مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1401/09/07 12:45

چگونه تاب بیاورم و طاقتم طاق نشود؟

 

شنبه 28 آبان در ایمیلی از شما دوستان درخواست کمک کردم. هفت نفر به ایمیل من پاسخ دادند. یکی از پاسخ‌ها را برایتان منتشر کردم. اگر هنوز نخواندید، پیشنهاد می‌کنم بخوانید، چون با قلمی شیرین و شیوا نوشته شده، به شیرینی شکلات و به لطافت ابریشم.

امروز ایمیل دیگری را معرفی می‌کنم. این دوست عزیز، سال‌هاست که همراه من است. من افتخار می‌کنم به آشنایی با ایشان. بفرمایید این شما و این ایمیل کوتاه ولی پرمغز ایشان:

 

سلام گیس گلابتون عزیزم

روزهای سختی رو می گذرونیم. به نظر می رسه موضوعی که این روزها همه مون بهش نیاز داریم، مهارت تاب آوری در شرایط سخت هست.

سؤال من از شما آینه: در این روزها برای افزایش تاب آوری تون چه کارهایی می‌کنید؟

با تشکر

 

درخواست ایشان مرا به فکر برد: در این روزهای تاریک و سیاه، من چگونه سلامت روانم را حفظ می‌کنم؟ چگونه تاب می‌آورم؟ چگونه طاقتم طاق نمی‌شود؟

ابتدا معنای کلمه زیبای «تاب‌آوری» را می‌دهم. تاب‌آوری ترجمه زیبایی است برای کلمه  Resilience

Resilience ازنظر لغوی یعنی کشسانی، قابلیت ارتجاع، برگشت‌پذیری. ترجمه این لغت به «تاب‌آوری» به‌راستی ترجمه هوشمندانه و زیبایی است. «تاب‌آوری» به زبان ساده یعنی برگشتن به زندگی عادی پس از تجربه‌های تلخ و دشوار.

زندگی هیچ انسانی بدون رنج و سختی نیست. سختی‌ها و تلخی‌ها مثل مهمان ناخوانده به سراغمان می‌آیند و مثل بختک روی سینه‌مان سنگینی می‌کنند. چند سال اخیر، کرونا، زندگی همه آدم‌ها را سخت کرده. ما ایرانی‌ها که داریم با مشکلات تحریم‌های بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، بیش از سایر مردم، عذاب کشیدیم. پاییز امسال سرشار از تلخی و درد بوده و هست. اگر بتوانیم علیرغم لقمه‌های تلخ و آغشته به اشک شور که زندگی در کاسه‌مان می‌گذارد، امید را حفظ کنیم و رنج را گنج تجربه تبدیل کنیم و به زندگی توأم با رشد ادامه بدهیم، یعنی تاب‌آوری خوبی داریم.

 

من این روزها چه می‌کنم؟

  • خبرها را می‌خوانم، چون دلم طاقت نمی‌گیرد بی‌خبر بمانم. ولی ویدئوها را تماشا نمی‌کنم. اخبار و شایعه‌ها را برای دیگران ارسال نمی‌کنم.
  • صبح‌ها نیم ساعت پیاده‌روی می‌کنم. این نیم ساعت پیاده‌روی، عجیب انرژی‌بخش و حال خوب کن است. با توجه به این‌که در رودهن (شهر کوچکی که در آن ساکن هستم) پارک بزرگ و مسیر پیاده‌روی زیبا ندارد، من لباس ورزشی نمی‌پوشم. تیپ معمولی (مانتو-شلوار-شال) می‌پوشم بعلاوه یک جفت کفش ورزشی برای پیاده‌روی. کیف هم دستم می‌گیرم. جوری راه می‌روم که انگار کار مهمی دارم و برای انجامش عجله دارم تا از شر مردان هیز و بیعار در امان باشم.
  • غذای سالم خانگی می‌پزم و می‌خورم. یک ماهی است موقتاً برنج را از سبد غذایی‌مان حذف کردیم تا بتوانیم چند کیلویی وزن کم کنیم.
  • شب‌ها زود می‌خوابم. صبح‌ها آن‌قدر می‌خوابم که سیرخواب باشم.
  • هرروز برنامه کاری دارم تا لحظه‌ای بیکار نباشم. وقتی بیکار هستیم، ذهنمان فرصت دارد افکار غم‌انگیز و استرس‌آور را نشخوار کند. من ذهن و دست‌هایم را مشغول نگه می‌دارم.

همه این‌ها که نوشتم «خود مراقبتی» است. مراقبت از جسم و روان.

 

اگر غم و ترس و خشم به سراغم آمد، انکار نمی‌کنم. آن‌ها را مثل دوستی مهربان در آغوش می‌گیرم و اجازه می‌دهم پیامشان را در گوشم زمزمه کنند.

غم می‌گوید: چیز مهمی را از دست داده‌ای... انکار نمی‌کنم، ولی برای آنچه ازدست‌رفته، سوگواری می‌کنم.

خشم می‌گوید: بی‌عدالتی رخ داده... انکار نمی‌کنم و اجازه می‌دهم خشم وجودم را سرشار از انرژِی سرخ و قدرتمندش کند.

ترس می‌گوید: مواظب باش! ممکن است صدمه بخوری!... صدای ترس را خفه نمی‌کنم. به زینهارهایش گوش می‌دهم و سعی می‌کنم هوشمندانه‌تر رفتار کنم تا صدمه نخورم.

آنچه در بالا گفتم «خودآگاهی» است. برای تاب‌آوری بالا، لازم است از حال خود خبر داشته باشیم.

 

بعلاوه من درباره آنچه در حال رخ دادن است، می‌اندیشم و سعی می‌کنم اندیشه‌ای مستقل داشته باشم و تحت تأثیر عوامل سطحی و کم‌عمق قرار نگیرم. به‌جای گوش دادن به شایعات بی‌اساس و منابع مشکوک، تلاش می‌کنم اطلاعاتم را از منابع معتبر به دست بیاورم. همان اطلاعات را هم بدون فکر کردن، قبول نمی‌کنم. هرگز شایعات را منتشر نمی‌کنم. همه این‌ها یعنی «اندیشه ورزی».

 

گاهی خود را از گرداب احساسات و عواطف بیرون می‌کشم و از فاصله دورتر به مشکلات نگاه می‌کنم. می‌کوشم با نگاهی وسیع‌تر به وضعیت بنگرم. «حفظ دیدگاه وسیع‌تر» کمک می‌کند تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم. چگونه دیدگاه وسیع‌تری داشته باشیم و آن را حفظ کنیم؟ اجازه بدهید چند مثال بزنم. فرض کنید عزیزتان درگذشته است و قلبتان از شدت درد مچاله است.

  • برای «خود مراقبتی» لازم است روزی سه وعده غذای سالم بخورید، هر روز دوش بگیرید و حتی‌الامکان خواب کافی داشته باشید.
  • برای «خودآگاهی» لازم است غم و درد را سرکوب نکنید. هر روز زمانی را برای عزاداری صرف کنید. خاطرات شیرین با عزیزتان را مرور نموده، عکس‌ها و ویدئوهایش را ببینید و اشک بریزید. خود را بی‌حس نکنید، بلکه بگذارید غم و اندوه مدتی در قلبتان خانه کند.
  • برای «اندیشه ورزی» لازم است مراحل عزاداری و ماتم را بشناسید. با سایر افرادی که عزیزشان را از دست داده‌اند، مراوده کنید و اندیشه‌های آنان را بشنوید. درباره فلسفه مرگ فکر و مطالعه کنید.
  • برای «حفظ دیدگاه وسیع‌تر» لازم است گاهی از درد و غم بیرون بیایید و از فاصله دورتر به قضایا نگاه کنید. بعضی افراد به دنیای دیگر معتقدند، پس به خود دلداری می‌دهند عزیزشان در دنیایی بهتر منتظرشان است. این فراق موقتی است. برخی دیگر معتقدند عزیزشان مثل یک فرشته نگهبان مواظبشان است. حضور او را در لحظه‌لحظه زندگی‌شان حس می‌کنند و از او یاری می‌گیرند. عده‌ای به تولد مجدد باور دارند، پس باور دارند در زندگی بعدی، هر دو دوباره به دنیا می‌آیند و فرصتی دوباره برای زندگی در کنار هم دارند. بعضی دیگر نه به دنیای دیگر اعتقاد دارند، نه به تولد مجدد و نه به فرشته نگهبان. آن‌ها صاف و ساده معتقدند مرگ یعنی پایان و همه ما مهلتی کوتاه برای زندگی داریم. در این فرصت کوتاه، باید تا می‌توانیم عشق بورزیم و نهال محبت بکاریم و زندگی بهتری برای خودمان و سایر مردم بسازیم. این افراد با مرور زندگی پربار عزیزشان، دلشان را آرام می‌کنند.

درواقع «حفظ دیدگاه وسیع‌تر» به نوع جهان‌بینی شما وابسته است. جهان‌بینی خود را بشناسید و خود را ذره‌ای کوچک از جهان هستی بدانید تا بتوانید دیدگاه وسیع‌ترتان را حفظ کنید.

 

 

این‌ها چهار عمل اصلی برای داشتن و افزایش تاب‌آوری است:

  • خود مراقبتی
  • خودآگاهی
  • اندیشه ورزی
  • حفظ دیدگاه وسیع‌تر

 

وقتی دردها و رنج‌ها هجوم می‌آورند، سعی می‌کنم مسئله اصلی را بشناسم و برایش راه‌حل پیدا کنم. اگر کنترل شرایط از دست من خارج باشد، روی مواردی که در کنترل خودم هست، متمرکز می‌شوم تا در احساس ناتوانی غرق نشوم. برای مثال من نمی‌توانم جلوی خشونت را در کوچه و خیابان بگیرم، ولی می‌توانم پرخاشگری خودم را کنترل کنم و محیط خانه ر مکانی امن و آرام نگه دارم.

 

نمی‌گویم انجام این کارها برایم ساده است. خیر! ساده نیست! در میانه هیاهو و غوغا، آدم خودش را از یاد می‌برد و رفتارهای تکانه‌ای انجام می‌دهد. من هر روز و هر ساعت تلاش می‌کنم. اگر ساعاتی شکست خوردم، با خودم مهربان هستم. اگر زمین خوردم، دست روی زانویم می‌گذارم و از جا برمی‌خیزم، خاک را از لباسم می‌تکانم و دوباره شروع می‌کنم.

 

اگر حالتان زیاد خوب نیست، پیشنهاد می‌کنم شادابی پایدار را تمرین کنید. اگر شدت غم و اضطراب، زندگی‌تان را مختل کرده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

لینک دسترسی به شادابی پایدار

 

اگر مایل هستید درباره تاب‌آوری بیشتر بدانید، می‌توانید کتاب‌های زیر را مطالعه کنید. همه این کتاب‌ها توسط سرکار خانم عفت حیدری ترجمه شده‌اند:

  1. مزایای تاب‌آوری
  2. تاب‌آوری زنان
  3. پزشک تاب‌آور
  4. تاب‌آوری در مدارس
  5. تاب‌آوری کودکان
  6. تاب‌آوری جوانان و فرهنگ
  7. تاب‌آوری و بهزیستی

 

این از حال و احوال من و روزگار من در این روزها. حال و احوال شما چطور است؟ شما در این روزگار سیاه چه می‌کنید که سلامت جسم و روانتان حفظ شود؟

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

بهار

بسیار زیبا ،چه موضوع و متن جالب و جدیدی.مرررسی.

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارملبخند

پاسخ
بهار

من در این روزهای سخت خودمراقبتی میکردم،حالا شما خود آگاهی اندیشه ورزی و حفظ اند یشه وسیع رو بهش اضافه کردید .مقالتون عالیست.

پاسخ
گیس گلابتون

ممنونم بهار جانقلب

پاسخ
najme55
http://Najmeazizi.ir

سلام صبحتون خوش. چقدر خوب که دوباره برامون می‌نویسید و چه مطالب مفیدی. ناخودآگاه و لنگ لنگان درگیر این چهار عمل شده بودم ولی حالا که اسمش را یادم دادید قشنگتر شد و بیشتر میفهممشون.
من هم سعی میکنم پایبندیم به قدمهای کوچک رشد را حفظ کنم. مدتهاست هروز نویسی توی وبلاگم داشتم ولی از سه تا ۲۳ مهر وقفه افتاد به قول شما دست به زانو گرفتم و بلند شدم و دوباره زنجیره را ساختم ایشالا تا ۲۶ دی میخوام ادامه‌اش بدم.
زنجیره زبان خوندنم هم ۴۳ روزه شده. باور میکنید روزی ۱۰ دقیقه وقت گذاشتم و چقدر موثر بوده ؟ دیشب ایمیل نیل دونالد آلش را که متن عرفانی نسبتا نامتعارفی هم هست به خوبی فهمیدم. این برای سطح پایین زبان من خیلی عالیه.
باید خودمراقبتی را بیشتر کنم . ممنون که یادم انداختید. برای فردای روشن و آزاد تنها و دلهای قوی لازم داریم و دستهای پرتوان

راستی توی این روزها ما اهالی خانواده‌های مذهبی یه چالش سخت دیگه هم داریم و اون مخفی کردن دخترهامون از مامانهامون هست که کار غم‌انگیزیه🤕



پاسخ
گیس گلابتون

خانم مهندس عزیز، من هر روز مهمان وبسایت شما هستم. یکی از خودمراقبتی هایم، مطالعه متن های فرهیخته است که در وبسایت شما و خانم رمضانی یافت می شود. شاد و پیروز باشید.
چالش بین نسل اول و سوم... به خیر می گذرد انشاالله

پاسخ
najme55

چقدر باعث خوشحالیم هست که منو میخونید. خانم رمضانی هم کشف هیجان‌انگیزی هستند. اصلا ادبیات را اونقدر مستعد نمیدیدم برای غنادادن به یک سایت. ایشون شباهت عجیبی به شما داره. مستقل و متمایز اما بسیار شبیه‌ید از نگاه من.

پاسخ
گیس گلابتون

قلبقلبقلب

پاسخ
اعظم رمضانی

سپاسگزارم از لطف شما دوست بزرگوارم. ادبیات فارسی ظرفیت‌های ناتمام و بی‌نظیری داره. من شاگرد هستم و کم‌توان؛ اما ایمان دارم بعد از من عزیزانی خواهند آمد و به ما خواهند گفت، «فارسی فقط شکر نیست»؛ بلکه وطن، راه نجات و تکیه‌گاه بزرگ در توفان‌های سهمگین فرهنگی است.
از اینکه من رو شبیه خانم دکتر نازنین‌مون می‌بینید، به خودم می‌بالم. همچنان بدرخشید.

پاسخ
nazaninhosseinkhan

سلام دکتر آناهیتای عزیزم
بسیار عالی نوشتین. شخصیت پخته و بلوغ رفتاری شما همراه با شور زندگی تون رو خیلی دوست دارم. امیدوارم یک روز مثل شما قوی و بالغ بشم.

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. نمی دانم چند ساله هستید، ولی امیدوارم مثل من چهل سال اول عمرتان را تلف نکنید. زندگی خیلی خیلی خیلی کوتاهه. شاد و پیروز باشید.

پاسخ
nazaninhosseinkhan

خانم دکتر عزیزم
من 44 ساله هستم و متاسفانه 30 سال اول زندگی رو با بی طاقتی در برابر مشکلات تلف کردم. بسیار خام بودم که اولا فکر می کردم زندگی باید همیشه روی خوشش رو به من نشون بده و دوما فکر می کردم ناراحتی ها همیشگی هستن و برطرف نمی شن

پاسخ
گیس گلابتون

چه خوب که فقط 30 سال اول را تلف کردید. ما انسانها به صورت غریزی بلد نیستیم عواطف منفی را مدیریت کنیم. باید آموزش ببینیم. آن هم از کودکی، از دوران مهدکودک. متاسفانه در ایران این آموزشها در مدارس وجود ندارد. پس باید به شیوه آزمایش و خطا، مهارتهای زندگی را یاد بگیریم و چه بسا که هرگز یاد نگیریم. اگر صاحب فرزند هستید، امیدوارم او را با مهارتهای زندگی آشنا کنید.

پاسخ
nazaninhosseinkhan

کاملا درست می گین دکتر آناهیتای عزیزم.
علاوه بر مدرسه خانواده نقش مهمی در آموزش این مهارت به فرزندان داره.
در مورد خودم فکر می کنم که تفسیر اغراق آمیزی از وقایع تلخ داشتم و از طرف دیگه مهارت تجزیه و تحلیل هم نداشتم که ببینم چه چیزهایی دست من هست و می تونم تغییرش بدم و چه چیزهایی نه.
و اینکه من ازدواج نکردم و بچه ندارم. حس می کنم اگر با اون روحیه و نگرش بچه دار می شدم نمی توستم آموزش درستی بهش بدم.
بنابراین از بابت بچه نداشتن زیاد افسوس نمی خورم. چون حس می کنم مسئولیت بسیار سنگینی هست.
گاهی اوقات فکر می کنم من که ناراحتی و آزار بچه های دیگران اینقدر ناراحتم می کنه و اینقدر دغدغه شون رو دارم اگر خودم بچه داشتم چطور بودم.

پاسخ
گیس گلابتون

افرادی که در دوران کودکی مورد آزار قرار گرفتن، ممکنه در بزرگسالی تبدیل به آزارگر کودک شوند، البته اگر هشیار نباشن. شما که هشیار و آگاه هستین، حتما مادر خوبی میشین. فرزند بیولوژیک یا غیربیولوژیک. منظورم از آزار، آزار جنسی نیست. منظورم کتک، بدرفتاری، تحقیر، عدم مراقبت و امثالهم است.

پاسخ
مریم معتمد پویا

گیس گلابتون جان
ممنون که تجربیاتتون در زمینه افزایش تاب آوری رو با ما در میون گذاشتید.
چقدر از این جمله تون خوشم اومد، چون فکر می کنم خلاصه تاب آوری هست:
اگر کنترل شرایط از دستم خارج باشد، روی مواردی که در کنترلم هست، متمرکز می شوم.
زنده باشیدگل

پاسخ
گیس گلابتون

سلامت باشین نازنین. ممنونم در حلقه ما هستین. باعث افتخار من استگل

پاسخ
Ladysamane

سلام خانم دکتر عزیز
چه خوب نوشتید از تاب آوری و چهار عمل آن، برای من دو موضوع آخر یعنی اندیشه ورزی و دید وسیع داشتن جالب توجه و جدید بود. سعی میکنم دیدم رو اینگونه تغییر بدم. متشکرم. گل

پاسخ
گیس گلابتون

سپاسگزارمگل

پاسخ

گلگلگل

پاسخ
نرگی

سلام. گیس گلابتون جونم. ممنون که این چراغ راهنما روبرای ما روشن نگه داشتین. وباسرنخ دادن بهمون راه رونشون میدین.

پاسخ
گیس گلابتون

من ممنونم که اینجا هستید. بدون حضور شما، این وبسایت زنده نیست.

پاسخ
اعظم رمضانی

درود بی‌کران بر شما.
به خاطر نوشتن این مقاله کوتاه و در عین حال جامع و مانع از شما سپاسگزارم.
شاید گفتنش کمی عجیب باشد؛ اما حال من این روزها خوب است! دلیل آن هم برنامه کاری فشرده و همان‌طور که شما به زیبایی نوشته بودید، خودمراقبتی و حفظ دیدگاه وسیع‌تر است.
پُر می‌خوانم؛
پُر می‌نویسم؛
حسابی آشپزی می‌کنم. من عاشق آشپزی هستم و آشپزخانه بهشت کوچک و رؤیایی من است.
سفرهای کوتاه یکی دوروزه را در برنامه‌های خودم قرار می‌دهم.
و مهم‌تر از همه در حال انجام تمرینات محصول آموزشی بسیار ارزشمند «خداحافظ خشم» هستم.
داستان شیرین و پر کشش «زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست» نیز در نوبت خواندن مجدد قرار دارد. دوبار آن را خوانده‌ام، حسابی لذت برده‌ام و بر شما درود و آفرین فرستاده‌ام.

معتقدم؛ «گر نکوبی شیشه غم را به سنگ
هفت رنگش می شود هفتادرنگ...»
پاینده باشید.

پاسخ
گیس گلابتون

سلامت باشیدلبخندقلبگل

پاسخ
ستاره

سلام گیس گلابتون عزیز
این روزها منم سعی می کنم خودن رو مشغول کنم ولی خب هر روز خبر ها رو دنبال می کنم گاهی سخت میشه که به لحظه ی حال برگردم

پاسخ
گیس گلابتون

اگه اخبار خیلی حالتون رو بد می کنه، چند روزی اخبار رو دنبال نکنین و خودمراقبتی رو جدی بگیرین. بدحالی شما هیچ نفعی به حال هیچکس نداره عزیزم.

پاسخ
nedada


این روزها برای من دو بعد داره .
من در پس این تاریکی نور میبینم .
در من امید آینده روشنتری دمیده شده و فکر میکنم این سیاهی تباهی نیست پایان شب هست و دم دمهای سپیده صبح لبخند

حال عمومی من خوبه .خیلی خوب . و خب از این بابت مدیون شما هستم . ای کاش سایت قابلیتی داشت که نظرات قبلی ما و پست هایی که براتون گذاشتیم آرشیو میشد . مرور پستهام برای خودم هم شعف انگیزه .و فکر میکنم سیری که داشتیم و تاثیر شما در اون مشهوده .

چند وقتی که کم کار تر شده بودید فکر کردم یه روز برای مشاوره بیام پیشتون و بهتون سر بزنم .

دلم میخواد برای افزایش تاب آوری به شما یاد آوری کنم چقدر عزیز و موثرید و چقدر همه عمرتون ( من جمله 40 سال اول ) در ساختن اونچه هستید موثر بوده

برای نمونه از تاثیرتون روی زندگی خودم میگم .

شاید اگر شما پزشک جراح نبودید
شاید اگر سعادت آباد نشین نبودید
شاید اگر ...
انقدر نوشته های شما به موقع من ( و لابد خیلی کسان دیگه رو ) تحت تاثیر قرار نمیداد .
شاید اگر صادقانه کسی چون شما از تاثیر روابط و عشق و ازدواج و اهمیت مسائل مالی شخصی روی زندگی نگفته بودید من اینجا که امروز هستم نبودم .

روزی که با شما آشنا شدم یه کارشناس سرمایه گذاری بودم که ارشد مدیریت مالی از دانشگاه تهران داشت . سخت کار میکردم . پس انداز خاصی نداشتم . با اینکه مهارت علمی قابل قبولی داشتم تاثیرش در زندگی خودم کمرنگ بود و فقط منجر شده بودم رشد حقوقم همگام با تورم و دلار باشه اما این درآمد در دارایی هام بی اثر بود. مجرد بودم و 27-28 ساله .

شما چشم های من رو باز کردید . آموزه های شما در زندگی مشترک و دارایی هایی که امروز دارم بسیار موثر بوده . ممنونتونم .

پاسخ
گیس گلابتون

عزیزمید نازنین... من به شما افتخار می کنم. شما هرچه دارید به خاطر پشتکار و درایتتان است. اگر من سهم کوچکی در خوشبختی شما دارم، باعث امتنان من است. سپاسگزارمگل

پاسخ
khorshid

سلام گیس گلابتون عزیز دوست داشتنی. بله روزهای تلخی می گذرند... من حس دوگانه دارم گاهی از تصور نوری که می آید شادمان می شوم گاه از کش آمدن این شب طولانی، می هراسم. دوست دارم درباره ی حفظ دیدگاه وسیع تر بیشتر بدانم. چیزهایی که از این عبارت برداشت می کنم دلگرم ترم می کند. به امید روزی که روشنی صلح و خرد و عشق همه جا گسترده باشد.

پاسخ
گیس گلابتون

انشاالله... به امید آن روز...

پاسخ
آواز

سلام به شماخانم دكتر عزيز . ممنون از مقاله و نثر زيبا شما فرشته من علاوه بر مشكلات و دغدغه هاي روز كشور خيلي مشكلات خانوادگي و ناراحتي و غم برام تو اين چند وقته اتفاق افتاده پس كار من خيلي خيلي سختر هست . از طرفي احساس تنهايي شديدي ميكنم و دوست دارم ازدواج كنم اما با اينهمه مشكلات خانوادگي نميتوانم كاري از پيش ببرم . اما اميدم از دست نميدهم چون باور دارم به مهرباني و لطف خدا و بندگان مهرباني كه سر راه من قرار ميگيرند . نور به زندگي شما

پاسخ
گیس گلابتون

به شما تبریک میگم که خوش بینی و امیدتان را حفظ می کنید. درود بر شماگل

پاسخ
سارانگ1

سلام به روی ماه شما... چه بگویم از اینکه این متن که بسیار مفید و پرمایه است، حسابی حرفه ای است. وای خدایا معلم من چقدر بزرگ و بزرگتر و عمیق و عمیق تر میشود. روزهای سیاه من هم کم از شما نیست، من همیشه میگویم دردهای وطن قابل تشبیه به درد مهاجرت است، در مهاجرت گرچه عزیزی را از دست نداده ای اما خودخواسته از زیستن در نفس های آنها، خود را محروم کرده ای... می بینید! گرچه از مرگ عزیزان دردناکتر نیست اما عمیق تر است. درد میهن هم از حالت هیجانی اولیه خارج است، یکجوری دردش لایه ای از عمق وجود را میخراشد. راستش برای من پناه بردن به جزییات مفید بوده، پیادروی در جنگل، خوردن صبحانه کامل در باغچه خانه مان انگار که آخرین صبحانه عمرم است و فردا باید این خانه را تخلیه کنیم، کتاب خواندن، معاشرت کوتاه با یکی دو دست آلمانی 60-70 و آرام، بسیار تسکین دهنده بوده است. راستی که اینها البته که کوچک و جزیی نیست و البته در کنار همه اینها هرگز به خودمون سخت نگرفته ام، این را چه خوب گوش زد کردید. ممنونم...

پاسخ
گیس گلابتون

بله... اگه بپذیریم قرار نیست همیشه خوشی باشه و درد و رنج، بخشی از مسیر زندگیه، زودتر به پذیرش می رسیم. ممنونم از کلمات محبت آمیزتونقلب

پاسخ
عفت حیدری

سلام خانم دکترجان ممنون از عنایت شما و معرفی کتابهایم .من خواننده سایت شما هستم .خداقوت عالی می نویسید.

پاسخ
گیس گلابتون

من به شما افتخار می کنم خانم حیدری عزیز و دوست داشتنی. احسنت به شماگل

پاسخ
faazi

سلام گیس گلابتون عزیزم، ممنون از مقاله مفیدتون. من یه سوالی خدمتتون داشتم. وظیفهٔ من نوعی در این شرایط کنونیِ ایران چیه؟ من هر کاری می‌کنم از خود مراقبتیِ صرف و اندیشه ورزی تا داشتن دیدگاهِ وسیع راضیم نمیکنه. از اون طرف هم مخالف آسیب خوردن هر کسی، من جمله خودم، در این جریانات هستم و اصلا ایران نیستم، اما این اعدامها داره دیوونم میکنه و یه چیزی تو مغزم میگه یه کاری باید بکنی، فکر کن اون که تو صف اعدامه خودت بودی یا عزیزت بود، چه حالی داشتی؟ حس می‌کنم ترسو هستم و می‌تونم یه کاری بکنم، اما نمیکنم. ممنون میشم اگه نظرتون رو در مورد این حس "انتظار از خود در عین ناتوانی" بفرمایید.

پاسخ
گیس گلابتون

با توجه به این که ایران نیستید، اگر صلاح می دانید با امضای تومار و فعالیتهای مدنی می توانید نقش موثری ایفا کنید.

پاسخ
فازی

ممنون از پاسختون.🌸🌺باشد که این خاک و مردمان نازنینش در امنیت و آسایش روزگارشان را سپری کنند.💜

پاسخ
گیس گلابتون

الهی آمین...

پاسخ
Letafat

ممنون از مقاله ارزشمندتون🌺
در مورد دو دیدگاه اندیشه ورزی و حفظ دیدگاه وسیع تر، میشه بیشتر توضیح و مثال بزنید؛بنظرم پیدا کردن و حفظ این دو مقوله الان تو این ایام برای همه ی ما مثل اون دو مورد قبلی که فرمودید(خودمراقبتی و خود آگاهی ) لازمه ولی متاسفانه بلدش نیستیم و تو این دو مورد لنگ میزنیم
بنظرم خودش جای حرف توی یه مقاله رو داره🌺

پاسخ
گیس گلابتون

بله حتما. این هفته یکی دو پاراگراف به متن اضافه خواهم کرد.

پاسخ
مریم

سلام ممنون از مقاله خوب و انرژی بخشتون
وجود این نوشته کمک خوبی بود برای گذر از این روزها که ظاهراً پایانی ندارد.

پاسخ
گیس گلابتون

انشاالله پایان شب سیه، سپید استگل

پاسخ
nazigh

سلام.. چقدر خوبه به این جنبه تلخ از زندگی هم توجه دارید آدم وقتی تو همچین شرایطی گیر میکنه به این همدردی ها و راه چاره ها نیاز پیدا میکنه. همه این گفته ها کمک کننده ست اینکه عزیز ما در دنیای دیگه منتظرمونه که پیشش بریم، تسکین میده ولی درمان کننده نیست. زندگی خیلی زیباست دنیا با تمام رنج هاش خیلی لذت بخشه آدم دوست نداره برای یه لحظه پلک ش رو هم بره نکنه این همه قشنگی رو نبینه ولی وقتی عزیزی رو از دست میدی وقتی هر روز صبح چش تو باز میکنی تو خونه ای که دیگه پدری توش نیست نه صداشو میشنوی نه خودشو می بینی دیگه زیبایی ها و لذت های دنیا چه مفهومی میتونه برات داشته باشه!! از رحمت خداوند نا امید نیستم وقتی پدرم رفت گفتم خدا هست دلتو بده به اون که جاودانه ست ولی ای کاش آدما میتونستند زمان رفت شونو تعیین کنند اینجوری رنج دوری از عزیزترین کساشونو تحمل نمیکردند. خیلی سخته خییییلی سخته چی بگم که فقط پدر از دست داده میفهمه چی میگم ناراحت

پاسخ
گیس گلابتون

بله. شرایط شما دشواره. نمی تونم ادعا کنم که درد شما را درک می کنم چون پدرم زنده و سلامت است و انشاالله تا 120 سال دیگر هم سایه ش بالای سرمون باشه. تنها کاری که برای شما از دستم برمیاد دعا کردنه. دعا می کنم خدا بهتون صبر بده.

پاسخ
nazigh

با سلام و تشکر از همدردی شما
انشالله خداوند عمر هزار ساله به والدین عزیزتون عطا کنه

پاسخ
گیس گلابتون

خدا مادر گرامی تون رو براتون نگه داره. الهی آمینگل

پاسخ
nazigh

گلگلگل

پاسخ
گیس گلابتون

قلب

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet