مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
نوجوان شاد
1397/04/02 11:32

مهارت چهارم: مهارت‌های بین فردی

مهارت چهارم: مهارت‌های بین فردی

نوجوانی دوره حساسی است. نوجوانی مرحله بین کودکی و بزرگسالی است. بعلاوه در این دوره شما کم کم علاوه بر پدر و مادر و خانواده‌تان، با سایرین دوست می‌شوید. تاثیری که دوستان در دوره نوجوانی روی شما می‌گذارند، انکارناپذیر است. بنابراین یکی از مهارتهایی که لازم است در دوران نوجوانی یاد بگیرید، مهارت‌های بین فردی است.

 

مهارت‌های بین فردی یعنی  شما بتوانید رابطه سالم و مثبت با اطرافیان خود برقرار کنید و از روابط ناسالم و صدمه زننده خارج شوید. اطرافیان شما شامل افراد خانواده، بزرگسالان، افراد همجنس شما و افراد جنس مخالف است. مهارت‌های بین فردی یعنی بتوانید دوست پیدا کنید و عضوی از یک گروه باشید. مهارت‌های بین فردی یعنی بتوانید یک دوستی خوب را آغاز کنید و به یک دوستی نامناسب خاتمه بدهید. در عین حال تشخیص بدهید مرزهای بین فردی مناسب چیست. در عین که که با دوستان خود دوست هستید، اجازه ندهید دوستان بد، شما را از مسیر درست و هدف اصلی‌تان دور کنند. مرزها را تشیخیص بدهید. یاد بگیرید احترام متقابل چیست. احترام متقابل یعنی احترام بگذارید و انتظار داشته باشید مورد احترام باشید.

 

دوست خوب پیدا کردن و عضو یک گروه خوب بودن، برای شما خیلی مهم است چون باعث سلامتی روحی و اجتماعی می‌شود. همچنین داشتن رابطه خوب با افراد خانواده بسیار مهم است. می دانم در این دوران بین شما و والدین شما اختلاف نظراتی وجود دارد. ممکن است آنها احساسات شما را بخوبی درک نکنند و یا انتظارات زیادی از شما داشته باشند. ولی در هر صورت داشتن رابطه خوب و محترمانه با افراد خانواده برای سلامتی روحی و اجتماعی شما ضروری است.

 

بعضی از شما دوستان خوبی دارید، ولی میانه‌تان با افراد خانواده‌تان خوب نیست. بعضی از شما، هیچ دوستی ندارید و فقط با خواهر و برادرتان دوست هستید. بعضی از شما، وضعیت سخت‌تری دارید: با افراد خانواده‌تان میانه خوبی ندارید و متاسفانه هیچ دوستی هم ندارید. هر سه حالت ناسالم است. آرزو می‌کنم تک تک شما رابطه عالی با افراد خانواده‌تان داشته باشید و در عین حال دوستان خوبی داشته باشید و عضو یک گروه باحال باشید. این بهترین شرایطی است که می‌تواند برای شما ایجاد شود.

 

اجازه بدهید یکی یکی بررسی کنیم:

رابطه خوب با افراد خانواده، یعنی پدر، مادر، خواهر و برادر و هر کس دیگری که در خانه شما زندگی می‌کند (مادربزرگ، پدربزرگ و یا مادر ناتنی، پدر ناتنی....)

 

ممکن است بگویید بعضی از افراد بالا با شما خوب رفتار نمی‌کنند، چطور شما می‌توانید با آنها خوب باشید؟ سؤال خوبی است. مهم‌ترین مطلبی که در سایت گیس گلابتون می‌آموزید این است: شما مسئول تجربه‌های زندگی خود هستید. در اینجا این شعار یعنی اگر رابطه خوبی با بعضی افراد خانواده خود ندارید، اول توجه کنید شما چگونه با آنها رفتار می‌کنید. این نوشته یکی از دوستان شماست. البته ایشان نوجوان نیست، ولی نوشته ایشان منظور مرا نشان می‌دهد:

 

اگر برای هرکس نام سرخپوستی مخصوصی انتخاب می‌شد، نام سرخپوستی من تا همین چند سال پیش "غرغرو از کلّه‌ی صبح" می‌بود! تخصص من ابراز نارضایتی از وضع موجود بود. همیشه منتظر درست‌شدن اوضاع و تغییرات بزرگِ آدمها بودم، ولی ذره‌ا‌ی تغییر در خودم؟ هرگز! از شکل روابطم با عزیزانم هم در تعجب بودم. حس می‌کردم رابطه زیادی معمولی با خانواده‌ام دارم. یه‌جای کار ایراد داشت و من اعتراض داشتم چرا خونواده منو درک نمی‌کنن و تغییری نمی‌کنن! نمی‌فهمیدم وقتی بیرون از خونه با دوست و همکار و... ارتباطم خوب و مثبت بوده، چرا این موضوع در مورد خونواده‌ام صدق نمی‌کرد؟

 یه روز در حال عکاسی در منزل، خیلی تصادفی به جای عکس، یه فیلم 30 ثانیه‌ای گرفتم. فیلم از هوا بود، ولی توش صدای خودم رو در حال صحبت با یکی از اعضای خانواده شنیدم: صدای یک آدم بی‌حوصله و اخموی نه‌چندان مهربون که اگر خودم مخاطبش بودم ازش می‌رنجیدم. خجالت کشیدم! لحن من با عزیزانم بیشتر شبیه یه فروشنده بی‌حوصله بود که می‌خواد مشتری رو از سر باز کنه. من توقع داشتم همه آدمای خوب و مهربونی باشن و خودم بدون اینکه حواسم باشه، همین رو دریغ می‌کردم. پس این آدم مهربون و خوشروی بیرون از خونه کجا غیبش می‌زد؟ تازه فهمیدم توی خونه اون فرشته مهربونی که فکر می‌کردم نبودم.

 

بنابراین اگر همین الان رابطه شما با بعضی افراد خانواده‌تان خوب نیست، خواهش می‌کنم قدری رفتار خود را بررسی کنید. سال گذشته خانمی دو سه روز در دفتر من کار کرد. از همان روز اول شروع کرد به شکایت کردن از پدر و مادرناتنی اش. شکایت کرد و شکایت کرد. من پس از دو سه روز عذر او را خواستم. نه به خاطر شکایت‌های او از پدر و مادرناتنی اش، بلکه بخاطر رفتار زشتی که با من داشت.

 

او متوجه رفتارش نبود، ولی هروقت با او حرف می‌زدم او برای من شکلک درمی آورد! هرچه می‌گفتم، با من یک و بدو می‌کرد! مرتب زیر لب ناسزا می‌گفت! خنده دار است، ولی او اینگونه رفتار می‌کرد و خودش متوجه نبود چه رفتار زشت و ناشایستی دارد. وقتی یک نفر با غریبه‌ها چنین می‌کند، وای به رفتارش افراد خانواده‌اش.

 

دوستان همجنس: یاد بگیرید با همکلاسی‌ها و همسن و سالانتان سر صحبت باز کنید و با آنها دوست شوید. در عین حال حواستان باشید احترام متقابل را رعایت کنید. احترام بگذارید و انتظار داشته باشید مورد احترام قرار بگیرید. همانطور که میدانید شاگردان من معمولاً 35-25 ساله هستند و نوجوان نمی‌باشند، ولی من گاهی اوقات متعجب می‌شوم چطور یک خانم تحصیلکرده بزرگسال، موقع ابراز صمیمیت به دوستانش می‌گوید: "خاک بر سرت! میام کتکت می‌زنم ها!" این چه جور ابراز صمیمیتی است؟ من نمی‌دانم.

 

در دوران نوجوانی و اوایل جوانی یعنی تا حدود 25 سالگی، آدم ممکن است تحت تأثیر دوستانش سیگار، الکل و یا حتی مواد مخدر سبک را تجربه کند. امیدوارم شما هرگز چنین تجربه‌های خطرناکی را نداشته باشید. مبادا برای راضی کردن دوست یا باقی ماندن در گروه، خود را در معرض تجربه‌های خطرناک قرار بدهید.

 

افراد جنس مخالف: در دوران نوجوانی هورمون‌های زنانه و مردانه در بدن شما ترشح می‌شود. شما به بلوغ می‌رسید، بنابراین بسیار طبیعی است که به جنس مخالف کشش داشته باشید. دو تا از شایع‌ترین سؤالات نوجوانان در این سایت در این پست نوشته شده است. من آرزو می‌کنم خانواده‌ها شرایطی فراهم کنند که نوجوانان با افراد جنس مخالف خود آشنا شوند. من با دوستی‌های خط قرمزی مخالفم. ولی آشنایی با جنس مخالف، ضروری است. یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن آمار طلاق در ایران ناآشنایی دختر و پسر با تفاوت‌های دو جنس است. دخترها نمی‌دانند پسرها چه می‌خواهند و پسرها نمی‌دانند دخترها چه می‌خواهند. هیچکدام نمی‌دانند چطور رابطه سالمی با جنس مخالف خود برقرار کنند.

 

کاش هیچ نوجوانی دور از چشم پدر و مادرش با جنس مخالف دوست نشود و کاش همه پدر و مادرها شرایط آشنایی فرزندشان را با جنس مخالف فراهم کنند. کاش فاصله جنسیتی شدیدی که در کشور ما وجود دارد، از بین برود. من خانم مهندس محترم سی و چند ساله‌ای را می‌شناسم که در حضور آقایان بکلی دست و پایش را گم می‌کند. او آدم دقیقی است، مسئولیت پذیر و قابل اعتماد است، البته به شرطی که در معرض آقایان قرار نگیرد! به محضی که یک آقا در شعاع یک کیلومتری او قرار می‌گیرد، ضریب هوشی او به اندازه جلبک کاهش پیدا می‌کند، مسئولیت پذیری او به صفر می‌رسد و رفتاری خنده دار از خود نشان می‌دهد. چرا؟ چون تا این سن و سال با آقایان ارتباطی نداشته است و با دیدن یک آقا دست و پایش را بکلی گم می‌کند.

 

 

عضویت در گروه: همه آدمها دوست دارند به گروه یا گروه‌هایی تعلق داشته باشند. برای این که عضو یک گروه بشوید و باقی بمانید، لازم است مشارکت و همکاری را یاد بگیرید. یاد بگیرید عضو فعال گروه باشید. بعضی‌ها وارد یک گروه می‌شوند، انگار مهمانی خاله‌شان رفته‌اند! ولو می‌شوند و انتظار دارند دیگران از آنها پذیرایی و مراقبت کنند. هیچ نوع حس همکاری و همیاری با اطرافیان ندارند. یاد بگیرید وارد هر محلی که می‌شوید آنجا را مرتب و تمیز ترک کنید. داوطلب کمک و همکاری شوید. به این ترتیب آدم دلچسبی می‌شوید. البته تفاوت مهمی است بین همکاری و خرحمالی! گاهی اوقات ما بقدری در حس خوب همکاری غرق می‌شویم که اجازه می‌دهیم دیگران از ما سوءاستفاده کنند. این هم درست نیست. همانطور که در بالا نوشتم حد و مرزهای صحیح روابط بین فردی را یاد بگیرید.

 

اگر در دوره نوجوانی مهارتهای بین فردی را یاد نگرفته اید، از همین امروز آن را بیاموزید، چون 80% احساس خوشبختی شما وابسته به میزان توانایی شما در برقرار کردن رابطه سالم و صمیمانه که با اطرافیانتان است.

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

ماهی 1

سلام بر گیس گلابتون عزیز
خوب من تو این 4 موردی که گفتین با یکیش مشکل دارم وقتی از پدر و مادرم ناراحتم غرورم اجازه نمیده مهربون باشم یا ی دفعه ای خوب بشم نمیدونم چطوری بگم مثلا اگه ی خصوصیت بد داشته باشم بعدش متوجه اشتباهم بشم و رفتارم را اصلاح کنم از این که بهم بگن ( والدینم مثلا تو خانواده مطرح کنن) :وای نمیدونی که چقدر..... دختر خوبی شده قبلنا چی بود حالا چی شد و....وایییی نگو که اصلا از این حرفا خوشم نمیاد دارن مثلا تشویقم میکنند ولی حس خیلی بدی بهم دس میده و عمده دلیل من برای خوب نشدنم اینه نمیدنم چرامتفکرولی خو چیکارکنم؟؟؟؟

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. پیشنهاد می کنم خداحافظ خشم را تهیه کنید و راهنمایی های گام به گام آن را بکار بگیرید

پاسخ
Sm_khadivi

سلام معلم شجاع و عاشق من . گیس گلابتون جان امروز وقتی به قسمت نوجوان ها سر زدم خیلی خوش حال شدم ،میدونید چرا ؟ چون بعد از یک سال که دوباره به اینجا سرزدم دیدم که چقدر چقدر زیاد شبیه نوشته هاتون شدم . بانو میشه لطفا در مورد این 3 هفته آخر کنکور که معمولا بچه ها روحیشون رو به خاطر فکر کردن به نتیجه میبازند مطلبی بنویسید یا من را به مطلبی ارجاع دهید . بینهایت سپاسگذارم

پاسخ
گیس گلابتون

بله... کنکور... بله! حتما می نویسم. متشکرم یادم انداختید

پاسخ
Roozbeh

سلام خانم دکتر عزیز تا تب جام جهانی داغه بگم یکی از مهمترین مهارتها انجام تفریحاتی خلاف میل ماست یعنی خانم با آقا فوتبال ببینه بیاد کنار آقا بشینه و باهم فوتبال ببینند هرچند که به نظرش ۲۲تا علاف دارن دنبال یک توپ می دوند و آقا با خانم سریال ببینه حتی اگر اون سریال از نظرش بی سر و ته باشه ! آقا یاد بگیره وقتی خانم میگه پالت منظورش اون چوبهایی که تو انبار زیر اجسام می گذارن نیست و خانم هم درک کنه چرا ممکنه آقا برای باخت تیم مورد علاقه اش عصبی بشه

پاسخ
گیس گلابتون

بله: اهمیت دادن به احساسات دیگران، مسخره نکردن و تحقیر نکردن احساسات و خواسته های دیگران. همراهی کردن با آنها به شرطی که تبدیل به زجری جانکاه نشود. یا اگر آنها همراهی نکردند، طلبکار نشویم. ممنونم. از مثالهای خوب شما

پاسخ
animani

خیلی مهارتهای لازمی هستند، اما هر کدومشون به تنهایی کلی آموزش و کار یه معلم به صورت انفرادی رو لازم دارن

پاسخ
گیس گلابتون

بله. به آموزش نیاز دارد، ولی حتما انفرادی هم لازم نیست باشه. مهارت بسیار بسیار مهمی است.

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet