مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1398/07/28 09:12

کتاب:والدین سمی- بخش یک

کتاب:والدین سمی- بخش یک

یکی از کتاب‌های بسیار خوبی که امسال خواندم کتاب «والدین سمی» نوشته سوزان فوروارد است. امیدوارم خلاصه‌ای که خدمتتان ارائه خواهم داد برای شما مفید باشد و بتواند شما را تشویق کند این کتاب را مطالعه و مفاهیم آن به‌خوبی استفاده کنید.

 

خلاصه کتاب: یک کودک باید در امنیت و عشق و پذیرش بزرگ شود، همچنین لازم است محدودیت‌های منطقی برای تربیت او وجود داشته باشد. اگر کودک در چنین شرایطی رشد و نمو کند، به انسانی آرام و شاد تبدیل می‌شود که در پی رشد و موفقیت است.  متأسفانه بعضی والدین ابداً چنین محیط مناسبی را برای پرورش کودکان خود فراهم نمی‌کنند. رفتار نامناسب والدین، سبب می‌شود افراد افسرده، مضطرب، پرخاشگر، قانون‌شکن، بی‌عاطفه، سودجو و ... تحویل جامعه گردد.

ممکن است تصور کنید کودک آسیب‌دیده، کودکی است که والدین معتاد دارد یا در مورد تجاوز جنسی قرارگرفته باشد. البته اعتیاد والدین سبب می‌شود کودک تحت مراقبت مناسب قرار نگیرد و یا تجاوز جنسی در کودکی از سوی والد، یکی از مخرب‌ترین تجربه‌های فرد است، اما آسیب زدن به کودک ساده‌تر از این‌ها رخ می‌دهد.

  • اگر کودکی هر روز با دادوفریاد بمباران شود
  • اگر کودکی مرتب مورد انتقاد قرار بگیرد (تو مثل من خوشگل نیستی، به خانواده بابات رفتی!)
  • اگر کودکی هر چند روز یک‌بار فحش بشنود
  • اگر کودکی هفته‌ای یکی دو بار کتک بخورد، حتی در حد پشت‌دستی یا پس‌سری
  • اگر از کودکی زیادی مراقبت شود، به حدی که نتواند دوچرخه‌سواری کند چون ممکن است زمین بخورد، یا همه کارهای شخصی‌اش را توسط والدینش انجام شود، حتی بند کفش او را ببندند و لقمه غذا را در دهانش بگذارند
  • اگر هیچ محدودیت و قانونی برای کودک تعریف نشود، او بتواند هر وقت بخواهد بخوابد یا بیدار شود، هرچه می‌خواهد بخورد یا نخورد، والدینش را بزند، با هم‌بازی‌هایش کتک‌کاری کند، اسباب‌بازی‌هایش را پخش‌وپلا کند،...
  • اگر کودک هرچه بخواهد برای او خریداری شود و در اختیارش قرار بگیرد

چنین کودکی آسیب خورده است.

 

قرار نیست دوران کودکی، بی‌عیب و نقص باشد. کافی است که دوران کودکی روی‌هم‌رفته خوب باشد. به‌طور طبیعی همه والدین گاه‌به‌گاه ناکارآمدی‌هایی دارند. برای هیچ‌کس ممکن نیست همیشه و در همه لحظات زندگی و از هر لحاظ برای فرزندانشان کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین باشند. هر پدر و مادری گاهی بر سر فرزندشان فریاد می‌زند، با آن‌ها تند برخورد می‌کند یا می‌خواهد رفتارها و تصمیم‌های آن‌ها را کنترل کند. حتی ممکن است والدین دست به تنبیه بدنی فرزندان خود بزنند. آیا در این صورت می‌توانیم این والدین را ظالم، بد یا سمی بنامیم؟ خیر!

والدین هم انسان هستند و مثل اغلب انسان‌ها دارای محرومیت‌ها، شکست‌ها، کمبودها و ناکامی‌هایی بوده‌اند. اگر عشق و اعتماد و توجه بین والد و فرزند وجود داشته باشد، فرزندان می‌توانند بدون این‌که آسیب ببینند، با رفتارهای ناخوشایند و گاه‌به‌گاه والدین خود کنار بیایند؛ اما اگر رفتار غلط والدین دائمی و پیوسته باشد، روح و روان کودک دچار آسیب جدی می‌شود. ما این دسته والدین را والدین سمی می‌نامیم. چه کلمه‌ای بهتر از سمی می‌تواند والدینی را توصیف کند که با نادانی، بی‌مسئولیتی، بی‌کفایتی، خودخواهی و خودشیفتگی، کودکان خود را دچار مشکلات روحی و روانی می‌کنند؟ آسیب‌هایی که گاه تا پایان عمر گریبان فرزندان را خواهد گرفت.

در ابتدای کتاب والدین سمی، پرسشنامه‌ای وجود دارد که معلوم می‌کند آیا والدین شما سمی بوده‌اند یا خیر. اگر والدین شما سمی بوده‌اند، علاوه بر این‌که شما این کاسه زهر را همواره با خود حمل می‌کنید، بلکه به‌صورت ناخودآگاه شیوه پرورش ناسالم آن‌ها را به فرزندان خود منتقل خواهید کرد و زنجیره این میراث شوم در نسل‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید از این بار سنگین رها شوید. قدم اول، آگاهی است.

توجه داشته باشید به‌احتمال‌زیاد والدین شما تغییری نخواهند کرد. این شما هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید زهر را از وجودتان بیرون کنید. پس هدفتان از مطالعه این کتاب، تغییر دادن والدینتان نباشد.

 

انواع والدین سمی عبارت‌اند از:

  • 1-والدین سلطه‌جو
  • 2-والدین بی‌کفایت
  • 3-والدین معتاد
  • 4-والدین بدزبان
  • 5-والدین کتک زن
  • 6-والدین متجاوز جنسی

 

  • 1-والدین سلطه‌جو

    این دسته والدین می‌خواهند همیشه فرزندان خود را تحت کنترل و سیطره قدرت خود نگه دارند. به همین دلیل هر نوع استقلال‌طلبی را در آن‌ها سرکوب می‌کنند و آن‌ها را به خود وابسته و نیازمند نگه می‌دارند. ادعا می‌کنند صلاح فرزندان خود را می‌خواهند و فرزندشان بی‌تجربه است و نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص بدهد. پس وظیفه آن‌هاست که کنترل تصمیمات را در اختیار داشته باشند.

    فرزندان چنین والدینی از ابتدا به انجام وظایف و مسئولیت‌های مناسب سنشان تشویق نشده‌اند و اشتباه را تجربه نکرده‌اند. آن‌ها از خطر کردن می‌ترسند و اغلب بعدها به بزرگ‌سالانی بی‌کفایت و با اعتمادبه‌نفس پایین تبدیل می‌شوند.

    والدین سلطه‌گر، ترس و اطاعت را در وجود فرزندان خود نهادینه می‌کنند و سبب فلج شدن آن‌ها می‌شوند.

     

  • 2-والدین بی‌کفایت

    کودکان برای ادامه حیات و رشد خود نیازهایی ضروری دارند، مثل غذا، لباس، سرپناه و امنیت. این‌ها تنها نیازهای فیزیکی آن‌هاست. کودکان برای رشد سالم و تبدیل‌شدن به انسانی کارآمد، شاد، مفید، مسئول و مهربان نیاز دارند ازنظر عاطفی موردتوجه و حمایت قرار بگیرند تا از عزت‌نفس و شخصیت سالم برخوردار باشند.

    ازنظر بسیاری از والدین نادان و سمی، نیازها تنها در سطح فیزیکی خلاصه می‌شوند. چه‌بسا از این‌که برای فرزندان خود جا و مکان و غذا فراهم می‌کنند بسیار به خود ببالند و بر آن‌ها منت بگذارند. ازنظر این والدین بی‌کفایت، وظیفه رشد روانی و پرورش استعدادها و قابلیت‌ها همه به عهده خود کودک است.

    در بسیاری موارد والدین از فرزند خود چیزی را طلب می‌کنند که هرگز به او نداده‌اند مثل اعتمادبه‌نفس، توانایی گرفتن حق، آداب معاشرت. چه‌بسا که فرزندشان را بابت ناکارآمدی در برخی زمینه‌ها مواخذه و تنبیه و تحقیر هم بکنند. بسیاری ازاین‌دست والدین نسبت به استعدادهای فرزندان خود ناآگاه هستند، مثلاً استعداد نقاشی او را مسخره می‌کنند، چراکه آن را راه مناسبی برای پول درآوردن نمی‌دانند.

    از سایر حقوق طبیعی کودکان، برخورداری از والدینی است که مسئولانه فرزندشان را از اشتباهات و خطرات بازدارند بی‌آنکه او را مورد تنبیهات جسمی و روانی قرار بدهند.

    کودکان حق دارند کودک باشند و کودکی کنند. آن‌ها حق دارند بازی کنند و مسئولیتی به عهده‌شان نباشد. مسلماً همچنان که بزرگ‌تر می‌شوند والدین دانا با دادن مسئولیت‌هایی مناسب سنشان، در مسیر رشد و پختگی کمکشان می‌کنند. راهنمای همکاری بچه‌ها در خانه. از چه سنی و چه کارهایی؟

     

  • 3-والدین معتاد

    اعتیاد والدین فراز و نشیب‌های فراوانی ازنظر روانی و مالی بر خانواده تحمیل می‌کند. عجیب آن‌که بیشتر چنین فرزندانی بشدت اعتیاد والدین خود را انکار می‌کنند و اسیر دروغ و پنهان‌کاری هستند. افراد این قبیل خانواده‌ها در ذهن خود مفهوم درستی از خانواده عادی ندارند، چراکه هرگز آن را تجربه نکرده‌اند. اعتمادبه‌نفس فرزندان پایین است زیرا دائم در اضطراب به سر می‌برند که آیا مردم دروغ‌های آن‌ها درباره خانواده خوبشان را باور می‌کنند یا خیر؟ آن‌ها معمولاً خجالتی هستند، از مردم فاصله می‌گیرند و مهارت کمی در برقراری ارتباط اجتماعی دارند.

     

  • 4-والدین بدزبان

    وقتی کودکی به‌صورت مرتب مورد کلام تحقیرآمیز و فحش و ناسزا قرار بگیرد، ازنظر سلامتی روانی صدمه می‌بیند.

    حمله‌های دائمی به شعور، ظاهر یا مقایسه کودک با سایرین، ازجمله این آزارهاست. (گیس گلابتون: یکی از مواردی که من به‌کرات در میان مراجعه‌کنندگانم دیده‌ام، احساس زشت بودن است. دلیل آن چیست؟ مادری که فکر می‌کند خوشگل است مرتب دخترش را با جملاتی مثل این بمباران می‌کند: تو مثل من خوشگل نیستی! مثل عمه‌ات زشتی! )

     

  • 5-والدین کتک زن

    متأسفانه بعضی والدین تصور می‌کنند مالک فرزندان خود هستند و می‌توانند هر بلایی سر آن‌ها بیاورند. برخی تصور می‌کنند آزار جسمی کودک یعنی شکستن استخوان‌های او و کمتر از آن را جایز می‌دانند. درحالی‌که آزار جسمی کودک یعنی هر نوع ضربه‌ای از جانب والدین که باعث ایجاد درد در کودک شود، چه کبودی، زخم یا شکستگی ایجاد شود یا خیر.

    والدینی که فرزندان خود را کتک می‌زنند در کنترل خشم خود بسیار ضعیف هستند. آن‌ها از کتک زدن فرزندان خود برای تخلیه احساسات منفی‌شان استفاده می‌کنند. بعلاوه این قبیل والدین معمولاً خودشان در دوران کودکی، کتک خورده‌اند.

    معمولاً رفتارهای بزرگ‌سالان انعکاسی از رفتار است که در دوره کودکی و نوجوانی با آن‌ها شده و در بیشتر موارد الگوی یادگیری آن‌ها، فردی بدرفتار است.

     

  • 6-والدین متجاوز جنسی

خبیث‌ترین والدین، آن دسته والدینی هستند که با کودک خود را رابطه جنسی، به هر میزان، برقرار می‌کنند. چنین رفتاری حتی اگر فقط یک‌بار انجام شود، آسیبی عمیق در روح و روان کودک ایجاد می‌کند. چگونه والدینی چنین رفتاری با کودکشان می‌کنند؟ والدین بیماری که دچار بیماری‌های روانی – جنسی هستند. این رفتارهای شیطانی ممکن است ارتباط کامل جنسی باشد یا رفتارهایی نظیر لمس بدن، گفتگوهای جنسی یا گرفتن عکس برهنه از کودک. فرد خاطی سعی می‌کند این رفتارها را پنهان کند و از زشتی عمل خود خبر دارد. پدری که فرزند خود را در آغوش می‌گیرد و می‌بوسد، چیزی برای پنهان کردن ندارد زیرا کار بدی انجام نمی‌دهد، ولی همه ما به‌عنوان بزرگ‌سال به‌خوبی می‌دانیم رفتارهای نابجای جنسی چه نوع رفتاری است.

 

ادامه دارد...

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

بهار

خیلی ممنون از مقاله وتلنگر خوب شما. گل

پاسخ
گیس گلابتون

گل

پاسخ
nazigh

اااااااااه خدای من چقدر این حرفا برام آشناست!
سال ها تحت تاثیر خانواده به نسبت سمی بودم (خانواده خیلی خوبی دارم ولی ....)
دوران بچگی فوق العاده خوبی داشتم. احد و الناسی نبود که بهم محبت و توجه نکرده باشه ولی انگار مسایلی هم برام پیش اومده بود که تو دوره نوجوانی با استرس و افسردگی شدید و بی دلیل خودشو نشون داد و بعد از اون هم دوران جوانی با خوشی ها و سختی های وصف ناپذیرش. تازه دوره جوانی بود که متوجه شدم اطرافیانم چقدر سمی هستند چقدر نه! و من همیشه فکر میکردم فرشتگان آسمانی هستند که پا روی زمین گذاشتند!! همیشه اونا رو مقصر آسیب‌هایی که خوردم میدونستم تا اینکه تحت تعلیمات شما قرار گرفتم و متوجه شدم شاید خودشون هم همچین والدینی داشتند... محصولات آموزشی شما مثل خداحافظ خشم، وبینار اعتماد به نفس در ۶۰ دقیقه، پاکسازی روح،... کمک بزرگی بهم کرد وگرنه تا الان معلوم نبود چه بلایی سر خودم و بقیه اومده بود.‌ در این مورد در قسمت هر محصول باید بنویسم چه جوری نجاتم دادید.. خدایا وقتتتتت

پاسخ
گیس گلابتون

شما فردی کوشا و ساعی هستید، تشنه یادگیری و بسیار عملگرا. من آینده روشنی برای شما پیش بینی می کنم.

پاسخ
nazigh

با شما هر آرزویی ممکنه.. مرسی تشویق می کنید و اعتماد به نفس میدید 😘

پاسخ
گیس گلابتون

گل

پاسخ
banooFatemeh

من با کودک درونم صحبت کردم به شیوه دست چپ و راست
بهم گفت هرگز ازدواج نکن چون در نهایت طلاق میگیری!
بهش گفتم چطور ازدواج خوب وصمیمی داشته باشم؟گفت طلاق نگیر و صبور باش
گفتم چرا پیشفرضت از آخر هر رابطه ای طلاق و خیانه؟گفت چون خودت خائنی و زودرنج و بی صبری خودت بپذیر و دوست داشته باش😐😐😐


از جوابهاش واقعا موندم اصلا نمیدونم این جوابها مال کیه؟؟یعنی چی🤨یادم نیست کدوم قسمت سایت در مورد صحبت با کودک درون صحبت کردید ولی یادمه بخش پاکسازی روح بود ومن الان دارم این تمرین انجام میدم

پاسخ
گیس گلابتون

بانو جان، شفای کودک درون باید همراه یک مربی باشد. کودک درون زخمی اگر آزاد شود، به شما آسیب می رساند. نوشتن با دست چپ و راست را رها کنید. البته این پیشنهاد من است، هرطور خودتان صلاح می دانید.

پاسخ
banooFatemeh

🌷🌷🌷

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet