برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

عضویت در سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
آدم‌های شاد و موفق
1395/03/22 09:47

مدیریت زمان

امروز خیال دارم در مورد دو تا مهم‌ترین مهارت‌های زندگی بنویسم: هدفگذاری و مدیریت زمان.

 

زمان مهم‌ترین سرمایه ماست. . هیچ جایگزینی ندارد. نمی‌توانیم آن را بخریم یا قرض بگیریم یا پس بگیریم. زمانی که از دست برود، برای همیشه از دست رفته است.

 

مدیریت زمان، مهارتی است که همه ما باید آن را بیاموزیم و بکار بگیریم. سه روش مدیریت زمان وجود دارد:

 

  1. مدیریت زمان بدوی
  2. مدیریت زمان قدیمی
  3. مدیریت زمان نوین.

 

مدیریت زمان بدوی: صبح از خواب بیدار شوید و هر کاری که پیش آمد، انجام بدهید!

 با این روش به خوبی می‌توانید وقت و عمر خود را تلف کنید، به ساز دیگران برقصید و برنامه زندگی خود را بدست دیگران بدهید. با این روش بزودی از خودتان ناراضی خواهید شد و دچار احساس افسردگی و سرخوردگی می‌شوید.

 

مدیریت زمان قدیمی: هر شب برنامه روز بعد را بنویسید. از صبح که بیدار شدید، کارها را دانه به دانه انجام دهید. هر کاری که باقی ماند، به برنامه روز بعد اضافه کنید.

با این روش بزودی کوهی از کار روی هم انباشته می‌شود. هرچه بیشتر کار می‌کنید، کار بیشتری روی هم جمع می‌شود. هرقدر کار می‌کنید، به لذت و آرامشی نمی‌رسید. فقط یک عبارت از روی صفحه خط می‌خورد و به احتمال زیاد چند عبارت دیگر به فهرست اضافه می‌شود. بزودی زیر بار مسئولیت و خستگی له می‌شوید.

 

مدیریت زمان نوین: کارها را بر اساس اولویت انجام دهید.

انجام بعضی کارها منفعت زیادی برای ما دارد. یا درآمد ما را زیاد می‌کند و یا رضایت قلبی فراوانی برای ما فراهم می‌کند. ما باید برنامه خود را طوری بنویسیم که تا ممکن است این دسته کارها را انجام بدهیم و از انجام کارهای کم اهمیت که در راستای اهداف ما نیست، خودداری کنیم.

 

چگونه به این روش عمل کنیم؟ هر شب برنامه روز بعد را بنویسید. سپس الویت بندی کنید. هر روز کارها را بر اساس الویت بندی انجام بدهید.  اول کارهای مهم را انجام بدهید و سپس اگر وقت کردید کارهای غیر مهم را انجام بدهید. اگر فرصت نداشتید، از انجام کارهای غیر مهم صرف نظر می‌کنید و یا انجام آن را به دیگران واگزار می‌کنید. البته دستمزد مناسب می‌پردازید.

 

 کارهای مهم کدام است؟ کارهایی است که شما را به هدف‌هایتان نزدیک‌تر می‌کند.

 

الویت چیست؟ رسیدن به اهداف خود. اول صبح، کاری در جهت رسیدن به اهداف خود انجام بدهید. ظرف‌های کثیف، لباس‌های نشسته و اتاقهای جارو نشده، می‌توانند منتظر بمانند. اول هدف شما.

 

همواره به خاطر داشته باشید که ما در هر لحظه از زمان می‌توانیم فقط یک کار انجام بدهیم. باید آن کار را با تمام دل انجام بدهیم و ازکار خود لذت ببریم.

 

چرا باید به این روش رفتار کرد؟ زیرا وقتی ما به اهداف قلبی خود متعهد هستیم و در جهت رسیدن به آنها حرکت می‌کنیم، از خود راضی هستیم و پر از انرژی و شوق می‌شویم. با این روش به خود ثابت می‌کنیم که خود را دوست داریم و به خود اهمیت می‌دهیم. وقتی خود را دوست داشته باشیم و قلبمان پر از عشق باشد، می‌توانیم عشق و محبت را به همه دنیا عرضه کنیم.

 

ولی اگر از صبح که بلند شویم فقط گوش به زنگ باشیم سایرین چه انتظاراتی از ما دارند و ما قرار است چه خدماتی به آدمهای دیگر بدهیم، پر از خشم و رنجش نسبت به عزیزان خود خواهیم شد. از آنها انتظار پیدا خواهیم کرد که ما را جدی بگیرند، در حالی که در واقع ما خود را جدی نگرفته‌ایم.

 

مدیریت زمان وقتی معنا دارد که ما هدف داشته باشیم. اگر روزهای ما بی هدف می‌گذرد، نیازی به مدیریت زمان نداریم، زیرا هروقت گرسنه شویم، غذایی می‌پزیم یا می‌خریم و می‌خوریم. هروقت یخچال خالی شد، به خرید می‌رویم. وقت خوابمان گرفت می‌خوابیم. هروقت باید در محل کار حاضر شویم، حاضر می‌شویم. وقتی ساعت کاری تمام می‌شود، به خانه برمی گردیم. زمان برای کسی که هدفی ندارد، بی ارزش به نظر می‌رسد و برای آن برنامه ریزی نمی‌کند.

 

عادت ماه خرداد نوشتن برنامه روزانه است. قرار شده هر شب برنامه کاری روز بعد را بنویسیم و سپس برنامه کاری خود را اولویت بندی کنیم.

 

  1. آیا هر شب برنامه روز بعد را می‌نویسید؟
  2. آیا برنامه کاری روز بعد را اولویت بندی می‌کنید؟
  3. آیا تغییری در زندگی شما پیش آمده است؟

 

هدفگذاری و مدیریت زمان از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است. آیا این دو مهارت را دارید؟ خواننده سایت گیس گلابتون هستید و هنوز این دو مهارت را بخوبی نمی‌دانید؟ پیشنهاد می‌کنم یکی از دو محصول آموزشی زیر را انتخاب کنید و خود را برای یک زندگی عالی آماده نمایید.

 

کتاب الکترونیک الفبای هدفگذاری و مدیریت زمان

بسته کامل هدفگذاری برای آدمهای باهوش

نظرات

نظر شما جهت ثبت نظر خود در وب سایت عضو شوید
رويا

من هميشه صبح كه ميرم سر كار روي ميز كارم يه كاغذ يادداشت كوچيك ميچسبونم و تمام كارهايي كه طي روز بايد انجام بدم حالا چه كارهاي طبق برنامه قبلي و چه كارهايي كه يه دفه اي پيش مياد رو روش يادداشت ميكنم و به ترتيب انجام ميدم از تماسهاي تلفني كه بايد داشته باشم تا كارهاي مهم محل كارم. اين كار باعث ميشه كه خيالم راحت باشه كه كاري فراموشم نمي شه مخصوصا وقتي كه انجامش ميدم و تيك ميكنم خيلي حس خوبي بهم ميده هميشه وقتي اين كار رو انجام ميدم خيالم راحته كه كاري معوق باقي نمي مونه.

پاسخ
رويا

فقط يه مشكلي هست و اونم مربوط به كارهاي عقب مونده قبليه يني كارهايي كه قبل از اين كه اين روش رو شروع كنم روي هم تلنبار شدن. معمولا اونقدر حجم كارام طي روز زياد ميشن كه فرصت به كاراي معوق قديمي نمي مونه. با اون كاراي معوق كه عين خوره داره روحم رو آزار ميده چيكار كنم؟

پاسخ
دختر خاك

منتظرم بيشتر در مورد مديريت نوين بدونم

پاسخ
مریم

سلام ممنونم بی صبرانه منتظرادامه مطلبم

پاسخ
گیس گلابتون

رویا جون گفتم که روشی که تو به کار می بری باعث خستگی و جمع شدن یک عالم کار می شود. روش نوین را بکار ببر. فردا می نویسم که چیست.

پاسخ
mina70

سلام روش نوین را هنوز نگفتید. چرا؟ حییییف

پاسخ
گیس گلابتون

متشکرم. در کتاب الفبای هدفگذاری و مدیریت زمان نوشتم

پاسخ
خانمی

گیس گلابتون دقیقا یک حسی دارم ، حالا که هدف تایین کردم و در مسیرش قدم بر میدارم ، یه خورده کار انجام نشده میزد بیرون ، پس علتش همین خسته شدن و انباشته شدنیه که گفتی !

پاسخ
sam sam 1

ازت ممنونم...بخاطر تمام چیزهایی که به من یاد دادی.

پاسخ
فاطمه71

سلام
چه درس خوبی بود این مطلب.
من دیشب بعد از اولویت بندی کارها بشدت حال خوبی داشتم.و وقتی کارهای غیر ضرور رو هم انجام میدادم تمرکز داشتم چون قبل از اون یه گام به سمت هدفم برداشته بودم و خیالم راحت راحت بود.
خیلی ممنونم از این مطلب خوب و کاربردی

پاسخ
دوره آموزشی رایگان: ویژه خانمهای مجرد
عضویت در سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه