه، شادی خود را دائمی کنید و به حداکثر برسانید.

آیا شما بدشانس هستید و ژن‌های ناشاد را به ارث برده‌اید و در خانواده‌ای ناشاد بزرگ شده‌اید؟ نگران نباشید. شما هم می‌توانید شادمان باشید به‌شرط آن‌که قاطعانه تصمیم بگیرید شاد باشید. این مقاله به شما کمک می‌کنید شادی را در چنگ بگیرید.

 

آدم‌های شاد چه تفاوتی با سایر افراد دارند؟

آدم‌های شاد از نظر بیولوژیک، هورمون سروتونین و دوپامین بیشتری در بدن دارند و معمولاً شرایطی را انتخاب می‌کنند که شادتر است.

 

چگونه در شرایط دشوار شاد بمانیم؟

برای حفظ شادمانی در شرابط دشوار، دو کار می‌توانیم انجام بدهیم:

  • 1-به‌جای تمرکز و توجه به مسائل ناخوشایند زندگی، به مسائل خوب توجه کنیم، حتی اگر لحظاتی کوتاه باشند. برای مثال هر شب از خود بپرسیم: امروز چه اتفاق خوبی رخ داد؟ آن شادی و خوشی را به خاطر بیاوریم و در ذهن مرور کنیم تا تثبیت شود.
  • 2-به زندگی خود معنا بدهیم. هدفی برای خود در نظر بگیریم و ببینیم سختی‌های زندگی چطور به ما کمک می‌کند به هدف و معنای زندگی خود برسیم. بیشتر افراد در دوران سختی می‌شکنند، ولی بعضی افراد انتخاب می‌کنند از دوران دشواری برای رشد استفاده کنند. تخته‌سنگ‌هایی که در مسیر زندگی است، به‌جای این‌که موانعی در راه باشند، می‌توانند پله‌هایی برای بالا رفتن باشند.

هر دو مطلبی که بیان کردم به این مسئله اشاره می‌کند که ما می‌توانیم «انتخاب کنیم» شاد باشیم.

 

چطور به افرادی که دچار بیماری‌های سخت هستند و روبه‌مرگ، بگوییم شاد باشند؟

به آن‌ها می‌گوییم شما در جهنمی سوزان هستید. آیا می‌خواهید جهنم بیشتری را تجربه کنید؟ خیر! پس بهشت را به این جهنم بیاورید. در جستجوی خوبی‌ها و شادی‌های زندگی‌تان باشید. مهربانی‌هایی که در حق شما می‌شود، توجه‌هایی که دریافت می‌کنید، مراقبت‌هایی می‌گیرید. هریک از این‌ها کورسویی از امید است. به همین‌ها چنگ بزنید و لحظات بهشتی را در جهنم زندگی‌تان تجربه کنید. به خود بگویید با این شرایط دشواری دارم، باز هم می‌توانم کارهای خوبی در این دنیا انجام بدهم.

 

چطور به آدم‌ها کمک کنیم شادتر باشند؟

اگر به آدم‌ها بگوییم تو باید شاد باشی و دست از غصه خوردن برداری، هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیریم. به‌جای این کار می‌توانیم دو اقدام کنیم:

  • 1-شادی مسری است. اگر خودمان شاد باشیم، مطمئن باشیم شادی را در جهان می‌پراکنیم. پس به‌جای این‌که دیگران را وادار کنیم شاد باشند، روی شادی خودمان متمرکز باشیم و آگاهانه انتخاب کنیم که شاد باشیم.
  • 2-به سایر افراد بگوییم من انتخاب کرده‌ام شاد باشم و روی خوبی‌ها و شادی‌ها متمرکز باشم. درباره انتخاب خودتان حرف بزنید و آگاهی را گسترش بدهید.

 

چطور همیشه شاد و خوشبخت باشیم؟

این سؤال خوبی است. این یک سؤال یک‌میلیون دلاری است. برای این‌که تغییری پایدار در زندگی‌مان ایجاد شود باید رفتارمان را تغییر بدهیم. با فکر کردن به شادی، خواندن مطالب، یادداشت‌برداری و سر تکان دادن هیچ تغییری در زندگی ما ایجاد نمی‌شود، بلکه لازم است رفتارمان را تغییر بدهیم. دو تغییر رفتاری مهم عبارت است از:

  • 1-آگاهانه سپاسگزاری را در خود تقویت کنیم و لحظات خوب را در ذهن خود ثبت کنیم. تمرین سپاسگزاری
  • 2-آگاهانه معنا و مفهومی گرامی برای زندگی خود انتخاب کنیم. به خود بگوییم چگونه از شرایط دشوار زندگی برای رشد استفاده کنم؟ این شرایط چه درس‌هایی برای من دارد؟ چگونه در این شرایط سخت می‌توانم کارهای خوبی برای عزیزان خود انجام بدهم؟

 

توجه کنید بسیاری از معلمان شادی و پیام‌آوران نور، از شرایط سخت عبور کرده مثل فولاد در کوره زندگی آبدیده شدند و سپس پیام شادی و مثبت اندیشی را در جهان پراکندند. دوران کودکی آشفته و پرخشونت، ورشکستگی، بی‌پولی، طلاق و بیماری سبب شد آن‌ها معنای بزرگ‌تر در زندگی بیابند. شما هم می‌توانید از شرایط دشوار استفاده کنید و روحیه مثبت را در خود بپرورانید. روحیه فردی که با زندگی می‌رقصد و زندگی را در کنترل خود دارد، به‌جای این‌که تصور کند مورد هجوم مشکلات زندگی قرارگرفته است.

  

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

Rose

سلام.
ممنونم. ان شاالله هزاران برابر شادی ای که به دیگران اموزش میدید روزیِ خودتون باشه.
داشتم با خودم زمزمه میکردم که امروز که روز تولدمه یه اتفاق خوب میفته، که ایمیل شما را دیدم و با خودم گفتم این از اولین اتفاق خوب امروز🌷🌷

پاسخ
گیس گلابتون

تولدتون مبارکهورا

پاسخ
Firuze

ممنون که درباره شادی مینویسید
خواهش میکنم در صورت امکان مطالب بیشتری در این باره بنویسید همه ما به مطالب این چنینی نیاز داریم، سپاسگزارمگل

پاسخ
گیس گلابتون

بله حتما

پاسخ
tannaz1989

با عرض سلام واحترام. بی نهایت از خوندن این مقاله لذت بردم. شما نگاه من رو به چالش های زندگیم تغییر دادین. بر خلاف همیشه که تا تقی به توقی می خورد من احساس قربانی شدن و بدبختی و استیصال می کردم حالا کم کم داره نگاهم به چالش هام تغییر میکنه. واقعا ازتون سپاسگزارم. انشاالله همیشه سلامت باشید.

پاسخ
گیس گلابتون

درود بر شماگل

پاسخ
Zj

سلام خانم دكتر
بنظرم مطالب مربوط به چگونه هميشه شاداب و پرانرژي باشيم كه قبلا از شما دريافت كردم را زدم به ديوار، وقتي اون موارد را رعايت ميكنيم خودمون تصميم ميگيريم مسول شادي خودمون باشيم ، معناي زندگي همون دل و روحمون هست ، مثلا با انجام كارهايي كه بتونيم ديگران را شاد كنيم دل و روح ما هم شاد ميشه ، منم اين موضوع معناي زندگي رو خيلي دوست دارم ، .....

پاسخ
Zj

ببخشيد در مورد مطلبي كه نوشتم جمله ي اول منظورم اين بود كه اون جزييات بر ميگرده به اين تصميم براي شاد بودن و معناي زندگي ، چون من وقتي حالم خوب نيست از خودم ميپرسم چرا حالم خوب نيست به اون برگه نگاه ميكنم و خودمو ارزيابي ميكنم،

پاسخ
گیس گلابتون

بله. در ادامه مطلب میخواستم بگویم شادابی پایدار به همین منظور تهیه شده است.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet