مادرناتنی بودن دشوار است. مادران ناتنی همه زحمات یک مادر را به عهده دارند، بدون این که افتخارات یک مادر را داشته باشند. مادران ناتنی همه جا و در همه شرایط زیر ذره بین انتقاد همگان قرار دارند. ظاهرا بهشت زیر پای مادران ناتنی نیست. متأسفانه فرهنگ ما نسبت به مادران ناتنی بسیار بی‌رحم است و کار را برای مادران ناتنی دشوارتر می‌کند. ما با افسانه‌های سیندرلا، سفید برفی و اولدوز و کلاغ‌ها بزرگ شده‌ایم. نفرت و ترس از مادرناتنی از کودکی در وجود ما تزریق شده است. به همین دلیل هر مادرناتنی در خفا از خود می‌پرسد: "آیا من هم موجودی نفرت‌انگیز مثل زن باباهای افسانه‌ها هستم؟" مادران ناتنی دچار شرم و احساس گناه هستند، زیرا جامعه با آن‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار عفریته‌ای شریر می‌باشند. آمار طلاق در کشور ما بالا رفته است. در شهرهای بزرگ حدود نیمی از ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود. پس هر روز تعداد کودکانی که با مادرناتنی بزرگ می‌شوند، افزایش می‌یابد. اگر طرز فکر ما و رفتار ما با مادران ناتنی عوض نشود، کودکان طلاق بیش از هرکسی از این موضوع آسیب می‌بینند. این بخش سایت به مادران ناتنی تقدیم می‌شود. کامنت دیگران حذف می‌شود. اینجا جایی است که مادران ناتنی می‌توانند با آرامش مشکلات خود را بیان کنند و جواب بسیاری از سؤالات خود را پیدا کنند. لطفاً با کلام محبت و احترام بنویسید. همان کلامی که شایسته شماست. ممنونم

مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
مادران ناتنی
1401/07/10 10:57

فرزند ناتنی بزرگ‌سال: مشکلات و راه‌حل‌ها

 

امروزه بسیاری افراد پس از طلاق یا مرگ همسرشان، مجدداً ازدواج می‌کنند. آن‌ها خوشحال هستند که فرصتی دوباره برای عاشق شدن و عشق ورزیدن پیدا کرده‌اند و تصور می‌کنند بقیه افراد خانواده هم از شادی آن‌ها خوشحال هستند و آماده‌اند همسر جدید را با آغوشی باز در خانواده بپذیرند. متأسفانه در بسیاری از مواقع سایر افراد خانواده آماده پذیرش همسر جدید نیستند. فرزندان کم سن، عدم پذیرش همسر جدید را به‌صورت بی‌اعتنایی، بی‌ادبی و پرخاش نشان می‌دهند. فرزند بزرگ‌سال ممکن است نسبت به ازدواج والدشان بسیار پذیرا باشند، ولی در بعضی موارد، احساسات دردناک مربوط به گذشته وجود دارد که مثل زخم چرکین سر باز می‌کند و باعث چالش و کشمش در خانواده می‌شود.

به خاطر داشته باشید مسائل در خانواده ناتنی هرگز ساده پیش نمی‌رود. فرزندانی که از ازدواج قبلی به ازدواج فعلی خود می‌آورید، تنش‌ها و چالش‌هایی به وجود می‌آورند، مهم نیست 4 ساله باشند، 14 ساله یا 44 ساله.

واکنش‌های فرزندخوانده را شخصی فرض نکنید. ممکن است آن‌ها هنوز در عزا و ماتم باشند و یا به خاطر طلاق والدینشان، خشمگین باشند. ممکن است به نظرشان بیاید والدشان به‌سرعت و به‌سادگی مرگ و جدایی را فراموش کرده و وقتی او را همراه همسر جدید می‌بینند، بشدت عصبانی شوند.

گاهی اوقات فرزندخوانده صفاتی را به همسر جدید نسبت می‌دهد، بدون این‌که واقعاً او را بشناسد. برچسب «نامادری ظالم» به‌راحتی بر پیشانی همسر جدید چسبانده می‌شود. درباره نیات و انگیزه‌های همسر جدید حدس‌های زده می‌شود که معمولاً مربوط به مسائل مالی است، به‌ویژه اگر همسر جدید بسیار جوان‌تر از والد باشد. اگر طلاقی رخ داده باشد، ممکن است فرزندان تصور کنند همسر جدید باعث طلاق بوده است.

معمولاً احساسات و رفتارهای منفی فرزندخوانده نسبت به همسر جدید به خاطر نگرانی و ترس است. فرزندخوانده بزرگ‌سال می‌خواهد از والدش حمایت کند. آن‌ها ممکن است احساس کنند همسر جدید به والدشان صدمه خواهد زد یا والدشان را از آن‌ها جدا خواهد کرد. آن‌ها می‌ترسند مبادا والدشان آن‌ها را فراموش کند. بیشتر این تصورات هیچ پایه و اساس واقعی ندارند.

یادتان باشد رابطه خوب، زمان می‌برد به‌ویژه وقتی زخم‌هایی برای شفا یافتن وجود دارد.

 

 

وقتی ما درباره خانواده ناتنی حرف می‌زنیم، معمولاً زن و شوهر را به همراه بچه‌های دبستانی یا نوجوانان دبیرستانی در نظرمان مجسم می‌شود، ولی ممکن است فرزندخوانده هنگام ازدواج شما، بزرگ‌سال باشد. مشکلاتی که با فرزندخوانده بزرگ‌سال پیش می‌آید، برخی همان مشکلات عمومی است که در همه خانواده‌های ناتنی وجود دارد، ولی بعضی مسائل، ویژه فرزندخوانده بزرگ‌سال است که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنم و راه‌حل‌هایی خدمتتان ارائه می‌دهم.

 

مشکلات رایج در خانواده‌های ناتنی که برای فرزندخوانده بچه‌سال و بزرگ‌سال یکسان است:

  • احساس غم و اندوه بابت از دست دادن خانواده بیولوژیک
  • احساس مورد خیانت قرار گرفتن به خاطر ازدواج مجدد والد بیولوژیک
  • احساس عصبانیت نسبت به والد اصلی و والد ناتنی
  • احساس انزجار از مشاهده محبت کردن والد به همسر جدید
  • مشکلات کنار آمدن و ارتباط گرفتن با والد ناتنی

 

ولی بعضی مشکلاتی که فرزندان بزرگ‌سال در خانواده ناتنی پیدا می‌کنند، مختص فرزندان بزرگ‌سال است:

  • تغییر تمرکز والد
  • غم و ماتم به خاطر مرگ یکی از والدین
  • نامطمئنی درباره نقش‌ها در خانواده ناتنی
  • مسائل مالی
  • حمایت کمتر

در ادامه مقاله به‌طور مفصل این پنج مشکل شایع در رابطه با فرزندخوانده بزرگ‌سال را توضیح خواهم داد.

 

توجه کنید اگر فرزندخوانده کودک باشد، مسئولیت برقراری ارتباط و تعادل در خانواده ناتنی به عهده والد و والد ناتنی است، ولی در ارتباط با فرزندان بزرگ‌سال، برقراری ارتباط، یک مسئولیت دوطرفه است. فرزند بزرگ‌سال، والد اصلی و والد ناتنی، همگی در ایجاد و حفظ ارتباط صمیمانه نقش دارند.

 

تغییر تمرکز والد

وقتی والد ازدواج می‌کند، لازم است برای ازدواج و همسر جدیدش، زمان و انرژی صرف کند. به همین دلیل انرژی و زمان کمتری را صرف فرزندان و نوه‌هایش می‌کند.

والدین در بحبوحه ازدواج جدیدشان ممکن است فراموش کنند فرزندان بزرگ‌سالشان همچنان به تشویق و تحسین و صرف وقت صمیمانه با والدینشان نیاز دارند. برای مثال وقتی ترفیع شغلی می‌گیرند، خانه جدیدی می‌خرند، همسر اختیار می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند و و و ... فرزندان بزرگ‌سال به توجه و حمایت والدینشان نیاز دارند، حتی اگر پیش والدینشان زندگی نمی‌کنند و هرروز آن‌ها را ملاقات نمی‌کنند.

 

نکته: والد و همسر جدید باید به دستاوردهای مهم فرزندان توجه کنند و حمایت خود را نشان بدهند تا فرزندان احساس نکنند برای والدشان اهمیت ندارند و همه ‌وقت و توجه والدشان دارد صرف همسر جدید می‌شود. اگر فرزند بزرگ‌سالی احساس می‌کند مورد بی‌توجهی قرارگرفته، لازم است در این مورد با والد اصلی خود صحبت کند، البته بدون سرزنش و بدرفتاری.

ممکن است همسر جدید و فرزندخوانده نتوانند باهم کنار بیایند و همسر جدید تصمیم بگیرد رابطه‌ای با فرزندخوانده بزرگ‌سال نداشته باشد. حتی در این شرایط والد ناتنی باید والد بیولوژیک را تشویق کند با فرزندانش ارتباط خوبی داشته باشد و در جشن‌ها و موقعیت‌های ارزشمند حضور پیدا کند.

 

تشکیل خانواده ناتنی به دنبال مرگ یکی از والدین

معمولاً فرزندان بزرگ‌سال خوشحال می‌شوند والدشان، یار و یاوری پیدا کند. مراقبت و حمایت از والد مسن یکی از نگرانی‌های فرزندان بزرگ‌سال است. بااین‌وجود ازدواج جدید و نحوه شکل‌گیری و مدیریت آن ممکن است غم و ماتم را تازه کند.

غم و ماتم از دست دادن یک عزیز، ممکن است به شکل‌های غیرمنتظره ابراز شود، به‌ویژه وقتی با دینامیک پیچیده خانواده ناتنی ترکیب گردد. برای مثال احساسات دردناک، به خاطر فروخته شدن خانه قدیمی والدین، چون والد می‌خواهد به خانه همسر جدیدش برود. یا ممکن است فرزندان بزرگ‌سال از دیدن همسر جدید که در خانه قدیمی آن‌ها سکونت کرده و از وسایل والد قوت شده استفاده می‌کند، ناراحت شوند. اگر مبلمان و عکس‌های خانوادگی جابجا شود، ممکن است فرزندان بزرگ‌سال دچار احساسات دردناک شوند. والد ممکن است بعضی وسایل را ببخشد، بدون توجه به اثری که ممکن است روی احساسات فرزندانش بگذارد.

 

نکته: به خاطر داشته باشید هرکسی به شیوه خود عزاداری می‌کند.

مهم است که والد در مراسم یادآوری و بزرگداشت والد فوت کرده، شرکت کند. شرکت والد بیولوژیک در این مراسم همراه فرزندان و نوه‌ها مهم است. بهتر است همسر جدید در همه این مراسم شرکت نکند و به خانواده فرصت عزاداری بدهد. والد ناتنی نباید این موارد را شخصی تلقی کند.

اگر بین همسر جدید و فرزندان میانه خوب و رفت‌وآمد وجود ندارد، بازهم مهم است که والد بیولوژیک در مراسم یادبود همسر درگذشته‌اش، مثل سالگرد تولد یا سالگرد مرگ او، شرکت کند.

 

نامطمئنی درباره نقش‌ها در خانواده ناتنی

فرزندخوانده و والد خوانده در اوایل تشکیل خانواده ناتنی درباره نقش‌هایشان دچار ابهام و سردرگمی هستند. آن‌ها از خود می‌پرسند: من باید با این آدم چطور رفتار کنم؟ او چه انتظاری از من دارد؟ من برای او چه هستم؟

با فرزندخوانده بزرگ‌سال این سؤالات گیج‌کننده‌تر هستند. اگر فرزندخوانده شش سال باشد و زانویش زخم شود، به‌راحتی می‌توان نقش یک والد را برای او ایفا کرد، ولی اگر این بچه 36 یا 46 ساله باشد، چه باید کرد؟

واقعیت این است که فرزند بزرگ‌سال به والد دیگری احتیاج ندارد، به‌ویژه اگر این والد جدید هم‌سن او و یا کوچک‌تر باشد.

وقتی فرزندخوانده بزرگ‌سال است، خوشبختانه بار سنگین مراقبت از فرزندخوانده به دوش والد ناتنی نیست. این وضعیت ارتباط فرزندخوانده و والد خوانده را ساده‌تر می‌کند، زیرا فرزند بزرگ‌سال و والد ناتنی این می‌توانند به‌عنوان دو انسان بالغ ارتباط برقرار کنند.

 

نکته: به فرزندان بزرگ‌سال فضا و زمان بدهید تا تصمیم بگیرند می‌خواهند چه نوع رابطه‌ای را با همسر جدید والدشان برقرار کنند. به‌عبارت‌دیگر به فرزندان بزرگ‌سال اجازه بدهید کیفیت و نوع ارتباط را تعیین کنند، ازجمله نوع ارتباط با نوه‌ها را.

 

مسائل مالی

مسائل مالی در خانواده‌های ناتنی بار عاطفی سنگینی دارد و می‌تواند منبع آشفتگی عاطفی برای همه افراد خانواده باشد، زیرا اموال بیشتری وجود دارد، باید وصیت‌نامه‌ها نوشته شود یا بازنویسی شود و مسائل مربوط به ارث حل‌وفصل شود.

اگر ازدواجی در سنین بالا و همراه با فرزندان بزرگ‌سال صورت بگیرد، می‌تواند تغییراتی در درآمد فرزندان بزرگ‌سال و میزان ارث آن‌ها به وجود بیاورد. این تغییرات ممکن است باعث استرس و عدم امنیت فرزندان بزرگ‌سال شود. فرزندان بزرگ‌سال حتماً درباره تنظیمات آتی سؤالاتی دارند. مثلاً آیا پس از مرگ والدشان، خانه به همسر جدید ارث می‌رسد؟ و یا چه تغییراتی در وصیت‌نامه صورت گرفته است؟

 

نکته: متخصصانی که با زوجین دارای فرزند بزرگ‌سال کار می‌کنند معمولاً توصیه می‌کنند با صراحت درباره مسائل ارث با فرزندانشان صحبت کنند و حتی با وکیل مشاوره داشته باشند تا مسائل مربوط به ارث منشأ خشم و عصبانیت نشود.

 

حمایت کمتر

ازدواج مجدد ممکن است به روابط والد – فرزند بزرگ‌سال صدمه بزند و به همین دلیل حمایت خانواده چه برای فرزندان و چه برای والدین کمتر شود.

بعلاوه رابطه والدین ناتنی و فرزندان بزرگ‌سال کیفیت کمی دارد. والدین ناتنی مسن کمتر فرزندان بزرگ‌سال را نصیحت و همراهی می‌کنند و از طرف آن‌ها هم حمایت کمتری دریافت می‌کنند. فرزندان بزرگ‌سال نسبت به والد ناتنی وظیفه کمتری احساس می‌کنند یا اصلاً وظیفه‌ای احساس نمی‌کنند، پس حمایت کمتری از والد ناتنی خود به عمل می‌آورند.

 

نکته: ارتباط خانوادگی و اجتماعی برای حال خوب والدین مسن، والدین ناتنی و همچنین فرزندان بزرگ‌سال ضروری است. والدین و فرزندان لازم است تلاش کنند ارتباط و رفت‌وآمد را به‌اندازه قبل از ازدواج مجدد حفظ کنند.

 

مطالبی که در بالا نوشتم، درباره وجود فرزندان بزرگ‌سال، هنگام ازدواج مجدد است. گاهی اوقات بچه‌ها در زمان ازدواج، خردسال یا نوجوان هستند و پس از چند سال، بزرگ‌سال می‌شوند. به خاطر داشته باشید مسائل خانواده ناتنی با 18 ساله شدن فرزندان به پایان نمی‌رسد. گاهی اوقات تازه شروع می‌شود!

 

 

 

 

 

 

این پیشنهاد‌ها برای شماست که می‌خواهید هرچه زودتر و بهتر با فرزندخوانده بزرگ‌سال خود کنار بیایید:

  1. انتظار نداشته باشید ازدواجتان به‌آسانی و به زیبایی آغاز شود.
  2. اطلاعات خود را درباره دینامیک خانواده ناتنی بالا ببرید.
  3. بدانید که بیشتر دشواری‌های رابطه، هیچ ارتباطی با شخص شما ندارد.
  4. انتظار داشته باشید فرزندان بزرگ‌سال از شما انتقاد کنند. متأسفانه هیچ راهی برای فرار از انتقاد فرزند بزرگ‌سال وجود ندارد.
  5. تا جایی که ممکن است از فرزندخوانده بزرگ‌سالتان انتقاد نکنید.
  6. انتظار داشته باشید فرزندان بزرگ‌سال مثل عقاب شما را زیر نظر داشته باشند. اگر در ازدواج شما مشکلی وجود داشته باشد، فرزندخوانده بزرگ‌سال، سرعت آن مشکل را می‌بیند و شدت آن را چند برابر احساس می‌کند.
  7. خودتان باشید و سعی نکنید وانمود کنید چیزی هستید که آن‌ها انتظار دارند باشید.
  8. هرگز بدون فکر حرف نزنید و از خود دفاع نکنید. سکوت در هنگام عصبانیت، بهترین واکنش است.
  9. بدانید که همسرتان بین عشق به شما و فرزندانش گیر افتاده است.
  10. در رابطه والد-فرزندی مداخله نکنید، مگر این‌که از شما درخواست شود.
  11. همسرتان را تشویق کنید که با فرزندانش به‌صورت منظم ارتباط داشته باشد. فرصتی برای وقت گذراندن والد و فرزند بدون حضور شما فراهم کنید.
  12. با آن‌ها رقابت نکنی
  13. برای فرزندان نامه و ایمیل و هدیه بفرستید و انتظار پاسخ نداشته باشید. اگر انتظار جبران و تشکر از طرف آن‌ها داشته باشید، ممکن است قلبتان بشکند.
  14. قبول کنید شما هرچه در توانتان بوده برای برقراری رابطه خوب با فرزندخوانده بزرگ‌سالتان انجام داده‌اید و کنترلی روی رفتار و پندار آن‌ها ندارید.
  15. اگر احساس کردید از خوبی و مهربانی شما سوءاستفاده می‌شود، حدومرزهای سالمی برقرار کنید.

 

خوشبختانه بالاخره خشم از بین می‌رود، وقتی شما به رفتار محترمانه خود با فرزندخوانده بزرگ‌سال ادامه بدهید، فرض و گمان‌های نادرست درباره شما برطرف می‌شود و نگرانی‌ها رفع می‌گردد.

مهم نیست چقدر نیات شما خوب است و انگیزه‌های پاکی دارید، ما فقط روی رفتار خودمان کنترل داریم و نتیجه همیشه آن نیست که ما آرزو داریم. گاهی اوقات باید زمان داد و فضا داد و رها کرد.

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

معصومه
http://www.mojaradi-90.blogfa.co.m

سلام خانم دکتر عزیز و مهربان
خیلی وقته میخوام براتون بنویسم ولی نشد.شاید به حال روحیم بر میگشت.دوساله که مادر ناتنی شدم و الان هم مادرشدم .
تقریبا الان حالم بهتره از وب سایتتون خیلی بهره بردم و امیدوارم خداوند به شما سلامتی و توفیق بده در این مسیری که گام برداشتید و ما هم دلخوش بشیم به نوشته های شما

پاسخ
گیس گلابتون

سلامت باشین نازنین. مبارک باشه قدم نورسیدهگل

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet