ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
راهنما


برای باز شدن صفحات بصورت همزمان

کلید ctrl   را پایین نگه داشته

سپس روی لینک کلیک کنید!

عادتها و معرفی ها
1399/05/01 09:36

عادت مرداد: تغذیه سالم

سرکار خانم سارا صلاحیان می نویسند:

در چالش سلامتی اردیبهشت ماه گفتم برای آنکه چرخ سلامتی‌مان بچرخد لازم است نکته را رعایت کنیم:

  1. داشتن تحرک بدنی منظم و مناسب
  2. خوردن غذای مناسب و کافی
  3. خواب و استراحت کافی
  4. انجام معاینه و آزمایش‌های پزشکی منظم
  5. تقویت مغز و قوای ذهنی

 

سه نکته طلایی برای سلامتی:

  • این نکته را اعضای دوست داشتنی سایت گیس گلابتون خیلی خوب می‌دانند؛ ما خودمان مسئول سلامتی‌مان هستیم و به بهانه کار زیاد، همسر داری و فرزند داری، از سلامتمان غافل نمی‌شویم و عدم سلامت خودمان را هم به گردن کسی نمی‌اندازیم.

 

  • سلامت زندگی کردن و حفظ سلامتی یک فرایند ادامه‌دار است. ما یکشبه سلامت نمی‌شویم و تا لحظه‌ای که میهمان این زمین زیبا هستیم، باید مراقب جسم و سلامتمان باشیم.

 

  • رسیدن به سطح مطلوب سلامتی، با انجام اقدامات کوچک و مرحله به مرحله میسر می‌شود. پس اول سطح مطلوب سلامتی‌تان را تعیین کنید (هدفگذاری کنید) و بعد قدم‌های کوچک بردارید.

 

اردیبهشت ماه، بر تحرک بدنی تمرکز کردیم، این ماه با هم قدم می‌شویم و به غذا خوردنمان نظمی می‌دهیم.

 

کسی که تحرک بدنی‌اش افزایش می‌یابد باید غذای مناسب، کافی و در زمان مشخص بخورد. یکی از نکات مهمی که در خوردن مورد بی توجهی واقع می‌‎شود زمان صرف وعده‌های غذایی است. وعده‌های غذایی مثل قرص آنتی بیوتیک نیستند که مثلاً هر 8 ساعت یکبار و رأس ساعت مصرف شوند، اما محدوده زمانی مشخص برای خوردن غذا لازم است.پس؛

در این ماه خیال داریم در زمان و در بازه زمانی مشخصی وعده اصلی و وعده فرعی (میان وعده) بخوریم.

 

اول از همه در مورد وعده مهم صبحانه صحبت می‌کنیم.

 

صبحانه:

اگر شما جز کسانی هستید که صبحانه نمی‌خورید، یا چند ساعت اولیه صبح را صبحانه نخورده شروع می‌کنید، یا زمان منظمی برای صبحانه خوردن ندارید و یا اینکه سفره صبحانه‌تان به مدت یکساعت پهن است و هر از گاهی به آن ناخنکی می‌زنید و تصمیم دارید برای سلامت زندگی کردن قدمی بردارید، برنامه این ماه این است:

 

یعنی اینکه مثلاً حدود ساعت 7:30 صبحانه می‌خوریم (زمان مشخص) و 7:45 دقیقه صبحانه خوردن پایان می‌یابد (بازه زمانی مشخص) و میز صبحانه را جمع می‌کنیم.


اگر صبح‌ها خیلی زود بیدار می‌شوید و به محض بیدار شدن اشتها ندارید و از طرف دیگر برای انجام کارهای صبحگاهی نیازمند انرژی هستید، نگران نباشید. کافیست با یک خوراکی کوچک و مورد علاقه‌تان (که من توصیه می‌کنم طبیعی و با حداقل گلوکز باشد، مثل یک لیوان شیر و چند خرما یا یک لقمه کوچک نان و پنیر) صبح را آغاز کنید. بعد از آن وقتی اشتها باز شد، صبحانه اصلی را در حدود زمانی که مشخص کرده‌اید، میل کنید. بهتر است ساعت صرف صبحانه زمانی بین 7 تا 8 صبح باشد.


صبحانه کامل ترکیبی از پروتیین، چربی و کربوهیدرات است که صبحانه‌های ایرانی حاوی این ترکیب است. همینطور می‌توانید همراه صبحانه سبزیجات نوش جان کنید.

 

میان وعده بین صبحانه و ناهار:

میان وعده، یک وعده غذایی کم حجم و کم کالری تر از وعده‌های اصلی است. (یک وعده غذایی خیلی سبک است)

 

هدف میان وعده، رفع ضعف و گرسنگی پیش آمده در فاصله وعده‌های اصلی و همچنین تکمیل مواد مغذی مورد نیاز بدن است که در وعده‌های اصلی مصرف نمی‌شوند. میان وعده‌ها یک کارکرد دیگر هم دارند، که آن هم لذت بردن از خوردن خوراکی‌های است که دوستشان داریم.

 

زمان خوردن میان وعده بین صبحانه و ناهار؛ زمانی است که بعد از خوردن صبحانه دچار گرسنگی شده باشیم و بعد از مصرف میان وعده زمان کافی حدود 2-3 ساعت تا ناهار فاصله داشته باشیم که باز هم احساس گرسنگی کنیم. پس:

 

میان وعده می‌تواند حاوی هرکدام از مواد غذایی زیر و یا ترکیبی سبک از چند دسته زیر باشد؛

  • غلات و حبوبات
  • میوه و سبزیجات
  • دانه‌ها و آجیل
  • لبنیات کم چرب
  • پروتئین‌هایی مثل تخم مرغ

 

چند نکته مهم در مورد میان وعده ؛

  • میان وعده را در یک ساعت خاص شروع کنید و در یک ساعت خاص از خوردن دست بکشید. تبدیل کردن میان وعده به ریزه‌خواری یک عادت نادرست غذایی است.

 

  • بعضی از ما عادت داریم که چند میوه‌ را قاچ می‌کنیم و کنار دستمان می‌گذاریم و هر یک ربع یک قاچ می‌خوریم، یا یک ظرف آجیل روی میز می‌گذاریم از صبح تا ظهر دانه به دانه می‌خوریم، این هفته مقدار مشخصی میوه یا آجیل یا هر خوراکی دیگر را انتخاب کنید، و ظرف 20- 15 نوش جان کنید و پرونده میان وعده را ببندید.

 

  • میان وعده فرصتی مناسب برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. استفاده زیاد از شکلات‌ها، بیسکویت‌ها و بستنی‎‌ها به عنوان میان وعده و تبدیل کردن میان وعده صرفاً به یک لذت یک عادت نادرست غذایی است.

 

  • میان وعده یک غذای سبک است، نباید میان وعده را برای سیرشدن کامل مصرف کرد، تبدیل کردن میان وعده به یک وعده کامل، یک عادت غذایی نادرست است.

 

ناهار:

در فرهنگ ایرانی، ناهار وعده غذایی مهمی است، بسیاری از غذاهای ایرانی برای وعده ناهار مناسب هستند و اگر مقداری از نمک و روغن غذاهای ایرانی را کم کنیم و یا مقدار سرح کردنی‌ها را کاهش دهیم، ایده آل خواهندشد.

 

 

میان وعده عصر (عصرانه):

یک عصرانه سبک را در زمان مشخصی میل نوش جان می‌کنیم.

چند نکته در مورد میان وعده عصرانه وجود دارد:

 

1- خستگی بعد از ظهر و خواب آلودگی ایجاد شده  بعد از صرف ناهار، در در زمان مصرف این وعده (ساعات بین ناهار تا غروب)، ایجاد می‌شود،  اگر به کارایی مغز در عصرها احتیاج دارید، می‌توانید از قهوه، چای و شکلات در میان وعده عصرانه استفاده کنید، به شرط اینکه مصرفشان  از وعده شام و خواب فاصله کافی داشته باشد تا خواب شبانه با اختلال مواجه نشود (ترکیب شکلات تلخ به همراه آجیل‌ها (با رعایت تعادل میان وعده‌ها  و رژیم غذایی‌تان) ترکیب مناسبی برای ایجاد طراوت و شادابی است.


2- فاصله ناهار تا شام بسیار بیشتر از فاصله صبحانه تا ناهار هست (حتی گاهی حدود ۲برابر)، حواستان باشد در این میان وعده پرخوری نکنید و در هر صورت عصرانه  را از وعده شام و همینطور زمان خواب، فاصله بدهید.

 

3- به این دلیل که معمولاً عصرها درحال استراحت هستیم, درکنار خانواده هستیم یا به مهمانی می‌رویم جنبه‌ی تفریحی میان وعده عصرانه پررنگ است. بنابراین در این میان وعده می‌توان با رعایت موارد مربوط به اضافه وزن و دیابت از کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده کرد.


۳- دریافت مواد مغذی که در وعده‌های اصلی دریافت نکرده‌ایم یا بطور معمول دریافت نمی‌کنیم را در اینمیان وعده در بگنجانید (این نکته را مورد همه میان وعده‌ها راعایت کنید) .



شام:

شام را در زمان مشخصی میل نوش جان می‌کنیم.


ویژگی‌های مهم شام:

شام آخرین وعده غذایی یک روز است.

شام متصل به یکی از نیازهای مهم بدن به نام «خواب شبانگاهی» است.


نکات مهم در مورد شام:


سعی کنید شام را حداکثر تا ساعت  8 شب میل کنید.


شام  برخلاف صبحانه و ناهار، یک وعده‌ی آرام است؛ پس آن را در آرامشی از نور، سکوت و حتی موزیک ملایم نوش جان کنید؛ این توصیه برای کمک به خواب و کاهش مصرف خوراک است.


مناسب است که شام ترکیبی از غذاهای دریایی باشد (دو تا سه بار در هفته) ، یا یک سالاد غنی شده. غذاهای ایرانی سبک و کم حجم هم برای وعده شام مناسب هستند.


روغن مصرف شده در شام، بهتراست روغنی مثل زیتون باشد.


مصرف گوشت قرمز، غذاهای پر ادویه، شکلات و قهوه و غذاهای پرچرب را در وعده شام به حداقل و صفر برسانید.


هرگز وعده شام را برای لاغر شدن و یا خواب راحت، حذف نکنید، چرا که در هر دو مورد نتیجه معکوس خواهید گرفت.
 

 

 

پی نوشت: من (سارا صلاحیان) متخصص تغذیه نیستم، مطالبی که ارائه می‌دهم حاصل مطالعاتم هست، من سالهاست که برنامه تغذیه‌ای سلامتی دارم و نتیجه تجربیات و مطالعاتم را به زبان ساده در اختیار شما قرار می‌دهم. امیدوارم مفید باشد. اگر بیماری و رژیم خاصی دارید، در خصوص رفتار تغذیه‌ای، حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

نویسنده: سرکار خانم سارا صلاحیان

 

 

سارا، یک ورزشکار حرفه‌ای است. راهنمایی‌های او ریشه در سالها ورزش حرفه‌ای دارد. خوشبختانه او برخلاف اکثر ورزشکاران حرفه‌ای، کاملاً هوای غیرورزشکاران را دارد و راهنمایی‌های کاربردی و مناسب برای امثال من دارد. خبر خوبی دارم: سارا قول داده دست کم ماهی یک مقاله مربوط به سلامتی برای سایت گیس گلابتون بنویسد و به سؤالات شما در مورد سلامتی پاسخ بدهد.

 

چند کلمه از گیس گلابتون: اگر در اتومبیل خود بنزین نریزید، آیا می توانید انتظار داشته باشید ماشین با باک خالی راه برود؟ من تا هشت سال پیش خوب و منظم غذا نمی خوردم و متعجب بودم چرا مدام کمبود انرژی دارم! لاغری بیش از حد، هنر نیست! هیکل های مانکن ها، هیکل زنانه نیست و با طبیعت زنانه ما مغایرت دارد. با لاغری خداحافظی کنید. لاغری زیاد، هیچ افتخاری ندارد.

 

اگر اضافه وزن دارید، باز هم لازم است غذای منظم و سالم بخورید. یکی از مهم ترین دلایل پرخوری، بالا بودن کورتیزول (هورمون استرس) در بدن افراد است. افراد پرخور، تلاش می کنند با خوردن مقدار زیادی غذاهای چرب و شیرین، میزان استرس خود را کاهش بدهند.

 

 اگر به صورت منظم، غذاهای سالم به خودتان برسانید، نیاز بدن شما به غذاهای چرب و شیرین کاهش پیدا می کند. کم کم می بینید بدون نیاز به رژیم غذایی عجیب و غریب، وزن مناسبی پیدا می کنید. البته! وزن مناسب، وزن یک سوپر مدل نیست. آنها زن نیستند! ابزاری برای تبلیغات هستند که می توانند فقط سه چهار سال این شغل عجیب را ادامه بدهند. آنها بسیار زود از کار کنار گذاشته می شوند. خودتان را با مدل ها مقایسه نکنید!

 

سالم و منظم غذا بخورید! نوش جان!

 

اگر مایل هستید چالش غذای سالم را در پیش بگیرید و این عادت خوب را در خود بسازید، پیشنهاد می کنم این مقاله رایگان را مطالعه کنید: چگونه یک عادت خوب را در خود نهادینه کنید؟


پیشنهاد می‌کنم در پایین این پست قول بدهید که این تمرین را انجام بدهید و در پایان ماه مرداد، گزارش بدهید تا چه اندازه موفق بوده‌اید.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

sepidarsepid

سلام من قول میدم که تمرین سلامتی رو در مرداد ماه انجام بدم.
ممنون سارای عزیز.

پاسخ
سارانگ1

من قول میدهم که این ماه برنامه منظم و سالم تغذیه ای دشته باشم!

پاسخ
Lotus77

سلام
من عطیه، قول میدهم در مرداد ماه، برنامه سالم غذایی داشته باشم.

ممنون از سارای عزیز

پاسخ
مریم سیافی

سلام. من هم قول میدم در ماه مرداد صبحانه خوردن رو ترک نکنم.به یاری خدا...

پاسخ
دختر ایرونی

سلام
منم قول میدم تمرین سلامتی مرداد ماه رو انجام بدم
با سپاس

پاسخ
abedini

سلام گیس گلابتون عزیز
چند ماهی میشه که سعی می کنم تغذیه م رو درست کنم.من علاوه بر اینکه خیلی لاغر هستم،دچار کمبود انرژی شدید شده بودم و استرس زیادی هم داشتم.به خوردن صبحانه مدت هاست که عادت کردم،میان وعده هام هم از مواد طبیعی و سبزی و خرما استفاده می کنم،و رفتن به باشگاه رو هم دوباره شروع کردم و برای کم شدن استرسمتنفس شکمی و ریلکسیشن انجام میدم که فوق العاده موثره.فقط من خیلی ریزه خوارم!و دیگه اینکه آب به اندازه کافی نمی خورم و این روزها زود دچار سردرد می شم.من قول می دم در این ماه زمان مشخصیبرای میان وعده قرار بدم و اینکه آب به اندازه کافی بنوشملبخند
امیدوارم بقیه اعضا هم این عادتا رو جدی بگیرن...من که ازرعایت نکردنشون خیلی ضربه خوردم و واقعا سلامتیم به خطر افتاده بود

پاسخ
zhaleh

درود
من یادم رفت قولم رو بنویسم چشمکولی یه مواردی رو تا حالا رعایت کردم از این به بعد هم قول میدم برنامه تغذیه ام رو بهتر سرو سامان بدم چقد من به این نکات میان وعده نیاز داشتم سپاس

پاسخ
Zari_m

عالیه
من پایه ام.
اخر ماه هم نتیجه رو میگم.
متشکرم

پاسخ
ParisaParis

سباس از شما گیس گلابتون عزیز. بنده هم قول میدهم برنامه ی تغذیه ی سالم را رعایت کنم. یک یادداشت خلاصه از این متن برمیدارم و میچسبانم جلوی چشمم در اتاق. برای 30 روز کنارش تاربخ میزنم و مواردی را که رعایت میکنم برای خودم استیکر میزنم. قلب

پاسخ
گیس گلابتون

آفرین! این کار عالیه! موفق باشید

پاسخ
sahar68

استیکره چی میزنی خانومی؟؟ میشه عکسشو اینجا برامون بزاریفرشته

پاسخ
گیس گلابتون

در متن بالا، یک لینک قرار دادم: چگونه یک عادت خوب را در خود بوجود بیاوریم؟ لطفا روی آن کلیک کنید تا به متن کامل مقاله دسترسی داشته باشید همراه با عکس و راهنما و همه چیز

پاسخ
sahar68

سلام من هم در کنار دوستان سعیم رو می کنم که همین روند رو در این ماه انجام بدم.
من چون کارمندم ساعت صبحونه میان وعده اش و نهارم مشخصه
البته متاسفانه ساعت نهار و شامم خیلی دیر وقت هست که باید اصلاحش کنم
مرسی از پیشنهاداتتون برای این ماه

پاسخ
p_j_nodoost

من پروین قول از همین تریبون اعلام میکنم و قول میدم که مراقب تغذیه ام در ماه مرداد و ماههای بعد باشم .
سارا جون، دوست جان نویسندهء ورزشکار و مهربونم عالی نوشتیگلممنون که تجربه ارزشمندت رو در اختیار ما گذاشتی عزیزم ...امیدوارم به برکت این حرکت قشنگت قهرمان المپیک بشی و ما همه بهت افتخار میکنیم و برای موفقیتت دعا می کنیمگل

پاسخ
aeirin

سلام خانم دکتر عزیز
من چند ماه که به اشتباه فکر می کردم اگر ریزه خواری کنم وعده اصلی کمتری می خورم و بهتر ممنون از مقاله خوبتون به خودم قول می دم عادت ریزه خواریم ترک کنم در این ماه

پاسخ
fakhri

سلام، من از اول ماه رو نتونستم همراه بشم. چون به غیر از سالم خوری یه سری چیزهای ظریف رو هم رعایت می کنم. اول اینکه قبل از هر وعده غذایی آب می خورم. توی وعده ناهار و شام قبل از غذا از سالاد و سبزیجات استفاده می کنم. بعد از چند دقیقه غذای اصلی رو می خورم که البته اونم حجم زیادی نداره. اینجوری غذا خوردن برای من که عادت داشتم نوشیدنی و آب و سالاد رو همراه غذام بخورم خیلی مفید بوده. از اواسط این ماه سعی کردم رعایت کنم و قول میدم تا آخر ماه با چالش شما همراه باشمقلب

پاسخ
zarzari

سلام به همه خوبان
من چون ۸شهریور جشن عروسی ام هسش حدود دو سه روزه به دنبال رعایت رژیم غذایی سالم بودم که از شر چربی های شکم کمی خلاصی یابم
و مقاله های که در اینترنت مطالعه کردم متوجه شدم که نباید گشنگی کشید و بعد غذا خورد اینجوری یکهو به بدن انرژی میدهیم و بدن در سوزاندن آن دچار اختلال میشه(اکثر میشه چربی شکم و پهلو)
ما وعده غذایی شام امون هم دیر خورده میشه و هم سنگین (من خیلی اعتراض میکنم اما کسی منو جدی نمیگیره)
اما من تصمیم گرفتم از امروز خودم رعایت کنم و شاید تاثیری در بقیه اعضای خانواده بگذارم
و قول میدم که پایبند تصمیم باشم‌

پاسخ
گیس گلابتون

پیشاپیش تبریک میگم عروس خانم. انشاالله در لباس عروس خواهیددرخشیدقلب

پاسخ
برچسب ها : 
ورود به سایت گیس گلابتون
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
ثبت نام در سامانه
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Top 5 Tips For Designer Handbag Care Handbags are fashion accessories that women cannot do without. Anytime a woman goes out, she almost always carries a handbag or purse the woman's to carry personal items she need like makeup, credit cards, cash, cellular phones, different items. Women always locate it fun to fit their handbags with the outfits potentially they are wearing. A number of handbag styles to select from which makes shopping for handbags a truly fun and exciting experience. A woman should have at least three handbag styles to complement them her outfits and here're the three best handbag styles every single woman should have. Tote: A tote is often a stylish good reputation a carry-all bag, in order to mention be wrongly identified as a cloth shopping designer handbag. Totes are recognized for transporting larger items that would not ordinarily fit best suited handbag, regarding gym clothes, yoga mats, tennis shoes, newspapers, magazines, and pad-type electronic equipments. Totes also are actually excellent travel items since a good deal can be sandwiched in just. A Clutch handbag is really a small, rectangular evening bag that comes without a handle. If people use carried in your hands and is small, providing room as well as the a woman's small personal items. Women would only carry makeup and other little things in the clutch handbag which can either be casual or chic in kind. These handbags are meant in order to use during formal functions as well as in the days or weeks. They are very convenient to carry because in addition to size additionally come regarding elegant blueprints. Secondly, since handbags include many categories, you ought to choose one that a majority of fits you. The categories of handbags that may get choose are clutch, hobo, tote, wristlet, satchel and shoulder tote. Also, you have to that the handbag you decide can accommodate your should receive. Contact the handbag's manufacturer directly to make sure that specific functions. For example, when the handbag looks appealing, however many details are questionable, such as the color, the manufacturer will give you the chance to confirm if they ever released a handbag of that style. It is actually important to try to to your research on what the handbag you have opted should be similar to. If you have any nearby boutique or department store that carries the handbag you want, you should really be visiting of which. Take along a checklist. even perhaps print out the photos throughout the eBay listing to tote around. If you're plus-sized, go plus-sized as well. Forget cute and diminutive. You are not this proportions-wise; why when your handbag be otherwise? A limited tote, even though it's the loveliest designer handbag to ever grace a catalogue, will only make seem like a truck. Work with your size and work with your bag by going for totes which wider than the regular hobo bag. It's also a choice to get bags with short or medium-length ties. On the online market place you get to see regarding designs too as combinations which include the latest any way you like trends. Acquire to compare the products too before ordering. For happen opt for to buy more than one handbag, almost certainly that may never get a gigantic discount from a wholesaler besides free shipping too. personal handbag, fake designer, fashion handbags, lighter handbag
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet