مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی

برای خانم‌های تحصیل‌کرده

مربی رشد فردی

دکتر آناهیتا چشمه علایی

راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1390/08/20 00:00

با مرگ دوست باشیم

من مدتها پیش این مطلب را نوشته ام. هربار خواستم آن را در سایت بگذارم، می دیدم یک نفر عزیزی را از دست داده است و شاید فکر کند من خطاب به او نوشته ام. این روزها وقت وبگردی ندارم و از احوال وبلاگستان بی خبر هستم. اگر عزادار هستید، تسلیت و همدردی مرا بپذیرید. برای تان آرزوی صبر دارم. ولی مطمئن باشید که این مطلب،خطاب به شما نیست. یک مطلب کلی، خطاب به همه آدمهاست.

 

 

من آن قدر با مرگ و بیماری از نزدیک روبرو شده ام که بدانم مرگ بخشی از زندگی است. هیچکس نمی تواند از مرگ بگریزد. مرگ سرنوشت محتوم همه ماست.

وقتی عزیز ما در میگذرد، طبیعی است که دلتنگ و غصه دار بشویم، زیرا دوست داریم عزیزمان را با چشم ببینیم و صدایش را با گوش بشنویم. کنارش بنشینیم و دستش را در دستمان بگیریم. غم و غصه ما طبیعی است. ولی واکنش بعضی افراد، چیزی بیش از دلتنگی است.

ما از مرگ می ترسیم. آن را انکار می کنیم. به عنوان یک مسلمان می گوییم که دنیای دیگری وجود دارد ولی رفتارمان نشان می دهد به بقای روح و دنیای دیگر باور نداریم. گویا فکر می کنیم فقط همین دنیا وجود دارد و کسی که درگذشت به کود تبدیل می شود! گویا همگی از دم ماتریالیست هستیم. وقتی از مرگ می ترسیم مثل این است که از زمستان بترسیم و وجود آن را انکار کنیم. هر زمستان با ناباوری بگوییم: "زمستان! نه! خدایا! نه! خدایا! نه! چرا زمستان؟ نه! چرا من؟ چرا من باید زمستان را ببینم؟"

مرگ بخشی از زندگی است. می گویند فرشته مرگ همیشه شانه به شانه ماست. بعضی می گویند که کنار شانه چپ ما راه می رود. مرگ از ما دور نیست و همیشه دور و بر ما می پلکد. از مرگ نترسیم. آن را بپذیریم و باور کنیم. اگر با مرگ دوست شوید، قدر زندگی را بیشتر می دانید. وقت تلف نمی کنید. تعقیب کردن آرزوهای خود را به زمانی دیگر موکول نمی کنید، چون نمی دانید آیا وقت دارید یک سال دیگر تنبلی کنید یا نه. اگر با مرگ دوست باشید، از لحظه به لحظه زندگی لذت می برید، زیرا می دانید ممکن است تماشای دوباره ماه کامل، طلوع آفتاب، غروب آفتاب، شکوفه بهار یا برگ های پاییزی میسر نباشد. اگر به دنیای دیگر باور داشته باشید، رفتارتان با اطرافیان بهتر است. این همه نفرت و خشم را با خود حمل نمی کنید، زیرا می دانید، توقف ما در دنیا خیلی طول نمی کشد و زندگی کوتاه تر از آن است که به خشم و انتقام بگذرد.

 مسلمان باشیم نه به زبان، بلکه با رفتارمان.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

نجوی

ممنون.
یاد یه جمله از کارلوس کاستاندا افتادم که میگفت هر کاری رو جوری انجام بدین که انگار بعد از اون خواهید مرد و همیشه منتظر تماس دست مرگ باشید.
این دید باعث میشه سعی کنیم بی عیب و نقص رفتار کنیم.

پاسخ
atussa

سلام آناهيتا جان
حرفهات رو كاملا قبول دارم.....
درست ميگي......بايد مرگ رو مثل زندگي پذيرفت....اما ميشه اينم بگي چه راهكارهايي وجود داره براي پذيرش مرگ و نترسيدن از آن.....خب من مي دونم كه مثل همه آدمها يه روزي مي ميرم......اما وقتي ميام بهش فكر كنم احساس غم و اندوه بهم دست ميده......طبعا شما با توجه به شغلتون اين مساله خيلي براتون عادي تره.....ميشه به ما هم ياد بدين كه براي ما هم عادي بشه

پاسخ
admin

نمی دانم این باور چطور در من محکم شد. اولین برخوردم با مرگ را برای تان می نویسم تا ببینید که از اول چنین استحکام عقیده ای نداشتم. مطمئنا باورهای مذهبی سالم و صحیح به ما کمک می کند که زندگی را فقط همین چند روز گذرا نبینیم و هدفی والاتر را در پس آن برایش قائل بشویم.

پاسخ
sepidarsepid

سلام
عالی بود مطلبتون گیس گلابتون عزیز.
خیلی دوس دارم روزی برسه که همه مون هم با مرگ رابطه خوبی داشته باشم و اونی به عنولان جزیی از زندگی مون بپذیریم و ازش نترسیم.
ایشالله که همه عاقبت به خیر بشن.

پاسخ
gita

سلام
مطلب جالبی بود.آنهایی که عزادار یا درگیر بیماری لاعلاج هستند اگه میخوانند میتونند فکر کنند خدا خواسته به طریقی براشون پیام بفرسته.

پاسخ
تکتم

کلمه به کلمه جملات این پستتان را میفهمم و به تمامش ایمان دارم
8 سال قبل خواهر زیبا و جوانم در آغوش خودم جان داد و اون موقع بود که مرگ را از نزدیک لمس کردم . تا قبل از اون همیشه فکر میکردم اتفاقهای بد فقط برای دیگران میوفته و از من و خانوادم دوره ! اما مرگ خواهرم چیزهای زیادی به من یاد داد الان 8 ساله که در لحظه زندگی میکنم, راحت میگذرم و قدر روزها و همینطور اطرافیان و روابطم رو بیشتر میدونم باور کنید مدتهاست که هیچ چیزی نمیتونه باعث نگرانیم بشه چون ایمان دارم که هیچ مشکلی تا ابد نمیمونه اینقدر در وجودم احساس آرامش و شادی دارم که این حس به کسانی که باهام برخورد دارن منتقل میشه و تمام اینهارو مدیون باوری هستم که به مرگ و فانی بودن این دنیا دارم . ای کاش بتونیم قبل از اینکه عزیزی رو از دست بدیم به این نتیجه برسیم که این دنیا و این زندگی زودگذره و اصلا ارزش غصه خوردن نداره . اینقدر زندگی رو سخت نگیرید هیچ چیزی تا ابد ادامه نداره و هیچ مشکلی همیشگی نیست همه چیز زود گذره
ببخشید طولانی شد

پاسخ
admin

روح خواهرت قرین رحمت و شادی باشه. تو یک عارف هستی. می دانستی؟

پاسخ
mahdokht1978

ممنون از حس خوبي كه از آرامش معنوي خودت به ما دادي، روحش شاد

پاسخ
لبخند ماه
http://baran-e-yekriz.blogfa.com

سلام گیس گلابتون عزیز
من چند روزی هست که از طریق "نگارا" (وبلاگ چی نپوشیم) با سایت خوب شما آشنا شدم.
خدا رو به خاطر وجود کسانی مثل شما که انسان های دیگه براشون مهمن و برای خوشبختی و آرامش اونها وقت می ذارن، شکر می کنم.
با اینکه من خیلی از توصیه های شما رو از قبل انجام می دادم و بهشون معتقد هستم ولی خوندن مطالب شما خیلی برام جذاب و دلنشینه.
اگر به وبلاگ من سر بزنید خوشحال میشم. البته وبلاگ من خیلی کم بازدیده و هدف من از راه اندازی ش ثبت لحظات خوب زندگیمه تا هیچوقت فراموششون نکنم.
همیشه خواننده ی حرفای ناب شما هستم...

پاسخ
admin

خوش آمدی

پاسخ
golab

درست میگی گلابتون جان،گاهی بعد از اینکه عزیزی رو از دست دادیم به خاطر کوتاهی هایی که در حقش کردیم خیلی زجر می کشیم ولی اگه با مرگ دوست باشیم هیچوقت در حق هیچ کس کوتاهی نمی کنیم که بعد از مرگش اینچنین عذاب بکشیم... خیلی جالب بود این پست و یه جورایی یه هشدار...

پاسخ
katayoon
http://pushana.ir

اگه قدرشم دونسته باشی اگه بهترین ارتباطو باهاش داشته بودی و هر کاری ازت بر میومده براش کرده بودی بازم یه لحظه نیست که یادت بره نبودنش چقدر بده. به خصوص اگه عاشق زندگی بوده باشه درد میکش نه فقط برای تنهاییت

پاسخ
Mina70

سلام

عالی بود...

تلنگری که این روزها خیلی به آن نیاز داشتم!

اما واقعا" خیلی سخت می توان هر لحظه بیاد مرگ بود و آن را فراموش نکرد.

پاسخ
شادی

ممنون، بسیار عالی بود.

پاسخ
mahnam

چه قشنگ نوشتی گیسو جون.
وقتی میریم سفر میخواهیم از تک تک لحظه ها لذت ببریم،ولی وقتی از سفر برمیگردیم به روزمرگی و اتلاف وقت و انرژی و ...ادامه میدیم.انگار تو سفر فقط زمان وجود داره. زندگی همون سفر هست که وقتی به خودت یاداوری کنی که هر لحظه ممکنه تموم شه، نه وقت واسه غصه میذاری نه واسه کینه فقط میخوای لذت ببریگل
چه تلنگری بهم زدی گیسو جون.ازت ممنونگل

پاسخ
solmaz

متن عالی بود لذت بردم حرف دلم بود...

پاسخ
fsaghar7

سلام گیسوی عزیز
از مطلب خوبت ممنون
حس خوبی بهم داد
شاد باشی

پاسخ
katayoon

من با مرگ خودم مشکلی ندارم و پذیرفتمش و جز ترس غریزی که باعث میشه خودمونو محافظت کنیم به طور کلی ترس خاصی ندارم . چه اون دنایی باشه یا نباشه.
من 2تا پرسش دارم:چیزی دارید برای اونها که به زندگی پس از مرگ به شکل رایجش اعتقاد ندارند و از مرگ خودشون میترسن ؟و دوم همین افراد و از اون دست که عزیزی خیییییییلی عزیز رو از دست دادن و اون آدم هم عاشق زندگی و در حال شادی و خوشحالی و در شرایط خوب زندگیش از دست رفته باشه؟ ببخشید نمیتونم ویرایش کنم رو کلمات حرکت نمیکنه موس البته اشکال از کامپیوتریه که امروز پشتش نسشتم

پاسخ
salimi

من احساس میکنم تناقض بزرگی در این نوشته هست
اولا عکس وحشتناکی گذاشتید که دوست بودن با مرگ رو اصلا تداعی نمیکنه
ثانیا اگه کسی ایمان به زندگی پس از مرگ داشته باشه مطمئنه که همه چیز رو بعد از مرگ میبینه. حتی به صورت خیلی جزئی تر از درکی که انسان در زمان زندگی داره
پس نگران ندیدن غروب خورشید و...نمیشه
نگران از دست دادن فرصت های زندگی برای انجام کارهای خیر و دوری از گناه میشه

پاسخ
admin

ممنون از نظرت

پاسخ
حمید

خانم دکتر خیلی ممنون. استفاده کردیم

پاسخ
zm

سلام گیسو جان من به تازگی مادرم رو از دست دادم تمام چیزهایی که گفتید رو بهش اعتقاد دارم ولی واقعاً تحمل مرگ عزیز سخته لطفاً برام دعا کنید.

پاسخ
admin

تسلیت می گم نازنینم. البته که از دست دادن مادر دشوار است. اگر غیر از این بود به قلب تو شک می کردیم. صبر داشته باش عزیزم. انشااله که الان جایگاهی بهتر و آسایشی برتر دارد.

پاسخ
mahdokht1978

دعا ميكنم غرق باران شوي باراني از جنس آرامش هم براي دل تو عزيز نازنين و هم براي روح مادر گراميتون . از دست دادن عزيزان سخته و طبيعي هم هست به خدا و زمان يقين داشته باش كه بهت قدرت تحمل درد فراق رو ميده. روحشون شاد

پاسخ
zm

ممنون گیسو جان فقط یه چیزی این روزها احساس میکنم به خاطر مادر حضور پدر ازدست رفته ام کم رنگ تر شده شاید بخاطر اینه که 22 سال پیش فوت کرده لطفاً برای آرامش روح او نیز دعا کنید ممنون.

پاسخ
admin

انشاالله روح شان قرین رحمت و آرامش باشه.

پاسخ
baloot

گيس گلابتون جان متن خوبيه و قبول دارم. عزيزم اون جمله كه گفتي "انگاركسي كه در گذشت به كود تبديل مي شود" رو خيلي تند گفتي. يه كم ملايم تر هم مي شد گفت ... خودتون عزيزي رو از دست داديد تاحالا؟ منظورم از عزيز پدر مادر خواهر برادر و همسره! اميدوارم تجربه نكرده باشين...

پاسخ
admin

ممنونم که نظرت را گفتی. بله بلوط جان عزیزی، عزیزتر از چشمم فوت کرده ولی او را از دست نداده ام چون او هر روز کنار من است. هیچ جای دوری نرفته است.

پاسخ
katayoon
http://pushana.ir

منم اینطور فکر می کردم ولی الان شک دارم

پاسخ
آشتی

یا خیلی باورها. مثلا میگن بعد از مرگ، شیر از دماغ میزنه بیرون و قبر آدم رو فشار میده و خب اینا رو میگن که بعضی ها از مرگ می ترسند. درحالیکه مرگ فقط عوض کردن خونه است!

پاسخ
mahdokht1978

گلابتون جان ممنون از انرژي مثبتي كه راجع به يه حقيقت تلخ به من دادي. راستش چند روز بود كه مقاومت ميكردم اين متن رو نخونم به خاطر بار منفي مرگ و اتفاقي كه براي يكي از عزيزانم تابستان سال گذشته افتاد اصلا نميتونستم قبول كنم كه اين تيتر رو بخونم ولي از اونجا كه واقع بيني من هميشه كمكم كرده امروز خوندم . من و يه چند تا از دوستام بين سالهاي 79-81 خيلي روي اين قضيه كنار آمدن با حقايق منفي و تلخ روي خودمون كار كرديم شروع اين متن شما همون استارت و تلنگري كه ما به خودمون زديم . زنده باد گلابتون خوش نيت كه به فكر پراكنده كردن روح آرامش و يقين در اطرافش هست...

پاسخ
mahdokht1978

گلابتون نازنين يه خواهشي ازتون دارم . جسارتا لطف كنين اگه ميشه تصوير اين متن رو عوض كنين چون با حسي كه از نوشته تان منتقل ميشود متناقض است . مرگ يه تصوير سياه و ترسناك نيست حقيقتي صرف ولي سخت باور است. سپاس

پاسخ
admin

مهدخت جون
ممنونم که نظرت را نوشتی. ولی نظر من با تو متفاوته. به نظر من این عکس نه تنها زشت نیست، بلکه یک فرشته زیبا را نشان می ده. شاید به خاطر ترسی که داری از این تصویر می ترسی. بهرحال این نظر تواست و آن هم نظر من.
خواهش می کنم در آینده هم مرا از نظراتت بی نصیب نگذار.

پاسخ
mahdokht1978

ممنون عزيزم . براي نظرتون و سايتتون ارزش و جايگاه ويژه اي قايلم. نظر شما هم براي من محترم هست.
راستي منتظر نوشتن داستان اولين برخوردتون با مرگ هستم علتش هم اينه كه چون شما يه پزشك و جراج هستين ديدگاهتون و نوع نگرشتون به مرگ برام جالبه .
شاد باشي عزيز چون شادي حق مسلم ماست !!!!!!!! :)

پاسخ
طیبه ط

راستی گیس گلابم برای دل داغ دیده ام دعا کنید،برای پدر و مادرم دعا کنید بتونند تحمل کنند و عاقبت به خیر بشن
مثل همیشه متشکرم و روی ماهتون رو میبوسم. یا حق

پاسخ
گیس گلابتون

تسلیت میگم... عزیز دل... سخت است... هیچ کلمه ای برای آرام کردن شما ندارم... خدا به شما و خانواده گرامی تان صبر بدهد...

پاسخ
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet