مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1398/07/28 09:12

کتاب:والدین سمی- بخش دوم

 بخش اول را اینجا بخوانید

 

تفاوت خانواده سالم با خانواده سمی

یکی از تفاوت‌های اصلی خانواده‌های سالم و خانواده سمی، میزان آزادی و اختیار تک‌تک افراد خانواده است.

در خانواده‌های سالم، والدین فرزندان خود را تشویق می‌کنند مستقل شوند. به آن‌ها اجازه می‌دهند فردیت خود را حفظ کنند و به آن‌ها مسئولیت‌هایی متناسب سنشان داده می‌شود تا استقلال و توانمندی را تجربه کنند.

در خانواده‌های ناسالم کاملاً برعکس است. والدین سمی به فرزندان خود می‌فهمانند که عقیده آن‌ها هیچ ارزشی ندارد. آنچه ارزش دارد عقیده والدین است و آن‌ها وظیفه‌ دارند افکار و احساسات خود را با والدینشان هماهنگ کنند. والدین سمی برای حریم شخصی فرزندشان هیچ ارزشی قائل نیستند و در همه تصمیم‌ها و کارهای آن‌ها مداخله می‌کنند. بعلاوه اجازه تجربه و استقلال به آن‌ها داده نمی‌شود تا هرگز نتوانند از زیر سایه اقتدار والدینشان خارج شوند. در خانواده سمی همه اعمال و رفتارها غیرمنطقی و خشن است.

 

اگر والدین شما سمی بوده‌اند، احتمالاً چنین دیدگاهی دارید:

  • من نمی‌توانم به کسی اعتماد کنم
  • من آدم ارزشمندی نیستم
  • من دوست داشتنی نیستم

حالا که متوجه شدید شما دست پرورده والدین سمی هستید، چه کار می‌توانید بکنید؟ در بخش دوم کتاب "والدین سمی" راهکارهای آموزش داده می‌شود. البته اگر شما در کودکی مدام و بشدت مورد تنبیه جسمی قرار گرفته باشید یا قربانی تجاوز جنسی هستید، لازم است تحت نظر یک روانشناس زبده قرار بگیرید. توجه داشته باشید تنها شما نیستید که فرزند والدین نادان و سمی بوده‌اید. این مشکل میلیون‌ها میلیون انسان است. تا زمانی که نتوانیم نسلی سالم از والدین آگاه پرورش دهیم، معضلات خانوادگی و اجتماعی ناشی از کودکان زخم خورده که بزرگسالان آینده را تشکیل می‌دهند، ادامه خواهد داشت.

 

چه باید کرد؟

یک) ترک اعتیاد

اگر به خاطر کاهش دردهای روحی ناشی از مشکلات روانی مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کنید، نخستین اقدام شما کنار گذاشتن اعتیاد است. اگر کنترل اعتیاد خود را نداشته باشید چطور می‌توانید کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید؟

 

دو) لازم نیست والدین خود را ببخشید!

اگر والدی سال‌ها به جسم و روح ما آسیب زده  و در نتیجه حال و آینده‌مان را فلج کرده باشد، نمی‌شود به این راحتی او را بخشید. پس لازم نیست برای این کار خود را تحت فشار بگذارید. در واقع در حین شفا یافتن ممکن است لازم باشد رابطه با والد ستمگر کم کنید یا حتی به صورت موقت یا دائم قطع رابطه کنید. شما نمی‌توانید هر روز زهر بنوشید و در عین حال بهبود پیدا کنید.

(این پاراگراف از طرف گیس گلابتون و برای فرهنگ ما نوشته شده است: در غرب فرزندان 18 سالگی خانه والدین خود را ترک می‌کنند و اگر پس از 18 سالگی همچنان با والدین خود زندگی کنند، از نظر غربی‌ها بسیار عجیب است. در ایران معمولاً فرزندان تا هنگام ازدواج در خانه والدین باقی می‌مانند. پس از ازدواج هم ممکن است آپارتمانی مجاور والدین به آن‌ها داده شود. اگر والدین شما سمی هستند، ممکن است به نحوی مانع ازدواج شما شوند یا ازدواج شما را به طلاق بکشانند تا باز هم شما را در خانه‌شان محبوس کنند. شاید شما احساس می‌کنید توانایی مستقل شدن ندارید زیرا خود را بشدت وابسته و ناتوان می‌بینید. بر شما واجب است که هرچه زودتر درآمد و  استقلال مالی به دست آورید تا بتوانید والدین سمی را ترک کنید. در خانه آن‌ها نمانید تا هر روز شما را با زهر بدرفتاری مسموم کنند. شغلی پیدا کنید و از شهر و خانه والدینتان خارج شوید. نترسید! شما تواناتر از این حرف‌ها هستید و تا می‌توانید از والدین نادان و بدرفتار فاصله بگیرید. اینطوری سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید)

تا وقتی شما احساسات دردناک و خشم انباشته شده خود را پردازش نکنید، نمی‌توانید والدین سمی خود را ببخشید. قبول کنید ممکن است هرگز نتوانید رابطه صمیمانه و خوبی با والدینتان برقرار کنید. زیرا رابطه دو سر دارد و اگر یک طرف رابطه، گنجایش و ظرفیت صمیمیت نداشته باشد، امکان برقراری رابطه سالم و صمیمانه وجود ندارد.

پس انرژی خود را صرف بخشیدن والدین سمی نکنید، بلکه همه انرژی‌تان را صرف قوی کردن خود از نظر مالی، اجتماعی و عاطفی کنید تا هرچه سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

 

سه) درک وابستگی ناسالم خود به والدینتان

من دیگر بزرگ شده‌ام. پس چرا هنوز در برابر والدینم احساس کودکی می‌کنم؟

بین فرزندان و والدین همواره پیوندی غریزی برقرار است، حتی اگر فرزند بزرگسال باشد و در خانه خود و همراه همسرش باشد.

در خانواده سالم مقداری وابستگی بین والدین و فرزندان مقبول و حتی ضروری است، زیرا باعث ایجاد حس خوب تعلق می‌شود.

متاسفانه در خانواده‌های سمی مقدار این وابستگی و در هم آمیختگی از حد عادی خارج شده و حالت آسیب زننده پیدا می‌کند. مشکل وابستگی زمانی است که از سر ترس یا اجبار باشد. عموماً دو نوع وابستگی منفی وجود دارد:

نوع اول در فرزندانی است که همواره در پی خوشحال و راضی نگه داشتن والدین خود هستند. این فرزندان زندگی شخصی ندارند، زیرا همه انرژی‌شان صرف والدینشان می‌کنند. این دسته فرزندان تحمل بدرفتاری والدین بویژه گله و شکایت و گریه زاری مادرشان را ندارند. پس اطاعت می‌کنند و اجازه می دهنند والین انتظارات خود را به آنها تحمیل کند. کتاب پرسشنامه‌ای دارد که به کمک آن تعیین می‌کنید آیا وابستگی شما به والدینتان بیمارگونه است یا خیر. زمانی که بیشتر تصمیمات شما بر اساس رضایت خاطر و تأیید والدین باشد، در اصل آنها راننده خودروی زندگی شما هستند و نه خود شما.

نوع دوم وابستگی به دلیل امر و نهی والدین و انتظارات بالای آنهاست که در صورت عدم اطاعت به بدرفتاری و قهر و عاق کردن منجر می‌شود.

 

چهار) شجاعانه با والدین سمی مواجه شوید

این قدم مهم گفتگو با والدینتان و مواجه کردن آنها با آنچه بین شما گذشته و یا اکنون می‌گذرد و رنجی که متحمل شده‌اید و شرایط کنونی‌تان است.

هدف این گفتگو این نیست که:

  • تلافی کنید
  • تنبیه کنید
  • آن‌ها را تحقیر کنید
  • خشمتان را تخلیه کنید
  • امتیازی به دست آورید

 

هدف از گفتگوی مستقیم با والدین این است که:

  • بر ترس ناشی از گفتگو با آنها غلبه کنید
  • واقعیت را با آنها در میان بگذارید
  • بگویید از این پس خواستار چه نوع رابطه و به چه مقدار هستید

 

روش انجام این گفتگو در کتاب مفصل نوشته شده است و از عهده این مقاله خارج است.

 

اگر شما در خانواده سمی پرورش پیدا کرده‌اید، بدانید جامی از زهر در کف دارید که در درجه اول زندگی خودتان را مسموم می‌کند و در درجه بعدی اگر صاحب فرزند شوید، ناخودآگاه این میراث شوم را به آن‌ها انتقال خواهید داد. پس لازم است ابتدا این موضوع را تصدیق کنید و سپس به دنبال راهی برای زمین گذاشتن جام زهر باشید. پیشنهاد می‌کنم کتاب «والدین سمی» را بخوانید.

دنباله مطلب

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

atussa

سلام خانم دکتر
ممنون از مقاله ارزشمندی که در اختیار ما قرار دادید. من درحال مطالعه کتابی هستم به نام زندگی خودرا دوباره بیافرینید. نوشته جفری یانگ و ژانت کلوسکو. مطالبش خیلی شبیه مطالبی هست که در کتاب والدین سمی وجود داره. من دارم با کمک این کتاب تله های زندگیمو پیدا میکنم و متوجه شدم علت بسیاری از مشکلاتم تله هایی هست که از کودکی درونشون گیر افتادم. امیدوارم همه ما بتونیم با مطالعه کتابهای مفید راه بهتر و قشنگتر زندگی کردن رو پیدا کنیم.

پاسخ
گیس گلابتون

بله. زندگی خود را دوباره بیافرینید هم کتاب بسیار خوبی است. سپاسقلب

پاسخ
elnaz70

سلام خانم دکتر
ممنون از شما چه مقاله ارزشمندی
حتما باید این کتاب رو بخونم
خیلی جاها نتونستم پدر و مادرم رو ببخشم
ای کاش میشد به والدین مجوز بچه دار شدن داد یا صلاحیتشون رو برای بچه دار شدن سنجیدناراحت
البته روانشناسا میگن والدین رو ببخشید
بیشترین زمینه ای که من و خواهرم ضربه خوردیم ازدواج بود چه باورای ضد ازدواجی که مادرم تو ذهن ما نکرد...
ولی خوشحالم که حالا که این موضوعات رو فهمیدم به فرزند خودم انتقال نمیدم و فرزند خودم تو محیط بهتر بزرگ میشهقلب

پاسخ
گیس گلابتون

بله چه خوب می شد قبل از ازدواج، گذراندن دوره همسرداری اجباری می شد. کاش قبل از بچه دار شدن، آدم ها از نظر روحی بررسی و آموزش داده می شد. و چقدر عالی می شد اگر اولویت اول هر کشوری آموزش کودکان از مهدکودک بود. حتی اگر والدین خوبی در کار نباشد، دست کم دولت مسئولیت کامل در قبال فرزندان کشور را به عهده بگیرد. اگر چنین شود ظرف دو سه نسل، کشور ما بکلی تغییر خواهد کرد. ای کاش... ای کـــــــــــــــــــاش

پاسخ
elnaz70

سلام
چه مقاله ارزشمندی ممنون از شما
چه کتاب خوبی حتما سعی میکنم مطالعه کنمگل

پاسخ
hiva66

سلام خانم دکتر عزیز
کلمه به کلمه متن به عینه تو زندگیم درجریانه حتی حالا که 32 سال سن دارم ولی باز ادامه داره...دلیلی برای بخشایش نمی بینم
اما از 5 سال پیش که با شما آشنا شدم و تازه فارغ التحصیل شده بودم شروع کردم به کسب محارت های مختلف که بتونم لااقل از لحاظ مالی کمتر وابسته به خانواده باشم و موفق هم شدم . کلی دوستان خوب پیدا کردم با تفریحات سالم که با درآمد خودم میتونم هرجا دوس داشته باشم برم.

پاسخ
گیس گلابتون

درود بر شما، بله با داشتن امکانات مالی، تسلط والدین سمی کمتر می شود و آدم می تواند نفسی تازه کند. من به شما افتخار می کنمگل

پاسخ
مریم سلطان

سلام گیسو جان این مقاله عالی بود
من با اینکه می دونستم درگیر والدین سمی هستم اما نمی دونستم چطور خودم را نجات بدهم. و الان که سنم بالا رفته می بینم چه کارهایی که باید انجام می دادم اما اینقدر فکرم مشعول بود که نمی تونستم درست تصمیم بگیرم . کاش راهکارهای بیشتری باشه برای نجااااااات .

پاسخ
گیس گلابتون

انشاالله که خیر است.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet